Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg M3R - problem

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-31 17:14

Hej!

Har köpt en Korg M3R för ett tag sen, men har haft en hel del problem att editera den. Nu har jag någorlunda lyckats bemästra den och får till ljuden ganska bra som jag vill. Framför allt använder jag Rhodes-ljuden.

Men trots att jag återställt alla presets till default, så är det nåt som blir väldigt, väldigt skumt. Det är som att det är nån slags layer och/eller split-funktion som är aktiv, fastän det inte syns nånstans. Mellan F#2 och G2 (säger man så?) så är det som att ett ljud läggs till det redan befintliga Rhodes-ljudet, alternativt att det blir ett helt annat ljud. Lite svårt att avgöra.

Jag har spelat in en liten snutt för att demonstrera det hela. På sjätte tonen hör man hur det andra ljudet liksom läggs på själva Rhodes-ljudet.

Därefter spelar jag bara två enkla ackord i två olika oktaver; den första å tredje där enbart Rhodes-ljudet hörs, det andra å fjärde där det andra ljudet också hörs.

Sedan spelar jag bara nedifrån å upp: på femte tonen hör man hur ljudet förändras och bara Rhodes-ljudet hörs.

Ursäkta om det kanske blev rörigt när jag försöker förklara. Men lyssna på klippet så fattar man ganska snart vad det hela handlar om.

http://www.acc.umu.se/~lope/audio/m3r_1.mp3

Jag skulle bli mycket tacksam om nån kunde ge mig nåt tips eller råd eller annat.

MVH
/Victor

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-01 15:10

Du Victor, nu har jag lyssnat på din Rhodes-mp3:a och.. jag tror helt enkelt att ljudet är layerat så. Då man utvecklade maskinen hade man ett begränsat minne till att lagra samplingar på och därför har man använt ett begränsat antal samples över hela keyboardet. Om man t.ex använt dubbelt så mycket utrymme till just Rhodes-preseten så hade man kunnat ha dubbelt så många samplingar, för att bättre täcka upp Rhodes-ljudets register längs hela keyboardet. Så, det är inget problem med din Korg. Den -ska- låta så. Visst kan man tycka att det är synd, men i ROMplerns tidiga dagar var det helt enkelt en kostnadsfaktor. That's just the way it is.

Om du vill ha riktigt övertygande Rhodes-ljud så rekommenderar jag en sampler (hårdvara eller mjukvara efter smak) och något av de Rhodes-samplingsbibliotek som finns. Ett jag provlyssnat på och gillar är Real Rhodes. Alternativt, skaffa dig ett riktigt Fender Rhodes piano. Själv klarar jag mig på DX7:ans Rhodes-ljud med lite chorus, alternativt reverb på. Myyyyyys!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-01 15:26

encore: tack för svar!

jo, jag misstänkte att det faktiskt var sådär; dvs att ljudet var utformat så. jag förstår inte varför bara. det är bara de två rhodes-ljuden som beter sig sådär. Det finns exv. ett ganska snarlikt ljud (som med lite editering går at få till ett hyfsat Rhodes på) där samma problem inte uppenbarar sig.

ja, ja...får väl göra som jag alltid brukar säga å anpassa mig till min equipment dårå...:) Köpa nya grejer (inte minst ett riktigt Rhodes!) är känns ganska frånvarande för tillfället...;)

men btw, tips på bra mjukvarusampler då...?

/V

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-09-01 16:00

Vill man ha bästa möjliga Rhodes så gäller Scarbee RSP73 (4 CD med 24-bitars Rhodes MkII i upp till 12 velocity layers). Funkar med EXS24 mkII, Kontakt, HALion å Gigasampler.

Scarbee RSP73

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-01 16:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mårre
Vill man ha bästa möjliga Rhodes så gäller Scarbee RSP73 (4 CD med 24-bitars Rhodes MkII i upp till 12 velocity layers). Funkar med EXS24 mkII, Kontakt, HALion å Gigasampler.

Scarbee RSP73

okej...verkar bra.

1
Bevaka tråden