Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utökning?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har 2 HE kvar i racket och är ute efter någonting att fylla platsen med.
Det känns som det står mellan JV1080 eller CS6R.
Jag vill ha något "allround", som har det mesta, men som självklart
låter riktigt bra också. Jag har redan grejer som sticker ut i ljudbilden
så det är inget krav.
Jag hade en CS1x en gång i tiden och var väl, minst sagt, inte riktigt
nöjd med den. Är därför lite tveksam till just det där med "CS".
Är det någon som har erfarenhet av CS6r eller CS6x och kan uttala sig
(misstänker att CS6r lirar i en annan division än CS1x).

Så vad väljer man om man vill ha 16 parts multitimbralt och riktigt bra ljud för en så där 5000?
Kom gärna med andra förslag också.

Skulle helt klart ha satsat på Roland om jag var du. Har heller inga bra erfarenheter av yamahas cs-syntar (om man inte räknar med de gamla då ). Jag såg en jv2080 till salu för 4k för ett par dagar sedan. Inte helt dumt. Man hör ju på namnet att den nästan är dubbelt så bra som 1080'n ;). Nä, skämt åsido, är lite rädd för den lilla displayen på 1080'n så jag hade nog valt 2080'n.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-05 20:04

Var det inte 2080:n som var seg över MIDI?

Kan jag inte tänka mig.... vi har en sådan i vår studio och den är tajt som en... ja, som en.... ehh.... den är jääkligt tajt helt enkelt

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-05 22:18

*grubblar* Hur sören kan jag ha fått för mig det då? Jo, nu minns jag! Richi M sade det i MM-intervjun. "Jag hade en 2080 tidigare, som ju är känd för sin dåliga MIDI. 5080 är mycket bättre."

Om han har rätt vet jag inte men jag kollade lite "User Reviews" på Harmony Central där någon nämner: "Sound is generally excellent, however, there are some remarks on MIDI response time. I sometimes experience long delay to hear expected voice. According to Roland, a voice which uses LFO is heavy to playback." Aja, fan vet jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-06 00:33

Det är lite samma fenomen som med ASR 10 vs 16 + - bägge använder samma processor. Därför bör man lägga trumljud på Instrument 1 i en ASR för att undvika midi-lagg. Och kanske slöa pads på Instrument 8.

I fallet 1080 / 2080 är det också samma processor. Jag har själv aldrig upplevt problem med midi-snabbheten i 1080 (upplever den som råtajt) men många snackade om problem med både 1080 och 2080, så då drog jag slutsatsen (kanske felaktigt, vad vet jag) att 2080 kanske har lite för många uppgifter att hålla reda på. Jag minns att en tomte på Luthman ville att jag som säljargument skulle nämna att Proteus 2000 hade tight MIDI och samtidigt hacka ned på JV-serien (som då inte skulle ha det), men det gjorde jag aldrig. Min tid på Luthman blev kortvarig...

En sak kan jag säga om 2080 dock, och det är att jag tycker den är rörig som tusan. 1080 har displayen till trots ett mycket bättre gränssnitt, tycker jag då. Med den var det en ren fröjd att programmera egna ljud och sån't. Och Proteus 2000 då? Gillar trumljuden, det ska erkännas, och pianot är väl helt OK. Annars är mycket kopierat från just 1080 - många ljud är t om samplade från t ex dance-expansionskortet. Ursprungs-Proteus hade ett smart gränssnitt tyckte jag, men det är synd att de hållt kvar vid samma gränssnitt ända tills... ja, idag faktiskt. Med fler funktioner känns Proteus rätt rörig den med. En så'n modul man vill ha editorprogram till.

1080 däremot, absolut - klockrena 2 HE. Se till att köpa en med ett par expansioner; Vintage och Techno är bra - då har man Syntar och Trummor i kvadrat. Sedan beror det förstås på vad man vill ha för stil på sina sounds. Ljudideal, as they say. Vissa kan t ex inte leva utan 60s & 70s-kortet med sina rhodes, rhodes å rhodes. Själv tyckte jag det var rätt trist.

En XV-3080 kan nog vara ett himla bra köp också annars. 5080 är det förstås, men den tarvar nog lite mer än fem laxar i en laxask. Får vi hoppas - begagnatmarknaden är ju som sagts tidigare så sjuk att man får lust att förse den med en stor dos antibiotika.

2080 då? Jodå, jag tror på den med, trots allt. Tänk vilken jävulsk mängd expansioner den sväljer. Det plåstrar över den mesta negativa kritiken tycker jag. Snygg som tusan också. Och jag litar på Roland. Samtliga JV / XV får klar köpsignal härifrån, blir min slutsats. Den där sista XV:n i 1 HE verkar väldigt trevlig också förresten. 5050 va? Någon som jobbar med en sådan?

Det blev en 1080, dock utan expansioner men det kan man ju fixa senare. Måste säga att den låter precis som jag ville/trodde. Det känns som en synth som kommer att få jobba i varje låt, mer eller mindre.
Estrad hade en inne igår så jag slog till på en gång. Jag fick iofs ge 3900,- för den men det känns alltid skönare att köpa "runt knuten" istället för att kuta runt halva stan eller vänta på postpaket.

Är det vintage expansionen man ska ha alltså?
Vi använde faktiskt en 2080(expanderad med bla vintagekortet) på båda våra album men jag var inte så involverad i produktionen(skrev musiken och sjöng) så jag testade den aldrig.

OT: På nedanstående sida finns en förteckning över vilka synthar vi använde på Saft-plattorna. En bit ner på sidan finns en tabell med alla synthar (lite nördigt men kul för den intresserade).

http://hem.passagen.se/saft1/Disko.html

/C

Steinmarck, har du jobbat på Marabou (Kraft food) någongång i tiden?

Dualrange: Nej, inte jag, men en annan i Saft jobbade som nätverkssnubbe där. Så det var nästan rätt...

/C

Kul Jag jobbar just nu som projektanställd där med att installera om deras datorer till XP, när jag nämnde att jag höll på med musik berättade dom om just saft och att en av er hade jobbat hos dom.
Världen är ganska liten trots allt.

1
Bevaka tråden