Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bra mjukvarusyntar

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-03 12:39

QuadraSID har jag!
Mycket bra och cool synth.
Den gör mina snyggaste leadljud...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-07 04:11

Reason är hårt, kolla vilken snygg 3D-bild:

http://www.iloyd.com/photo/reasonst2.jpg

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 10:10

Ja,reason är bra,men är det inte för mycket leksak?

  • Medlem
  • 2003-01-07 10:26

Hmmm leksak??? :rolleyes:
I sådana fall är det enda leksak som jag känner till som har gjort åtminstone ett helt album.

kolla efter albumet reasons på Kanzleramt

Använder inte reason själv så ofta men man kanske skulle börja......

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-07 12:14

Leksak? Jösses!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 12:22

Jag,ville bara ha igång en diskussion!!!
Ni är ju så tacksamma att att retas med.
Inge illa menat.1,2,eller 3 ord?

Reason är kanske ett mycket kompetent program... men man har bara dom prylarna man har blivit serverad i programmet.

Man kan inte själv lägga till vad man nu vill lägga till.

Därför tycker iaf jag att det inte känns som ett proffsprogram. Även om man kan göra saker med det som låter proffsiga.

Jaja... det går att integrera med cubase på ett rätt bra vis. men jag skulle jag hellre ha dom syntharna och effekter som finns i reason som VSTi direkt i cubase...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-07 12:36

Meckar´n, det låter som om du missförstått Reason tyvärr.

Jag tror inte jag missförstått... (hoppas inte)

syftet är att kunna sälja ett bra billigt startpaket med ett antal synthar och effekter man kan börja pilla musik med. om man vill pröva med något, innan man satsar på något lite större.

Inget jag skulle skaffa när jag redan har Cubase och ett par plugins.

Att reason är en leksak är kanske att ta i, men så långt ifrån är det inte.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-07 12:56

Suck.

Som sagt, komplett missförstått hela konceptet; hela idén, hela tanken, hela genomförandet.

Jasså... ?

Vad är syftet och poängen med hela kalaset dårå?

Mycket av syftet (såvitt jag förstått) är att den ska vara "self-contained". Total recall, men också att man ska kunna byta låtar med varandra (detta var Propellerheads egna ord om varför man inte implementerat VST/VSTi). Inte i första hand tänkt för "proffsanvändare" mao. (I ordet proffs lägger jag ingen värdering om kunskap osv, utan mer syfte, varför, man använder ett program.)

Shit the same, det passar inte mej och många andra, och det är inte den heliga graal. Jag prioriterar bra audioinspelning och bra kontroll över hårdvarusynthar... Reason har ingetdera. För andra kan det mycket väl vara det ultimata programmet...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-07 14:43

Om det skulle få Midi out över sisådär 4 portar, audioinspelning och en enkel display för passerad tid (! - saknas faktiskt) så skulle det kunna bli det ultimata programmet, the holy graal - åtminstone för mig, helt klart. Men ihop med Cubase - via ReWire - så är det helt färdigt egentligen. Det balla med Reason är att det dock även är helt "standalone" och bakar in allt i låtfilerna - även samplingarna om man så vill. Man kan ta upp en låtfil man gjort för över ett år sedan, och man behöver inte tänka på någonting, att någon plugg saknas eller vad som helst - allt är inbakat, redo för fortsatta experiment. Å andra sidan, hårdvarusyntar behöver man egentligen inte alls. Det är bara för känslans skull jag vill ha det, känslan av hur kul det är att meka med "hårda" syntar som omväxling. Men Reason är egentligen obegränsat såsom syntstudio betraktat. Direkt spelbarhet utan direkt latency (med modern dator oftast lägre latency än hårdvarusyntar), stöd för alla operativsystem, flera hundra samtidiga röster, mm. Jag tycker inte något program på musik/mjukvarusyntsidan kommer lika långt som Reason. Mycket smartare och mindre rörigt gränssnitt än Logic och Cubase om man frågar mig. Vad som skulle behöva bakas in är en liten ProTools Free, till att börja med. Reason är till för oss som känner att "VST-instrument är tufft, men inte riktigt vad jag vill ha". För oss som älskar hårdvarusyntar. Men är nyfikna på vad man kan göra med en dator.

  • Medlem
  • 2003-01-07 14:52

Reason som jag har uppfattat det gör det klart mer möjligt att experimentera med mjukvarusynthar på samma sätt som hårdvarusynthar. Om man då jämför med VSTi och inte mjukvarumodularer då...

I Reason kan man patcha runt ganska vilt mellan olika moduler, ägna sig åt effektorgier (låt vara att man kanske önskar sig fler effekter?) som en hårdvarunisse bara kan drömma om...

Det som saknas är för min del bra hårdvara för att kontrollera olika saker. En Reason-kontroller helt enkelt. Jag vill inte tillbringa mina dagar med att mappa upp allt själv, samt inse att det saknas rattar/reglage för att kunna påverka alla parametrar direkt utan att fippla med dator.

Men men, så är jag tydligen hårdvarufetischist också. Har någon bestämt.

Hade jag börjat med musik idag, då hade jag satsat på dator och Reason direkt. Så lite pengar för så mycket...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-07 16:27

Det är lätt att patcha om titlarna vet du!

Japp, vänder man på Reason-racket så är där en veritabel orgie i CV/Gate och alla dess möjligheter. Egentligen öppnar sig då världens modularsynt för ens ögon. Just att mångfalden är så enorm - man behöver inte begränsa sig till två eller tre effektenheter, man kan lika gärna testa 20 reverb på en gång, eller 200, allt hänger på vad datorn klarar. Programkoden är optimal; även en två år gammal dator presterar långt mer med detta program än vad normal logik får en att tro. Något som imponerade på Elektron-gänget var att man kunde göra så mycket med ReDrum-modulen, t ex skicka ut gate-triggar till Subtractor som kan vara baskagge eller syntbas (få triggningen från ReDrum och tonhöjden från Matrix t ex). Baksidan av Reason är framtiden för den som vill vara experimentell.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 20:18

Förstör jag forumet med mina inlägg PF?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-07 20:32

Nej då, alla är välkomna. Men om du kallar Reason för leksak, om du säger att Emagic ES2 är en bättre synt än Nord Lead III och om du påstår att Cubase är kasst jämfört med Logic, när du ändå i samma veva rekommenderar Cubasis för nybörjare (995:-) i stället för ProTools Free (som är gratis), så blir jag förstås lite konfunderad. Men vi har alla våra subjektiva åsikter om ditt och datt, ett forum är till för diskussioner så diskutera på bara!

1
Bevaka tråden