Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland JD800

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 14:59

Shalom!

1991 då Roland släppte sin JD800 tillbringade jag många timmar på Estrad och spelade på den. Vilken synth det var... hela frontpanelen full av sliders, rattar och knappar. Tyvärr hade jag aldrig råd att betala priset dom ville ha.

Nu är det 2003 och frågan är hur JD800 står sig idag.

Har några frågor angående Roland JD800 då jag 1991 inte var opartisk.

Håller den fortfarande 2003? Låter den bra och hur funkar den via MIDI? Går det t.ex. att styra parametrar via MIDI, synca "LFO:erna" via MIDI är den bra som Masterklav?

Jag har haft en D50 med PG1000 och det gick rätt snabbt att tröttna på de interna vågformerna. JD800 har fler vågformer men det är ju samma syntes i grunden.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-10 15:21

Jag vet att Volantiz höjer JD800 till skyarna. Själv har jag en viss förståelse, men jag instämmer inte.

Jag gick också på de gamla kärleksvibbarna från 1991 när jag köpte en JD nu för ett par år sedan. Till att börja med hade någon hällt en halv Coke i den så jag fick börja med att ta isär hela synten och bokstavligen duscha rent den (inte elektroniken då). Torkning och efterputs och en å annan puss (skämtar) så var den faktiskt i extremt fint skick.

Den var en enormt häftig, SNYGG synt, men aj vad stor den är. På gott och ont. Ljudet då?

Njet. Det håller inte. Jag tycker inte den alls kan låta så som den ser ut. Den kan låta stort och fint, men "soundet" är inte så som man skulle vilja ha det. Den låter helt enkelt... ja, faktiskt... tråkigare än D-50, men annars mer likt D-50 än vad man skulle vilja, läs: Ob, Andy, etc. D-50 är en mycket mer komplex synthesizer därtill, med långt fler modulationsmöjligheter osv. D-50, JD-990 och V-synth är de tre mest komplexa syntar Roland konstruerat (om vi tillfälligt bortser från forna tiders System 100 osv).

Den kan vara värd en 5000-ing om man vill pröva på att köra rymdskepp en stund, men jag tror tyvärr du blir besviken. Den låter liksom alldeles för steril och digital för att få se så där fet å fläskig ut.

JD-990 däremot är ju mer synt för pengarna. Den spelar helt klart i samma liga som D-50, men är förstås bättre (långt bättre DAC, FX, GUI osv). Även JV-1080 är mer synt för pengarna, tro't eller ej. Gränssnittet är JD-800'ans stora feta fördel, men den låter som sagt inte som man tror när man ser den. Spretiga och vassa clav's, störande digitala EPs och annat gömmer sig bland vågformerna. Till och med akustiska pianosamplingar (som är halvdana) vad nu man ska med sådant till i ett sådant visuellt sett "syntmonster". Givetvis kan du kombinera sågtänder osv och på så vis bygga en och annan mysig pad, men det är inte helt självskrivet att jobba så med JD. JP-8000 är lååångt bättre på den typen av ljud. Och det är ju sådana ljud man vill ha i en så'n här synt. I alla fall jag.

Jag tycker du ska kolla in Alesis ION i stället faktiskt. En ny pryl som verkar hålla vad den lovar; "best sounding VA", ja, Keyboard Magazine gav den en Key Buy award. Dvs, "klar köpsignal" så att säga.

JD800 är en milstolpe, visst - men den smakar mer 1991 än man vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 15:30

Tack för den härligt beskrivna review:n av JD800.

Hmm det var nog det jag tänkte... Det har hänt en del på 12 år. När jag köpte D50 tänkte jag att det kanske skulle vara bra att blanda det analoga soundet med lite digitalt från 80 talet men som sagt jag tröttnade rätt snabbt.

Får väl lägga pengarna på nått annat.

MVH
Demokid

jaa.. en stor del av själva grejen med jd800 är ju självklart gränssnittet.. helt underbart är det! Pads tycker jag är dess starka sida annars.. lägga upp massa ljud som moduleras fram å tebax efter lite olika regler osv.. mums. Ofta i stil med wavestation i ljudet tycker jag.. vasst digitalt ibland som pf sa. Det där med midi-synkade lfo's osv har jag ingen koll på.. använde den nångång som masterklav.. annars vart det bara live-inspelningar vad jag kommer ihåg. Självklart så är jag sugen på en sån igen (sålde den pga cash-brist).. men idag så skulle jag nog hellre slå till på en kawai k5000s istället för "såna" ljud tror jag.

1
Bevaka tråden