- PF
- Medlem ●
- Uppsala
Hur kommer jag runt detta - som bara inträffar när jag försöker flytta vissa fil(m)er med tillägget "-divx.avi":
"Fel vid flyttning av fil / mapp
"Det går inte att flytta... < filnamn >. Detta används av en annan person eller ett annat program.
Avsluta alla program som kan tänkas använda filen och försök sedan igen."
Filerna _används inte_ ... hur trollar man för att slippa sån'a här "goddag yxskaft"-prylar från OSet? Jag är inloggad som administratör osv. Filtyperna är låsta till Media Player.
Om det finns ngn registry-tweak som löser problemet permanent, kör hårt och berätta om den... om ni vet, alltså. Tack!
Saxar direkt från SweClockers Windows-FAQ
AVI-filer går inte att flytta eller ta bort i Windows XP.
(Thumb.dll, förhandsvisning av media i Windows XP)
För att ta bort förhandsvisningen av media, ta bort denna nyckeln från registret:
"HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\CLSID\{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}\InProcServer32"
Det förhindrar explorer.exe att ladda shmedia.dll
Jag har hittat en annan fix som hindrar windows att läsa AVI filernas info som ex: bredd, höjd, bitrate mm.
Fixen gör tyvärr så att dessa värden inte visas.
Gå till: "HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shellex\PropertyHandler"
Ta bort "Default" värdet som bör vara "{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}"
Ah.
Man var Mac-användare och blev Meck-användare...
Sunkigt, för då får man väl inte den där första bildrutan som ikon osv. Lite småtrist när de har implementerat något sådant. Men men, det är väl bara att köra på det. Räcker den första fixen tror du?
Förresten: Finns det någon som kan ge en kortfattad och rimlig förklaring till varför Windows behöver ett register över huvud taget? Man kan finna sig svära över det, för det ligger kvar en himla massa skräp där inne, spår av tidigare installerade program och så vidare.
Tack för hjälpen!
Tobias: XP sägs vara bättre optimerat än 2000 vad jag hört, och det är ju ett mycket bättre OS än 98/ME. Stoppa in 256-512 mb så kommer det nog flyta på bra.
Katsu: Fan var sjukt - problemet löste sig direkt, nu var det bara att flytta. Ingen omstart behövdes. Jag säger som Obelix. Blir inte klok på de där Microsoftarna. Supertack för att du svarade så snabbt!
Registret finns där för att göra det möjligt att sätta en hel massa egenskaper på filer, tex förhandsvisning av vissa filtyper osv...
Ganska bra, när det fungerar vill säga, registret är oftast orsak till att man då och då behöver installera om Windows OS.
brukar söka på rester av program efter att jag avistallerat dom, och det brukar alltid finnas något kvar som inte skall vara kvar, sunkigt värre
Jo tyvärr gör det ju det, hade problem bara för någon dag sedan då jag försökte stoppa in ett "singleside" minne på moderkort som krävde "dualside" minnen, tur att killen i dataäfferen tog tillbaka det iallafall.
Men jag antar i ditt fall att det är SDram PC100 du skall kolla efter...
Fråga annars i butiken, dom brukar ibland kanske ha koll på sådant :rolleyes:
"brukar söka på rester av program efter att jag avistallerat dom, och det brukar alltid finnas något kvar som inte skall vara kvar, sunkigt värre"
Exakt. Jo, och så det där med registret. Men macen har fixat den biten minst lika bra - att hålla reda på allt möjligt - men utan ett register. Alla prefs brukar t ex ligga i en mapp. Alla programfiler ligger vanligen i en och samma mapp. För att avinstallera, släng den i papperskorgen. Windows borde apa efter lite där.
PutteKock: Du hade kunnat öppna en prompt (Start -> Kör -> cmd ->Enter), navigera till den mapp som filen ligger och skriva följande :
c:\>del /F /S d:\film\filmen-divx.avi
Växeln /F innebär Force, dvs att du tvingar fram en borttagning av en fil som är Read-Only. Växeln /S innebär att du tar bort den specifika filen från alla undermappar.
Just så. Om jag minns rätt. Hade problem en gång med en (gratis-)plugin i FL Studio som helt enkelt inte försvann. Det var dock inte filen, utan mappen som den låg i. Mappen syntes i Utforskaren, men försökte jag ta bort den så sa systemet att mappen inte fanns eller hette något annat. Sökte efter den i registret men den var borta. Samtidigt såg jag den verkligen i utforskaren. Inte ens i felsäkert läge gick den att ta bort. Hittade då ett litet käckt dos-kommando som tog hand om saken.
:kaaaka!:
Tobias Bergius: Jag har kört XP på en P200 med 96 MB minne, det funkade! Gick inte alltid så snabbt, men funkade gjorde det.
Registryt är en hemligare variant och blandning av detta (lite förenklat):
* Information som operativsystemet behöver för att hålla ordning på omgivningen
* Information som lagras per program, t.ex. inställningar som lika gärna hade kunnat skrivas ner i en fil.
Sannolikheten att någon gör bort sig och ändrar inställningarna till något som inte fungerar är dock lägre med registryt. Det är lite hemligt, och Microsoft säger AJA BAJA till att pilla där för hand. Dvs, då vet man att det är där man kan göra allt det roliga.
Dualrange: Gick fort. Tänkte i alla fall inte på det nämvärt. Jag hade iofs kört igenom en rejäl omgång med att stänga av en massa onödigt grafiktjafs och sådant, samt stängt ner en hel del onödiga services som körde.
http://www.theeldergeek.com har en massa bra information om XP och vad man kan göra för att tweaka till det så man får det som man vill ha det.
Tänkte nästan det Kan nästan alla dom där tweaksen utantill, fast den där länken innehöll ju en del annat gott oxå tackar...
En enkel grej för er som inte vågar gå loss allt för mycket med inställningar är ju att iallafall kolla igenom dom program som autostartas i tex verktyget "msconfig" man startar det genom att trycka på "start" knappen och sedan trycka på "run". skriv sedan in "msconfig" i "open" fältet. sedan är det bara att välja fliken "startup" och börja gå igenom listan.
Hoppas att någon här tycker att dom har behov av sån här info, annars skrev jag ju i onödan...
Okej.. Här kommer historian om mina installationsförsök
Först försökte jag installera helt vanligt enligt installationens default-inställningar. Då kom det upp en blåruta en bit in i installationen. Det stod en massa text, bl.a att om det var första gången felet dök upp så kunde man prova att starta om installationen, vilket jag gjorde. Men då kom det en annan blåruta upp, och det var ju första gången för den med så jag installerade om igen, och igen, och igen.
Till slut sökte jag hjälp på mircen (riktigt bra att ha när man behöver hjälp med nåt) och där fick jag länkar till olika sidor på nätet som förklarade mina blårutor. Orsaken till den senaste var något med hårdvara. Jag rekommenderades att rycka ur ljudkortet och nätverkskortet, vilket jag gjorde och installerade om igen. Men ååh, inte igen! Då dök det upp en ny blåruta. Felsökte på den och då var det RAM-minnet som kunde vara orsaken. Så jag ryckte ut 64mb RAM-minnet och installerade om. Äntligen fungerade installationen, men damn vad segt det gick...
Iaf, sen när installationen var färdig satte jag tillbaka ljudkortet, nätverkskortet och RAM-minnet igen. Sen startade jag datorn och började hämta hem lite nödvändiga program. Samtidigt försökte jag skriva här att jag äntligen fått in xp, men... helt plötsligt så startades datorn om... Aja, startade den igen, fortsatte, och den startades om senare igen. Jag orkade inte kolla upp det problemet då, var rätt så trött, så jag stängde av datorn och gick och la mig.
Sen idag startade jag datorn och efter laddar-skärmen med windows-flaggan så blev skärmen svart och ingenting hände.
Och nu håller jag på att installera tillbaka Me...
Lite sent för balla tips men hade du disable'at (förlåt Svenska språket) "Plug'nPlay OS" i BIOS? Det kan ställa till det på lite äldre datorer där XP ska in.
Sen kan även hårdvaruadresserna på typ nätverkskort o dyl spöka som fan, även där på äldre burkar.
Äh, skicka skiten å köp nytt!
/Mein
Något som hette riktigt "Plug n' Play OS" hittade jag inte i BIOS:et, men typ Plug n' Play Support eller nåt kanske. Nåt med Plug n' Play i iaf, hittade jag Och det var enable'at
Vad är hårdvaruadresser? IRQ? För jag tror jag har nån sån konflikt - om man kör med default IRQ alltså. Men jag har ändrat dem så dem ska vara på helt skilda IRQ.
Jag håller mig till 98/Me. Det fungerar... hyfsat iaf
Det kan man verkligen undra. There is really no reason for it!
Nån exportfunktion som ligger kvar i bakrunden eller möjligen nån grej som har med ljudkortet att göra?
Pappa Lappa, just det - det var så jag fixade "problemet" förra gången, det känns så knasigt att köra DOS nu så här många år efter man brukade det, men det går ju... man tänker inte alltid på det när man sitter i värsta GUI-gränssnittet å jobbar.
"Får" var väl konstigt sagt...
Men "vill" var nog mer rätt.
Faktum är nog fanimej att jag inte vet!
Jag är nästan säker på att det beror på ljudkortet / dess inställningar, om ASIO-drivare etc inte "släpper" från programmet för att latency-tjosan-buffrarna är fulla. Den där EXE-filen avslutas väl ändå efter en liten stund, eller? Har inte kollat hur det beter sig i min burk. Kan kolla vid tillfälle.