Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jupiter

Tråden skapades och har fått 166 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-09-21 09:57

Å så satte syntsuget in dödshårt igen:kaaaka!:

Nu måsta jag skaffa mig en jupiter6/8

Så Amino, Waveterm å ni andra med erfarenheter av dessa fettomaskiner.........give me some advice boys:cool:

Prismässigt så lockar nog en jupiter mest.men vad ska man betala och är midit skit, måste man uppgradera med europa????

Många frågor---men får jag svar------:D

Är en Jupiter 6 till salu på blocket. http://www2.blocket.se/view/1540425.htm?l=0&c=1

  • Medlem
  • 2003-09-21 11:04

Tack Parakeet

Nu är den min, köptes av en trevlig herre vid namn Martin för 1 minut sedan.

Mitt livs snabbaste affär

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-09-21 12:06

Grattis!! tametusan vad glad jag blev för din skull.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-09-21 12:14

Grattis!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-21 12:24

Grattis till köpet!

JP-6:an är en mycket trevlig synth, och definitivt den mest prisvärda av JP-6:an, JP-8:an och MKS-80. Och den här var ju riktigt billig.

JP-8:an vill jag karakterisera som varmare och mjukare. JP-6:an låter lite mer udda och är bättre på effekter, och har framför allt en resonans som sticker ut och som amino gillar.

Begreppet "fet" tycker jag dock inte är rätt namn att beskriva ljudet på någon av dem. Både kan dock producera mycket bra stråkar, leads, basar och hela det köret.

En del föredrar JP-6:an pga av bättre modulationsmöjligheter, men det tycker jag är lite löjligt, för egentligen finns det inte så stor skillnad mellan dem där. JP-8:an saknar MIDI från början, medan JP-6:an har det från början. JP-6:an var dock extremt tidig med MIDI och är därför begränsad utan Europa, och man bör ha senaste EPROM (6.0) eller Europa. Annars tror jag den alltid startar med omni on. Dessutom blir den fullt bitimbral (tillgång till hela tangentbordet på båda MIDI-kanalerna) med någon av dessa i.

Vad jag menar med resonansen? Du kan få höra inledningen av låten jag arbetar med just nu. Den finns här. JP-6:an är i princip ensam de första 12 sekunderna, sedan kommer lite annat in. Och nej, det är inte JP-6:an som brusar, men eftersom jag jobbar externt utan dator så kan detta knappt ens kallas mix. Det är bara allt rakt in i Sound Forge. Slutresultatet kommer att bli tyst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-21 18:55

Jag har både 6:an och 8:an och jag måste säga att jag tycker 6:an är roligast. Kanske inte lika muffigt ljud som 8:an men bra mycket bättre på effekter bassar m.m.
Ljudmässigt tycker jag faktiskt Jupiter-6:an påminner om en SH101 på nått sätt. Inte fett men djupt och tight lixom.
JP8:an har kenton MIDI och just nu håller Lasse på JAM och stoppar i Europa MIDI i Jupiter-6:an. Du kommer alla rattar, reglar och knappar sända CC m.m.
Äger ni en JP6 se till att upgradera med Europa MIDI från
Synthcom

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 13:46

Stoppade in Europa själv i min JP6. Funkar perfekt! Dags att byta ljud i sysex-format med varandra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-23 14:16

Trots att det verkade rätt enkelt vågade jag inte försöka mig på att uppdatera. Tänk om man skulle slinta och paja nått... skulle inte kunna förlåta mig själv.

Hur lång tid tog det att installera Europa?

MVH
Demokid

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 15:19

Jag var rätt orolig! Var helt säker på att inget skulle hända när jag tryckte på power-knappen men den bootade upp fint. Det tog väl ett par timmar att sätta in Europa och det pilligaste var väl att skära av de halvmillimeterbreda banorna på kretskortet. Annars en baggis. Väl värt det!!! Skoj att kunna styra (nästan) allt via vanliga CCs från sequensern samt den helt underbara random-patchgeneratorn. Okej, 99 av 100 ljud låter sämst men man kan få många bra grundidéer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-23 16:08

Fan vad coolt! Ser fram emot när jag får tillbaka synthen från Lasse... vilket århundrade som helst.
Hur tycker du det funkar att synca Arpeggiatorn via MIDI?

MVH
Demokid

  • Oregistrerad
  • 2003-09-24 13:40

Har faktiskt inte testat det än. Använder dock arpeggiatorn en hel del men triggar den fortfarande från nån av trummaskinerna. De nya funktionerna i arpeggiot funkar bra liksom den lilla 16-steps "sequensern".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-25 00:55

Om någon letar Jupiter 8 nu så finns det en att bjuda på här: JP8 på eBay, nov 2003 - ska bli intressant att se vad den "landar" på. Jättefint skick och med ett litet externt DCB-interface till som ju verkar kul även för de som har en Juno 60 ståendes eller så.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-11-25 01:46

Å där sprang den iväg till orimliga höjder!
Just nu ?1660 (14,876.54 SEK) å det e 1 dag å 19 timmar kvar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-25 02:14

Ptja, de ligger väl runt 17-18' ?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-11-25 02:17

Jaså? Då ere ju nästan jättebilligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-25 09:40

Köpte min JP8 från JAM 1998, inkl Kenton MIDI och flightcase för 16000. Det tycker jag är billigt för att vara en affär...

JP6:an bytte jag till mig. Det kom en kille från Bodö (Norge), han fick min OB-Xa och jag fick hans JP6. JP6:an ser ut som den aldrig varit spelad. Själv köpte jag min OB-Xa för 3500 Kr 1996 så man kan väl säga att min JP6:a kostade 3500 Kr.

Ibland ska man ha lite tur...

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-25 09:43

Yes! Själv tycker jag mest det är intressant att se vad den där JP8:an kommer hamna på, alltid kul med fingervisningar om priser på prylar-man-någon-gång-kommer-vilja-ha.

  • Medlem
  • 2003-11-25 12:27

Demokid

Varför sålde du obxa`n
Själv väljer jag den hellre än jupiter 6.

Men iofs vad vet jag

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-25 13:21

Du kan din "Jump!"

Apropå JP8: en flatmate till mig i Australien hade haft en Jupiter-8 som han bytte in för 3000kr (eller något liknande löjligt) mot en pianorompler när analoga grejer var ute.

Orsaken till att han beklagade detta var att han hade sett en annons med en Jupiter 8 till salu för motsvarande omkring 11000kr, så han tyckte att han hade kunnat få mer.

Jag hade inte riktigt lust att berätta för honom att han nog hade kunnat få betydligt mer under sena 90-talet...

I och för sig var han absolut ingen syntsnubbe, och en JP8 är ju rätt kass på akustiska pianon.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-25 16:49

Hehe, den som kunde komma med så'na argument nuförtiden. "Det är jäkligt kassa pianoljud på den där." Aja, fin Juppe på EBay iaf. Lika färgglad som vanligt.

  • Medlem
  • 2003-11-26 08:29

Nu är den riktigt dyr Aktuelles Gebot: EUR 2.110,00

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-26 12:32

Fast den var iofs riktigt fin också. Det är något magiskt med budgivning, folk blir som galna. Man kan sälja en pryl som är inköpt för summa X för summa X + Y ganska lätt, det kan man se ibland bland syntannonserna. Ebay har verkligen ett fantastiskt koncept.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-30 17:51

Den landade på 2537 euro. Jag nöjer mig nog med att spara den fina XXL-bilden i min syntporr-mapp.

Jag köpte min jp8 med kentonmidi för 15k på Jam för snart två år sen. Sålde den för samma peng för nån månad sedan. Billigt tycker jag, men den var repig och rätt ful på nära håll. Å andra sidan vet jag inte om jag tycker den är värd så mycket mer även om den hade varit i fint skick. Så himla kul/bra/häftig är den inte.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-30 22:06

2537?! Satan!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-11-30 22:45

~23000kr! Jag säger bara...löjligt dyrt!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-30 22:56

Det måste varit Tysklands fem mest galna Roland-samlare som slogs om den. Tänk ändå att man vill betala så mycket - en bild på internet kan ju alltid vara retuscherad osv - den kanske hade en massa repor som blivit bort-photoshoppade...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-30 23:26

Tja, det kan ju röra sig om några personer med mycket pengar också, där ett par hundra euro till eller från inte spelar någon större roll. Behöver ju inte nödvändigtvis vara en "vanlig knegare". Det där med pengar känns väldigt subjektivt ibland. Se t.ex. på vilka summor pengar folk är beredda att betala för konst. Nu finns ju förvisso Rolands syntar i några fler än ett enda exemplar, men det hindrar ju inte att någon väldigt gärna vill ha en Jupiter-8 i fint skick. Vi får hoppas att den blir väl använd.

Bevaka tråden