Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AC Adapter!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-02 00:41

Har en lexicon effekt som vill ha 9V AC. ingen adapter dock.. Fick en dc-adapter från butiken...

hur som, hittar inte en enda på elfa, däremot på clasohlsson har de av nån anledning en mascot 9voltare AC mascot.no/ac-adapter

Frågan är om man kan köra på en sådan. Finns ju stabiliserade och icke stab.

Fick en Lexicon LXP1 (utan trafo) på köpet när jag köpte min Roland R8m. Köpte en Clas Ohlson 9V AC 1A, funkade utmärkt.

Klart sjysst reverb också, till en kostnad av 100:-!

Spelar det någon roll om AC adaptern är stabiliserad eller icke stabiliserad? Vad exakt betyder det?
Blir lite orolig nu att jag kanske har fel typ till en av mina aparater :eek:

hur mycket kostar dom på clas ohlsson? ..jag skulle behöva inhandla 3 såna där till

100:- kostade min iaf. Men är det inte ganska ovanligt att musikprylar går på AC? Tycker alltid man måste hålla på och kolla upp polariteten när det inte är orginaltrafo...

Stabiliserad vete 17 vad dom menar med...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-02 19:34

PeterH; jag tycker t om en LXP 1 är en klart mer intressant pryl än en R8M!

peter: mm.. en ac å 2 dc är det jag behöver rättare sagt.. men det borde väl va typ samma pris antar jag? 100:- .. inte riktigt så billigt som jag hoppats på

DC brukar vara lite dyrare. Kräver ju likriktare också... En lite flexibel DC-adapter ligger mellan 150-200:- hos CO vill jag minnas...

blä.. då är det ju bättre att tjacka boss orginal-adaptrar.. har för mig att dom ligger på runt 200:- :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-03 22:48

rätta mig om jag har fel,

men AC är väl rätt många som kör, typ boss, lexicon o.s.v. Oftast på äldre units då man internt vill ha lite olika spänning och då det är lättare/effektivare att få det med ac så är det lite anledningen.

dc-adapters och kompletta digitala lösningar har oftast samma drivspänning till allt så därav anledningen, tror jag alltså...

kolla polaritet på AC behöver man ju inte oroa sig för. men se till att grejjorna är rätt med dc + & - då.

känns som att stabliliserad är väl egentligen bara hur pass avstörd/tolerant en trafo kan vara. Strömspikar o.s.v. på en icke stabiliserad gör ju att sekundär sidan kan variera och därmed om man har riktigt otur pajja uniten..

Dagens tips 1: Biltema

Dom har en DC-adapter för 59.90:- med omkopplingsbar utspänning och polaritetsomkopplare. Den har funkat till alla möjliga prylar, senast fick den driva en Drumstation som jag köpte extremt billigt pga att den var heldöd.

Dagens tips 2: Köp alltid prylar som är heldöda

När det gäller AC funkar Clas Ohlssons Mascot bra, jag har två st som hållit igång mina Alesiseffekter i många år.

1
Bevaka tråden