Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tävlingen

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Håller på med en webbsida för tävlingen, måste bara ha några sponsorer...

Regler kommer att stå där. Kommer upp ikväll! Hoppas jag.

haha.. ojojoj.. kom på att jag har creamware modular2 registrerat på min ena pulsar.. synd att jag inte direkt gillar syncleads.. aja. Hur många oscillatorer får man köra? Räknas en ordentlig överstyrning som effekt?

Räknas även mjuksyncade oscillatorer till synclead? Får man blanda in en brusgenerator å liknande påhitt? Eller räknas det som "effekt"?

edit: hann inte läsa ditt tidigare inlägg.. regler kommer sen.. då vet jag!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-10 16:10

Vänta nu...hårdvara eller mjukvara...eller båda?

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Volantiz:
SH32 borde inte va helt dum på syncleads.. det är väl i stort sett en jp8000+trummaskin i lågbudgets groovebox-format?

Det kan tänkas, det har jag ingen koll på riktigt vad den är ihopplockad av.

Började väl få lite snits på synken när jag meckade igår kväll, men man har berövats hela filterdelen så det är i princip 2 st LFO som är räddningen för att det skulle börja hända något.

Blev något slag munspel på steroider så vi får se var det slutar. Slog man få en flangereffekt på den blev det dessutom LSD-speedat så det får väl tävla i klassen effekter då

I synclead-tävlingen kör vi klasslöst. Tycker jag. Den är som en egen tävling i grenen "Lead" i den stora tävlingen.

Hur skall vi göra med dataspel... förlåt, jag menar mjukvarusyntar? Har du en hårdvarusynt så skall den användas. Har du bara mjukvara så kör på det.

Ähvaffan... vi kör en klass för mjukvara också.

Det blir stort!!!

Där uppstår problem.. Till vad räknar vi då t.ex. creamware modular2? Eller egentligen alla VA-syntar.. dom får tävla i mjukisgruppen va?

VA är VA. Creamware är... vettifan. Det är väl inget datorprogram va? Man måste väl ha en burk med dess "motor" i, eller hur? Då är det en... Vad gör den för syntes? Är det VA? Gör den andra synteser också? Nu komplicerade du till det.

Varför kan inte saker vara enkelt? Är det en synt som... näe, det är mjukvara. Punkt slut.

Vilka är domherrar? Helst några som inte tävlar.

mm.. man måste ha en packe processorer i burk (t.ex. noah) eller på kort (t.ex. pulsar). Den fixar i stort sett alla synteser.. modular2 är en modular ju

Krångla inte nu...

Nu är tävlingssidan uppe. Du hittar den här. Kommentarer och synpunkter tas emot.

underbart! nån som har lust att låna ut lite plats för ljud?

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Real Parakeet:
Vilka är domherrar? Helst några som inte tävlar.

Några alternativ för utslag i tävlingen:

1. Enbart domherrar
2. Deltagarna
3. Valfritt reggade 99-besökare
4. Någon blandning av ovanstående t.ex

Juryn utslag
Lyssnarnas utslag
Sammantagen score

eller liknande.

Detta är ju mest kul och jag tror vi alla kan uppskatta gott hantverk när vi hör det. Att utse speciella domare skulle väl vara overkill kanske.

Jag röstar för alt. 2 ovan att vilken deltagare som helst får rösta(ej på sig själv då).

Men tekniskt är det förståss lättare att en jury bara fattar ett beslut.

Men trevligt är förståss också att de som inte synthar också kan vara med och rösta. Låt säga alla som postat minst 10 inlägg.

Det gäller ju inte en Nord Electro i pris (denna gången)

  • Medlem
  • 2003-08-10 20:44

"VA är VA. Creamware är... vettifan. Det är väl inget datorprogram va? Man måste väl ha en burk med dess "motor" i, eller hur? Då är det en... Vad gör den för syntes? Är det VA? Gör den andra synteser också? Nu komplicerade du till det. Varför kan inte saker vara enkelt? Är det en synt som... näe, det är mjukvara. Punkt slut."

Rätt mycket hårdvara styrs ju av mjukvara.... (stryph & jgb är helt klart hårdast på detta ställe!

)

Om man säger så här, kan man spela Puckman eller Counter Strike på "instrumetet" så är det mjukvara.

frispel på synclead-tävlingen.. ok att använda syntens arpeggiator då?

finns dom liren till mac?

  • Medlem
  • 2003-08-10 21:05

"Om man säger så här, kan man spela Puckman eller Counter Strike på "instrumetet" så är det mjukvara."

Coolt! Jag kan inte spela nåt av de spelen på mitt ex av absynth!

ännu mindre på ett par ljudkort

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-10 21:23

Spelar det egentligen ngn roll om hårdvaran står utanför eller sitter i datorn? Isåfall kunde ju NM räknas som mjukvara...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-10 21:24
Citat:

citerar:nån som har lust att låna ut lite plats för ljud?

Sure, volantiz...hojta privat så fixar vi det...

Mårre... Trodde att NM bara editerades via mjukvara, inte att hela ljudmotorn eller delar av den satt där. Jag är rätt säker på att dess hårdvara är inbyggt i synten och att du bara patchar om den via mjukvara.

Spela spel i Absynth? Mäe, det är väl redan en mjukvara. Jag kan inte spela spel i Photoshop.

Volle, klart du får använda arpeggiatorn när du får ditt frispel på syncleadet. Men inte i resen av tävlingen. Däremot så få man spela in det på sequencer och kvantisera lite. Skall lägga till detta i regelwerket.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-10 22:10
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Real Parakeet:
Mårre... Trodde att NM bara editerades via mjukvara, inte att hela ljudmotorn eller delar av den satt där. Jag är rätt säker på att dess hårdvara är inbyggt i synten och att du bara patchar om den via mjukvara.

Jo, men det var ju precis det jag menade när jag skrev: "Spelar det egentligen ngn roll om hårdvaran står utanför eller sitter i datorn?". Modularen har ju helt klart hårdvaran utanför datorn men kollar man Creamware så e ju NOAH samma som ngn av Pulsar-korts-tjosan å de sitter ju i datorn. E Pulsar-tjosan mjukvara å NOAH hårdvara då? De innehåller ju samma sak...

sekvensa e ju mycket mer fusk än arpeggiator tycker jag

En till fråga.. modhjul på pad?

och ehh.. chorus på pads? varför där och inte på nåt annat?

Jag tycker vi stryker chorus helt istället

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-10 22:18

Parakeet: Föreslår att du inte klistrar in loggor från bilföretag etc som inte har ngt med din tävling att göra. Jag tycker det var kul gjort, men något av de företagen kan ju, peppar peppar och once in a lifetime & när månen står högt en oturlig dag, ta illa upp. Man vet ju aldrig. Alternativet är ju att skapa upp fejkade loggor från fejkade firmor, så slipper någon nitisk marknadsförare sätta sushibiten alt. kaffet i halsen & ringa sin företagsjurist.

Mårre, skall du använde en Noha eller..? Sitter hårdvaran i burken är det hårdvara, sitter skiten utanför datorn är det också hårdvara. Kör man upp den i arslet är det också hårdvara. Används i huvudsak datorns processor för att spela upp ljudet så ör det mjukvara, ovavsett vart i kroppen man har den.

Modhjul på en pad är helt okej. Får göra ytterligare ett tillägg (sidan är precis uppdaterad) om det. Jo, chorus på pads n´strings får man ha. Vill du inte ha det så slipp.

Nu återgår jag till min konjak och TV:n en stund.

  • Medlem
  • 2003-08-10 22:22

Egentligen borde det inte vara så svårt.

Någon gör ett ljud med valfri metod helt utan effekter, det skickas in anonymt och deltar i omröstning. Sedan ser man vilket ljud som fått mest röster.

Vore intressant att se hur resultatet skulle bli, men jag antar att det lätt skulle kunna bli lite religonskrig över det hela....

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-10 22:30

Parakeet: nej jag ska inte använda ngn NOAH. Anledningen till att jag postade var att jag uppfattade det som osäkert i vilken klass Creamwares kort skulle hamna (Volles Modular2). Creamware e hårdvara!

creamware-korten använder inte datorns cpu till annat än det grafiska gränssnittet.. samma som med en nord modular

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-10 22:36

Volle: tack! Det var liksom det jag menade (även om det verkar tolkats på annat sätt).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-10 23:47

Lyssnar på midifilen och fnissar alldeles för högt, både barn och flickvän kan ju vakna!

Programmerat av någon sanslöst tondöv individ!

Bevaka tråden