Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tävlingen

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-23 14:53

Ok, då har jag ett förslag...

Jag kan tänka mig att ta över och hosta tävlingen, MEN, jag kommer inte att ha tid att engagera mig i det förrän om tidigast två veckor...veckan som kommer har jag fullt upp och veckan därpå befinner jag mig i London...

Innan jag mailar parakiten om filerna så ger jag därför någon annan chansen att träda fram och ta över...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-23 15:08

Snyggt initiativ, Lasselu. 99musik kan förvisso hosta tävlingen, förutsätt att alla har sina filer upplagda och att de kan länkas in (direktlänkar till URLer med mp3-filer). Med hjälp av omröstningsfunktionerna här kan folk rösta på de prylar de tycker låter bäst.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-08-23 15:31

Det verkar klokt, pippin har väll fått URLar av alla som skickade in?
Då får ju alla 99are rösta endast en gång, det verkar bra ju.

Tråd öppnat på nytt Tråd öppnat på nytt Tråd öppnat på nytt Tråd öppnat på nytt Tråd

Okej, vem gör fetaste, brutalaste och fränaste synclead-ljudet? Vad skall vi ha för regler? Vilka är dommare? Vilka kriterier skall ljudet uppfylla och bedömas efter?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-09 00:09

Och vad ska man spela för att den ska bedömas mest rättvist? Ett långdraget C-3, eller kanske Fletch-temat?

Prophet-5. Inget snack om saken. Hade min funkat så hade jag kunnat spela in lite för att visa.

Coolt!

Jag vill vara med och tävla.
Fletch-temat har jag aldrig hört... men det blir säkert bra.

  • Medlem
  • 2003-08-09 11:33

Vad gör en synclead på en P5 fetare/bättre än en på Pro-One? Fler toner bara?

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Real Parakeet:
Okej, vem gör fetaste, brutalaste och fränaste synclead-ljudet? Vad skall vi ha för regler? Vilka är dommare? Vilka kriterier skall ljudet uppfylla och bedömas efter?

Skall man ha en fri klass och en given midi-fil som spelas upp kanske?

Är kravet absolut oscillatorsynkbaserat eller bara fet-fett ändå? Själv lägger jag hellre layer av några fler.

Fletch-temat vet jag inte direkt vad det är. Har någon mp3 på det?

Annars är ett rätt schysst vinjettstuk ala det som TV4 har för sina fåniga spel på eftermiddagarna rätt goa. Väldigt brass förståss men gött.

midifil? det är nog lite för begränsande tyvärr.. men det gör det iofs rättvisare då man verkligen har samma slinga

Nu är det oscillatorsynk som gäller, men fet-ljud är ju ändå en lysande idé. Där är det väl ändå på sin plats att ha olika klasser:

Analogt
VA
Rompler
Sampler
Övrigt digitalt

Man skulle tävla i 4 olika grenar:

Bas
Lead
Pad
Brass

Tänkte på en gren i effektljud också, men där kommer ju de som har en Matris-12, synthesizer.com eller Nord Modular vinna ganska enkelt. Men vaffan, de kan ju utmana varandra vettja!

Vi kanske skulle göra en egen lite webbsida om detta - Syntetic sound contest 2003, eller?

Externa effekter klassas som doping om det inte rör sig om en gnutta chorus, reverb och lite delay. Då är det bara energidryck. Har synten inbyggda efekter får endast de användas.

I klassen "samplers" måste källan kunna anges och helst också kunna höras i originalutförande.

Mer förslag?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-09 13:12

MP3 på Fletch Theme kan jag inte stå till tjänst med men här är en midifil...

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Volantiz:
midifil? det är nog lite för begränsande tyvärr.. men det gör det iofs rättvisare då man verkligen har samma slinga

Tänkte lite som man gör i konståkning i skridsko t.ex att ha en given slinga som blir lika för alla(figuråkning), och även ett fritt program.

Så görs en samlad bedömning eller dela upp detta i olika klasser med var sin bedömning.

  • Medlem
  • 2003-08-09 13:13

Jag kan inte använda midifiler, så för min del skulle det kännas bättre att ta t.ex. ett C i några olika oktaver. Om man skall jämföra ljud då.

En generell fetmatävling alltså. Hmm. Håller inte alls med om att man skall få lägga på effekter, inte ens interna sådana. Det råa rena och ofärgade ljudet är det som gäller vid sådan tävling. Skulle säga att en 303:a spelar en redigt fet, fast och synnerligen god bas! Man behöver inte acidknorra med den bara för att man kan.

Bonus-URL: Midi sucks!

JGB: good point. syncleaden på en p5 och en pro1 låter vid närmare eftertanke nog ganska lika varandra

Jag har dock aldrig testat detta på en pro1, utan endast på min p5, därav mitt svar.

Risken med att vi skall spela en viss slinga är att vissa, jag själv till exempel, inte är så duktiga på att spela andras saker. Risken är också att man bedömmer hur likt originalet i låten våra leadljud är. Näe, håller med om att vi tar ett par oktaver och kanske en improviserad slinga.

Okej, inga effekter. Gäller det "the synclead contest" också?

Vad sägs om "Final Countdown"-temat?

Alla känner till. Lite utdragna toner plus snabba partier så får man fram lite sköna morfningar om sådana osv. Bra för utvärdering.

Okej, vem vill lära mig den då?

Jag kan inte heller handjaga så räkna inte med mig om sån´t krävs, dvs om det ska spelas nån "låt". Ett gäng olika toner så karaktär kan bedömas och sen en stunds pekfingervals efter behag med hejvild rattning om man är lagd åt det hållet är vad jag röstar på.

äshdå.. gå in på www.pianonanny.com å lär er lira

jag tycker det hade varit en väldigt lämplig liten melodi annars

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av amino:
Nja, det är nog inte så passande. Det skall ju vara ett hemskt synthbrass där.

Det är ju inte meningen, vad jag förstår, att kopiera ett originalljud utan något eget juste leadljud(rätta mig någon). Som leadslinga är välan FCDN kort och bra(särskilt för oss modemnissar som skall kämpa hem alla bidrag över nätet).

BäBä Vita Lamm och björnen sover är också höjdare. En enda strof ur dessa kanske.

Å andra sidan är det ingen musikalisk test heller så det skall inte fälla avgörandet.

Det får väl bli valfritt bröööt i max 15 sekunder och kalla låten "the 99th breakdown" vaf-n

BäBä

CCCE DDDF EEDD C---

B sover

CCGGAAG-FFEEDDC-

Skall vi enas om att man bara får ha ett bidrag i varje klass, max 15 sekunder långt, kodat i 128 Kbit/s. Jag kan strukturera reglerna och förfarandet under morgondagen.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-10 09:49

Nja, hellre 192 kbps. Vad vi använder för mp3-encoders varierar en del och vissa ljud låter rent ut sagt skit på 128kbps (beroende på encodern), så 192 kbps är nog att föredra så att kvaliteten inte blir lidande. Alternativt 96 kbps om det är mono-mp3, såklart.

Har lagt upp en lite ?demo? på hur ett synclead-ljud. Första delen visar hur det låter når oscillator 2 inte är synkade mot oscillator 1. Det hörs genom att tonhöjden ändras. På andra delen har jag slagit på synken (kallas även ?hårdsynk?) och oscillator 2 tvingas ligga i fas med oscillator 1. När man då försöker ändra tonhöjd på oscillator 2 kortas dess svängningsperioder ned men kommer att tvinga påbörja en ny period när oscillator 1 gör det. Det intressanta ljudet uppstår när man kontinuerligt försöker ändra tonhöjden på oscillator 2 med en LFO eller EG. Dess perioder blir bara kortare och kortare eller längre och längre när den ändå tvingas ?hänga med? ettan. Bäst effekt uppnår man om man lägger oscillator 2 kanske 7 halvtoner över oscillator 1 och sveper dess tonhöjd uppåt. Låter det krångligt? Och varför bryr man sig? Nåja, alla kan ju inte hänga neonrör under bilen eller samla på frimärken?

På tredje delen så växlar jag mellan oschillator 1 och 2. Ettan är inte synkad så den spelar sin vågform som den skall. Tvåan är låst (slav) till ettan och måste därför följa den, och det är inte lätt när den frekvensmoduleras.

Ladda ned mitt exempel här.

Visst låter det TV-spel?

Skall du synka två strängar då eller..?

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av David Hjelm:
Precis. Fast då kommer jag att använda mig av overdub vid inspelningen.

Ni kommer inte ha en chans!

Ja, det skulle vart plektrumteknik i den högre skolan annars. Yngwie släng dig i väggen

Hur skall det gå till rent praktiskt?

Man lägger ut sin mp3 med länk(på eget ställe) och säger vilken klass det tävlar i, och postar en poll samtidigt, eller hur, va , vad?

Min gamla CZ-1000, är det VA, eller?

cz1000 är PD .. inte VA

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Volantiz:
cz1000 är PD .. inte VA

Tack. Klass "Övrigt digitalt" då förmodar jag.

Då får det blir SH-32 i synclead-klassen och VA.

mm.. övrigt digitalt är nog en av de vettigaste förklaringarna

.. PD är väldigt likt FM. SH32 borde inte va helt dum på syncleads.. det är väl i stort sett en jp8000+trummaskin i lågbudgets groovebox-format?

Bevaka tråden