Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommentera bygget!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har äntligen fått gjort något konstruktivt!
Kolla här

Kanske kan det inspirera nån annan att göra något liknande?
Jag använde sånt där ihoplimmat trä av furu, sen vanlig list.
Sen klistrade jag på självhäftande ark med mahognylook. (Med lite hjälp av en god granne)
Det hela sitter ihop med skruv, och lite trälim.
Totalkostnad: ca 200kr.

Och vad är det förnått da?

Jag har byggt in mitt Doepfersystem... lite fult med ett löst rack i hyllan..
En annan fördel, förutom det visuella, är att nu är det enklare att patcha. Nu behöver man inte jaga den för att få dit kablarna..
Står stabilt på gummifötter. (Som egentligen är små dörrstoppar)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-29 00:38

Prydligt. Vi vill höra hur trägavlarna låter!

Porrigt värre!

Lite minus att det inte är tiktigt trä men sähär på bild ser det i alla fall äkta ut.

Och jajamen, vi vill verkligen höra hur det låter. Snacka om synthsnusk med ett sånt system. Man blir ju alldeles till sig i trasorna och sugen m.m!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-29 10:28

Vi byggde en ?Producer desk? till vår studio i furu. Sedan betsade vi det med "ek" bets. Funkade jätte bra och man behåller dom narturliga ådrorna. Bets är billigt och finns i många olika färger. Jag tror hela bygget gick på 1500 kr men då hade vi en riktigt fin studio möbel och det som var dyrast var furu trä planken.

Vad är ett "Producer desk"? Jo vi byggde typ en studio möbel där man kan ha ett master klav. Bakom master klavet byggde vi två enheter (2x12 enheter) för rack prylar i lagom skön lutning där vi hade t.ex. Puls, BassStation, DrumStation, sampler m.m.
Man kan sitta och spela samtidigt som man kan ratta på sina rack synthar/effekter. Under hade vi d.v.s utrustning som man inte behövde ratta och uppe på racket hade vi t.ex trum maskiner.

Ja, betsa ska jag nog göra nästa gång. Man måste ju prova sig fram..
Kunde inte göra det denna gången, då jag inte har nån koll på sånt, samt inte har utrymme att utföra arbetet på. (Är väl rätt stark lukt antar jag. Tror inte min katt skulle uppskatta det... )

Gissa om man blivit sugen på att fixa trägavlar till resten av de som inte har?

Kanske man kunde snygga till de synthar som har skadade trägavlar också.. det får bli en senare fråga.

Jo, jag har allt tänkt göra musik... nu kan jag ju börja från scratch igen, då jag slutfört en låt jag höll på med i nästan ett år.. (till och från, mest från.. )

Ska ta mig i kragen och iaf göra min version av en låt som Volantiz gjort. Fortsätt gärna och tjata på mig, det är enda sättet att det alls blir nåt gjort..

  • Oregistrerad
  • 2003-08-31 13:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av synthmicke
Jag har byggt in mitt Doepfersystem... lite fult med ett löst rack i hyllan..
En annan fördel, förutom det visuella, är att nu är det enklare att patcha. Nu behöver man inte jaga den för att få dit kablarna..
Står stabilt på gummifötter. (Som egentligen är små dörrstoppar)

Stiligt!
Ett tips är annars att man kan köpa lösa påbyggnader till IKEA-bokhyllorna och bygga modular i dem. Jag har inte kommit så långt än, men det låter väldigt smidigt. Nackdelen är väl att det bara blir fanér och inte solida skivor, men å andra sidan kan man välja mellan många olika träslag.

En annan stor fördel med att montera panelerna i en trälåda är att man slipper trassel med att jorda rack. Träet i sig isolerar ju bra.

Jepp... man kan ju göra på många olika sätt. Sen beror det ju även på hur mycket tid och pengar man vill lägga på allt.
Jag tycker iaf att det jag la ut var rimligt. (Plus att det var miljövänligt då jag inte valde att lacka eller liknande)

Nästa bygge blir troligen nåt liknande, men då blir det nog på ett annat sätt.

1
Bevaka tråden