Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jupiter

Tråden skapades och har fått 166 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-17 21:25

Vid Jupiter!!!

Nu fick jag väl ändå någon slags analogbehov. För jag vet inte vad det var, men jag kommer förmodligen slå till på en Jupiter 4 i morgon. Har tänkt om sedan denna tråden och JP4 ser ju verkligen SÅ himla tuff ut också, vill lära känna den bättre. Och vill ha lite analogsyntar faktiskt, det är en speciell känsla att leka med dem. Har ni några tips om vad jag ska kika extra noga på i morgon när jag kollar + köper, så mottages det tacksamt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-17 22:03

PF:

Är det Jupiter-4:an på Instrument Online för 5500 Kr. Jag skulle köpa en Pro~One i stället... mycket mer synth för pengarna. Man tröttnar rätt fort på Jupiter-4:an... den har inte så mycket funktioner och dålig upplösning på t.ex. Cutoff.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-17 22:19

Mmm. En Pro One ska jag definitivt ha någon gång, men de brukar gå för lite mer. Sedan har de ju helt olika karaktär... men jag hör vad du säger, uppskattar förslag som det där.

  • Medlem
  • 2004-11-17 22:34

Demokid: Upplösningen är väl bara om man använder sig av minnena? När jag har rattat JP4 manuellt har det aldrig varit något man märkt. JP4 har bland de skönaste mattorna jag har hört från en analogsynt. Ladda ner "E- Jpmpmpssddd 0.91" från http://www.timewind.se/sas/sas7_eng.html så kan man lyssna på ett bra exempel på det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-17 22:46

Väldigt snyggt. Vem ligger bakom musiken?

  • Medlem
  • 2004-11-17 23:09

/mr här på forumet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-17 23:10

Snyggt. Snyggt, mr.

pf: klart du ska ha en juppe4 .. den var ju klart roligare än de nyare

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-17 23:21

Jepp, och det är lite väl kontrollerat och digitalt här...

Jag har haft en JP4 sedan tidernas begynnelse. Den fick nyligen en liten genomgång och service av Amino och jag lekte lite med den när den återbördades till sitt ställ i studion. Jag tycker ju inte att den är sådär himla kul. Ensemble-funktionen är fet och den kan låta riktigt bra, men det saknas det där extra. Polysix eller Juno 60 är bättre i mina öron. Dessutom går JP4 inte att CV-styra, så glöm MIDI retrofit och sån't.

Dessutom är 5500 tokmycket för en JP4. Hade jag aldrig betalt, eller ens haft mage att begära om jag skulle sälja min. Vilket jag inte ska. Men ändå...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-18 09:14

Inget fel på Jupiter-4:an men jag skulle hellre vilja ha en Roland ProMars... Den har bara en röst men CV/GATE och ser inte ut som en orgel. Annars funkar JP8:an fint osså.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-18 09:19

Tack för åsikter; Demo; du säger iofs ~ samma sak tidigare i denna tråd. JP8 kostar minst 3 ggr så mycket, för de pengarna köper jag hellre en Andromeda i så fall. Men nu var det JP4 det var frågan om... jag får den för 5000, är det ett överpris? Tycker inte det själv... med tanke på att SH-09:or brukar ligga på 4000 typ. Diskutera vidare; klockan 19 i kväll ringer säljaren och sedan ska jag komma över och handla. Vill inte göra en dålig affär, så kom gärna med tips. Skicket på synten ska tydligen vara i toppklass dock, vilket ju inspirerar! Nä, nu ska jag ut i Stockholms Slask (TM)...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-18 10:11

Gör dom vanliga testerna, kolla alla tangenter, sliders, pitchbend, arppegiatorn, rattar, knappar m.m. Kolla att master-tune är rätt kalibrerad vid klockan 12 läge. (ta med stämapparat). Spara ljud på dom 8 minnesplatserna, stäng av synthen i några minuter. Starta synthen och se att dom sparade ljuden låter korrekt. (kanske lite för kort test för att kolla minne men ändå).

MVH
Demokid

  • Medlem
  • 2004-11-18 10:13

Känner mig som en snikgubbe här. SH-09 borde ligga på 3000, fast jämför man den med SH-101 som har ungefär liknande ljudmotor som ligger på 5000 ungefär så är ju 4000 inte fel. Själv tycker jag dock att SH-09 har roligare ljud, trots att den saknar arpeggiator och den extra vågformen som kan mixas in.

Själv hade jag inte köpt en JP4 som kostar över 4000 om jag inte var gravt desperat. Däremot så är den väl rätt sällsynt på en skala, ser dem inte till salu varje dag. Borde gå rätt lätt att sälja av den till inköpspriset (5000) sedan om man inte vill ha kvar den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-18 10:53

SH-09:an saknar den underbara sequencern. En instant syntpop grej är att trigga SH101:ans sequencer som automatiskt triggar S&H... riktigt sköna bubblande bassar/blipps m.m Det plus att SH101:an kan spelas bärbart och helt trådlöst gör att den såklart är dyrare.

Jag har en Promars också och jag håller med Demokid om att den låter bättre. Det känns som om det är mer bett i enveloperna och att filtret har mer omfång. Plus att den har CV-gate och är mycket billigare.

Men JP4 har ju 3 röster till och arpeggiator. Så, tja... i ärlighetens namn hade jag inte köpt någon av dem om inte priset var extremt lockande. JP4 max 3.5-4k, Promars 2-2.5k tycker jag är rimliga priser.

Men om man jämför med liknande maskiner tycker jag inte att någon av dem är särskilt lockande. Mina köpte jag för en spottstyver i slutet av 80-talet, tror jag gav 3k för båda plus en Pearl Syncussion och en TR-606. Det var tider det...

I alla fall så ska du inte köpa en JP4 för 5k. Du blir bara ledsen. Spara hellre pengarna och köp något riktigt kul om några månader, tycker jag.

  • Medlem
  • 2004-11-18 11:28

Jag vill ha en JP4. Till sådana där låååånga mysiga pads som i låten jag länkade till. Så mjukt, så skönt, så vackert!

Sedan vill jag ha en Pearl Syncussion också, det är den och XBase-09 som får slåss om världens hårdaste baskagge.

Jag har svurit på att aldrig sälja några mer saker och Syncussion släpper jag aldrig aldrig aldrig ifrån mig, så tyvärr jgb. Men jag kan sampla min Syncussion åt dig någon dag när jag har tid och ork.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-11-18 11:49

Syncussion finns väl på Hollowsun?

  • Medlem
  • 2004-11-18 12:35

Följ hjärtat PF. Förstår om du vill ha JP4, får upp bilden av Vince bakom en JP4 och en Flicka med bra röst på vänster sida. Visst finns det alltid syntar som låter bättre än det man känner sug efter, men själv underskattar jag aldrig "känslan ". Den känslan grundar sig på stunder från min ungdom. Kommer alltid få en känsla av respekt när jag närmar mig en Minimoog, Fairlight eller Yamaha cs serie!
Varför? Fairlight var så inihelsike ouppnåligt på 80talet, kostade nästan mer än ett hus :eek: Dessutom spelade ju Jarre C.M.I.

Minimoog har jag ett magiskt möte sommaren -85 att blicka tillbaks till (samma mini som jag missade att köpa för 1500:- med ca 30 sekunder några år senare :hmmm: )

Yamaha cs 5, 15 och 30 hade en lokal musikhandlare alltid hemma runt 83-87. Även cs15m och cs20M. Kommer ihåg mina första möten med dessa maskiner, fattade ingenting, satte alltid attack på max å fattade inte varför det inte lät :kaaaka!: Men jösses vilket intryck dessa maskiner maskiner satte.

Däremot har jag aldrig känt någon speciell upphetsning över Rolands syntar? Kanske för att de aldrig dök upp som något magiskt under denna period.

Så köp dig en JP4 PF och känn nostalgins sköna rus infinna sig, då du kranar fram lite Vince sounds ala Yazoo.

  • Medlem
  • 2004-11-18 12:57

sawtooth: Kan låna en när jag känner att jag behöver. Äger ingen sampler ens, men tack ändå.

Mårre: Kör man med sampler så missar man ju ca 80% av det roliga med burken, realtidsrattningar!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-18 13:00

Jupiter-4 kan man modda med CV/Gate ganska enkelt. 1 till 4 in.

Är man smart så använder man normaliserande brytjack så att du kan styra alla fyra röster från 1 Midi-CV kanal eller köra alla separat om man vill. Ställer iofs krav på att den konverterare man använder har ordentlig buffring på sina outputs så man slipper stämma om hela tiden.

L

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-11-18 13:06

jgb: mitt inlägg var mest riktat mot Sawtooths:
"Men jag kan sampla min Syncussion åt dig någon dag när jag har tid och ork."
Klart jag förstår att man missar 80% (kanske t.o.m. 83%) av det roliga när man kör samplingar.

  • Medlem
  • 2004-11-18 13:13

Mårre: Ah. Då är jag med i matchen. Som rattfanatiker säger jag nog faktiskt 84,5%.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-11-18 13:19

:eek:
Det ökar!
:eek:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-18 15:37

Priserna låter ju bra där, Sawtooth, men i realiteten... är det ju helt omöjligt att hitta dessa syntar och i synnerhet till de priserna. Tillgång & efterfrågan you know... 5 lax... mycket? Ptja, jo... kanske. Vad säger ni andra? Tack för skönt inlägg där Steve, förresten. Man ska definitivt följa hjärtat, som säger... det vore så schysst med ett analogmonster. Och ändå rimliga pengar... hrmmmmm...

Det är just tillgång och efterfrågan som ställer till det. Eftersom det inte verkar finnas så många JP4:or så är de jämförelsevis dyra och jag tycker inte den är värd 5k. Om det så bara fanns en enda kvar vore den inte värd 5k.

Tycker jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-18 16:19

Ok. Det ställer enna till det för mig eftersom jag då måste avboka köpet. Och det vill jag ju heller egentligen inte. Bäst kanske är att åka och kolla iaf... ?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-11-18 16:25

"Kolla först, bestäm sen."
/gammalt djungelordspråk

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-18 16:26

Åk och kolla på den. Pruta vid behov !

Anmärk på skavanker etc. En mint Jupiter-4 skulle rent teoretiskt vara värd uppemot en 15.000:- för en seriös samlare. Med mint menas då att den är N.O.S. Aldrig använd, i originalkartong m.m.

En superfräsch JP kan väl visst vara värd 5000 pistoler men nu finns det inte så många sådanan i omlopp. Så då bör man ta alla skavanker i beräkning.

Jag skulle inte betala mer än 4000 paltar för en Jupiter-4.

L

Bevaka tråden