Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka ljud via Sound Designer..??!! *Grrr*

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 00:04

Shalom!

Är det någon som har erfarenhet av att skicka samplingar från Sound Designer till en Emulator-II+??
90% av gångerna jag försöker så får jag en popup på Mac:en som säger "Can't communicate with EII" vilket gör att Mac skiten låser sig och jag måste göra en reset...

MIDI är "On" på det preset jag har laddat och jag har tryckt på "Special" knappen och det står "Under control of Macintosh"

Ska det vara så här? Finns det nått smart sätt att sända över ljud?

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-08 01:23

Så ska det inte vara. Macen gör du nog bäst att zappa PRAM på nu när du startat om så mycket, den mår inte bra av att hänga sig och "resettas". Håll ned ALT + äpple + P + R när den ska startas, så att startljudet låter flera gånger. Sedan kan du starta. Bygg sedan om skrivbordet - håll ned ALT + äpple innan "desktopen" kommer upp på skärmen.

Jag tror det är något strul med din SCSI-anslutning sedan, vilket du alltså bör åtgärda innan du gör åtgärdspaketet ovan. Se till att ha korrekt terminering och bra kabel, inte för lång, och inte förlängd. Det finns ett litet program som kan vara bra att tanka hem och installera på Macen också, kommer skrämmande nog inte ihåg vad det heter, men det är till för att kontrollera SCSI-anslutningarna. Någon som kan hjälpa mig på traven med programmets namn? Ska kolla med Google så snart jag postat detta inlägg.

Vad är det för Mac och vilket operativsystem kör den?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-08 01:25

SCSI Probe kan det ha hetat. Här finns lite tips:

http://www.essentialmac.com/fix/scsi.html

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-08 01:28

Jodå! Det är rätt!

Välkänd ikon för gamla Mac-rävar

SCSI Probe och andra Tools för nedladdning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-08 01:32

För du skickar inte via MIDI va!? SCSI ska du använda förstås, eftersom det finns på både Macen och EII:an. Om det är MIDI-kommunikationen som hänger sig så är det OMS du bör uppdatera. Säkert finns det andra småprylar som också bör uppdateras. Mer info så kan jag nog hjälpa dig "on track".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 13:09

Jag är hur dålig som helst på Mac och har aldrig arbetat med Sound Designer. Det enda jag vet är att jag har en kabel från en Com-port (Ser ut som PS2) på Mac:en som sedan går in i EII:s RS232...

Hur gör jag om jag vill för över ljud via MIDI från Mac:en? Jag har en gammal bärbar Mac. Jag köpte den tillsammans med EII+ för 3000 Kr.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-08 13:31

Tja! Då har du nog en form av SCSI-anslutning som verkligen ingen känner till nuförtiden. Trial and error - tror jag får bli lösningen. Du ska i alla fall inte föra över via MIDI när du ändå har den här möjligheten till anslutning, MIDI är ju jätteslött. Kanske börja med att ringa förre ägaren och be om lite tips? Du får Mac att låta som något komplext och svårt när det - i synnerhet gällande så här gamla maskiner - är helt enkelt och intuitivt att jobba med. Vad heter laptopmodellen? Powerbook 140? Något annat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 21:21

Det är en PowerBook 5300cs som ingick i köpet med en massa bra program. Problemet är att jag aldrig jobbat med Mac vilket gör att jag inte kan några snabb komandon typ Alt+Ctrl+Del...
Det tog typ 10 minuter innan jag hittade "Shutdown". Varför gömmer man denna ganska viktiga funktion under "Special"???

En annan fråga... Jag fick en annan Mac Laptop (PowerBook 520c). Går det att köra Sound Designer på den och i så fall hur kopierar jag Sound Designer och installerar det på 520c? Är det bara att typ kopiera hela Sound Designer mappen till nya datorn?

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-08 21:56

Ja, att kopiera mappen så brukar funka, ibland kan du dock behöva kopiera med Hårddisk -> System Folder -> Extensions -> kolla om ngt tillägg verkar höra ihop med SD, och kolla även -> Control Panels -> om ngt inställningsprogram verkar höra ihop.

5300CS är en inte helt dum Mac faktiskt, åtminstone har den ju färgskärm och är inte lika supergammal som jag trodde. 520C är väl en snikigare modell utan PowerPC-processor.

Helt klart är det en SCSI-anslutning du har när du har en sådan Mac. De äldre (Classic-burkarna, SE30 osv) kunde nog ha RS-232 också, instoppat i den enda kortplats de hade.

CTRL + ALT + DEL har motsvarigheten ALT + CMD (äpplet) + ESC. Där kan du tvångsavsluta program. Klippa å klistra å allt sån't är samma som i PC men med skillnaden att du använder CMD-knapparna (varsin sida om mellanslagstangenten) i stället för som på PC, CTRL-knappen.

För att kolla operativsystemsversion, se till att du är i skrivbordsläge utan några program igång, gå upp i äpplemenyn (kopierad av Windows i form av Start-menyn som ligger i nederkant i stället för överkant) och välj "About this Mac" el likn, översta valet. Är det MacOS 7.5.3 så kan du hålla ned ALT-knappen när du gör det så finns ett charmigt påskägg där i form av ett Pong-spel eller om det var en Apple-flagga över helskärm...

Men ska han verkligen köra med SCSI? Han har ju redan kopplat ihop den med ett vanligt seriellt interface.. känns som att det är så det ska va kopplat.. eller? Jag har ingen koll på den samplern eller den dumburken.. men ändå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 22:28

Hmm jag känner mig som det är första dagen på "Data" kursen hos ABF. Jag hittar ingen ALT knapp... *TiHi*

Alla människor man snackat med som har Mac säger att den är så användar vänlig... NOT!!!

MVH
Demokid

1
Bevaka tråden