Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularer

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-02-18 12:44

Måste bara säga att det här är en underbar tråd! Får mig att börja fundera på att skaffa mig modular... denna ständigt återkommande fundering. Fast just nu funderas det mest på skumma moddar till Mono/Poly.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-18 17:00

Underbar tråd, japp, fast man får en liten känsla av att det är fem Ferarri-entusiaster/ägare som samlats i ett lyxigt garage och snackar polermetoder samt chiptrimning. Jag menar m a o att det är rätt ouppnåeliga summor för att ens få en någorlunda rolig modular. Själv skulle jag nog näppeligen ha råd med en gaspedal och en växelspaksknopp. Samt möjligen lite röd sprayfärg till topplocket. På lapp-toppen. SynthX; vad tycker du om soundet i din Modular jämfört med hårda varor?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-18 22:47
Ursprungligen av PF:

SynthX; vad tycker du om soundet i din Modular jämfört med hårda varor?

Är inte riktigt säker på vad du menar här, men jag antar att du menar NordModular eller ? ..

Tja, NM låter ju inte dåligt men man hör att det är en Virtuel analog synth, det spelar ingen roll vilken VA jag än testar så lyckas den alltid avslöja sig när det kommer till filtret. låter liksom plastigt och konstgjort på någe sätt. Den VA modular jag tycker bäst om rent ljudmässigt är nog Pulsar 2:ans modular 2 som låter riktigt varmt.

Clavias grejer låter Juno-106 på sätt och vis, kommer ihåg när jag testade en Lead 2:a i Västerås och min första tanke var "Juno-106" Hehe ..

"man får en liten känsla av att det är fem Ferarri-entusiaster/ägare som samlats i ett lyxigt garage och snackar polermetoder samt chiptrimning"

hahaha, jag får ungefär samma känsla när jag ser en workstationtråd, men med skillnaden att det är fem minibussägare som står på garageuppfarten till ett 70-talsradhus och diskuterar lastkapacitet....."jag får minsann in frugan, 5 ungar, uppblåst gummibåt och 13 kylboxar"

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-18 19:22

PF : Modularer är inte ett intresse, det är en livsstil!

Annars är jag böjd att hålla med jgb. Jätteintressant att läsa om ämnet, fastän jag själv inte pysslar med syntar i den divisionen.

SynthX: Ser ju jäkligt bra ut det där, mysig hörna du hade med många trevliga instrument! Nu ser jag lite mer hur det funkar med combodistro-kortet, det är ju bara att jag hakar in powern från .com'ens supply rakt in i den med vanliga kablar -vad bra! Hmm, då ökar ju genast suget efter lite Modcan/Cynthia

Förresten, den där Lopass Gate modulen är jag lite nyfiken på -kan man säga att den egentligen är antingen som en VCA eller som ett lågpass filter fast tillverkad med vactroler så att den får ett lite annorlunda svarssätt? Jag menar, exempelfilerna låter ju lågpass/VCA men studsigare på nåt sätt. En sån ska jag ha iaf och utforska

Ser att du har rätt mycket utrymme kvar att fylla, det är alltid bra men frustrerande eftersom man vill ha det fullt så fort som möjligt Själv kommer jag bara få plats med 20 moduler och det känns lite tajt, men det får gå!

robomatique: Välkommen till att börja med! Och kul att du tar upp DIY-perspektivet på den här roliga men kanske lite väl dyra hobbyn och visar att det inte behöver vara så dyrt! Oakley funderade jag också länge på innan jag slog till på .com, men jag bestämde mig för att skippa Oakley när det tog så lång tid för mig att bygga ihop min PAiA Theremax och jag aldrig ens började på min 9700 synth... Gör du dina frontpaneler som du sa, med klistertext och blanka paneler? Du beställer inte från Schäfer Apparatebau i Berlin som Oakley tipsar om? Vad använder du för rattar? Har du bilder

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-19 12:43
Ursprungligen av stryph:

Förresten, den där Lopass Gate modulen är jag lite nyfiken på -kan man säga att den egentligen är antingen som en VCA eller som ett lågpass filter fast tillverkad med vactroler så att den får ett lite annorlunda svarssätt? Jag menar, exempelfilerna låter ju lågpass/VCA men studsigare på nåt sätt. En sån ska jag ha iaf och utforska

Ser att du har rätt mycket utrymme kvar att fylla, det är alltid bra men frustrerande eftersom man vill ha det fullt så fort som möjligt Själv kommer jag bara få plats med 20 moduler och det känns lite tajt, men det får gå!

Lowpassen är som en VCA kombinerat med ett lågpass filter, du kan switcha mellan Low och Gate läge. Det låter definitivt annorlunda mot något annat, den har inte Resonans eller Cutoff som vanliga filter, så vill man skumma runt med det får man köra CV vilket Cynthia rekomenderade. Och det låter klart annorlunda, speciellt om man serie kopplar mellan de 4 olika lowpassgaten som finns på panelen.

Yes, jag har en del utrymme kvar, men jag bygger ett nytt kabinet när utrymmet är slut. Jag har lite utrymme kvar i rummet att fylla

Jag tror jag ska ta och leka lite med mitt system i dag, hoppas jag får upp lite mp3 filer senare under dagen.

Låter som en kul modul den där Lopass Gaten!

Ha det så kul med ditt system! Skulle vara kul att sätta upp ditt och mitt system bredvid varandra nån gång

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-23 13:55
Ursprungligen av stryph:

Låter som en kul modul den där Lopass Gaten!

Ha det så kul med ditt system! Skulle vara kul att sätta upp ditt och mitt system bredvid varandra nån gång

Jo du, jag är rätt sugen på att testa .com och det finns väll kanske inte så många system här i sverige kan jag tro.

Här är en liten mp3 som jag gjorde för ett par dagar sedan. trummorna är bara en loop från någon samplings cd, men alla synth ljud är Modcan 19A wavetable. effekterna är pulsar2. Jag använde också Vectorfade för att göra det här ljudprovet. Båda mina 19A gick igenom 10A, 02A, 15A och 23A. Vector fadern mixade mellan alla de olika filtren för ett rörligt sound. (Jag använde mig också ganska flitigt av velocity till Freq cutoff på alla filter).

http://hem.bredband.net/riklat/music/Wavetablesong.mp3

Jag har gjort en del andra experiment med just 19A och då var det mer åt kör hållet, så det går att göra mjuka ljud också ...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-23 15:30

Nu ska jag iallafall skaffa mig en modular...på sätt och vis...har ställt mig i kö för en G2 Engine hos JAM...inget är som väntans tider...

Oj! mycket att läsa här...är inne här och läser aldeles för sällan känner jag.

Jag går också i modular tankar, men har rätt ont om pengar. Jag väntar på att ASM-1 Genie (OBS. byggsats) ska bli klar för leverans (förmodligen väldigt snart), och verkar det prisvärt så lär det bli en sådan
Men innan dess hoppas jag att jag ska orka/hinna bygga en sequencer, förmodligen en något moddad Superseque att i första hand styra min Roland MC-202.

Om du skall bygga sequenser och om du inte behöver CV skulle jag rekommendera P3:

http://www.colinfraser.com/p3/p3.htm

Det finns inget mer avancerat just nu i MIDI väg om du vill ha en step sequencer liknande grejj!

ORbert

Den lät väldigt intressant den där demofilen SynthX, trevliga ljud med lite stuns och "edge". Kanske måste tänka om och skaffa en wavetablemodul iaf... Hur styrs den? Med ren CV rakt in? Isf -är den kvantiserad så det hörs eller pallar den vibrato och sån'a saker bra?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-02 16:58

Wavetable

Ursprungligen av stryph:

Den lät väldigt intressant den där demofilen SynthX, trevliga ljud med lite stuns och "edge". Kanske måste tänka om och skaffa en wavetablemodul iaf... Hur styrs den? Med ren CV rakt in? Isf -är den kvantiserad så det hörs eller pallar den vibrato och sån'a saker bra?

Man styr 19A med hjälp av en fyrkantsvåg från en vanlig oscillator.
man kan även synca dem till samma fyrkant eller en annan om man så
vill. Den bör ju klara vibrato eftersom den följer en analog oscillator.
Sedan kan man styra vilken bank och vilket ljud du vill ha via vanlig
5V gate signal också. Så du kan göra lite wavestation aktiga ljud
på den. Tyvärr är 19A ur produktion och har ersatts av Wiard miniwave
och den har jag inte ännu, så .. Jag får återkomma om just den
modulen och hur den funkar. (Det lär finnas någon som gör eller gjort
MOTM converteringar av miniwaven, så den behöver du i så fall inte skaffa
ett nytt kabinett för.).

Mvh,
/SynthX

  • Medlem
  • 2006-04-05 13:51

Bump

Jag gjorde en demofil på min synthesizers.com till Amino häromdagen, kan ju lika gärna dela med mig av den här också: www.gainforest.com/amino/arrickdemo.mp3

Det är bara en slinga runt runt med en rätt normal patch som jag "vrider skiten ur"

modularsjuka igen?

  • Medlem
  • 2006-04-05 14:04

Undrar lite vad priset på Cwejman-modulerna slutar på i svenska kronor. Den stora dyra Cwejman-synten fick ju bra kritik, och om nu den där voice-modulen slutar på fem papp, så är det ju ett rätt bra pris på en analog monosynt med två oscillatorer, filter och två envelope-generatorer.

  • Medlem
  • 2006-07-18 12:21

Hmm!

Skulle man kunna starta med en Korg ms10 och köpa lite lösa moduler att "patcha in". Eller är det helt fel tänk? Funkar det över huvud tsgit?

Rent ljudmässigt går det att koppla ms10 till andra grejor men då måste du hitta en korg ms02-signalomvandlare eller liknande.
Korg kör Hz/V och s-trig medan de flesta modularsystem kör 1V/Oktav och positiv gate/trig.

Det fungerar bra och känns som en ok start tycker jag.

edit: jojustja.. styrsignaler kan skilja.. men skit i dem tills vidare

>Skulle man kunna starta med en Korg ms10

neeeeeeeeeeeeej ! köp inte en ms10a, den är skittråkig, satsa istället på en ms20 på en gång....

  • Oregistrerad
  • 2006-07-22 00:35

Döda denne tråd - den är ju urgammal och massor i den är helt irrelevant nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-31 01:45

Hejhej,

Jag har en basic nybörjar-fråga om modularer. Man arbetar ju med två sorters signaler, audio och CV. De som genererar audio är ljudgeneratorerna, VCO:erna, men finns det särskilda moduler för generering av CV? genereras CV från alla jack som står CV out på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-31 15:39

Nej, du jobbar ju egentligen med en sorts signaler. De som skickar ström. En oscillator skickar ju t.ex. ut en triangelvåg på kanske ±5V (eller 5Vpp (peak-to-peak) som det också heter(?)). Och den signalen går ju utmärkt att modulera med.

Kort man man väl säga att allt som skickar ut en signal kan du koppla till något ställe som tar emot en signal.

Men för att svara på din fråga; Ja! det finns moduler som enbart är till för CV generering. LFOs är ju vissa, sequencers kan vara andra, logikmoduler.. tror nog listan kan göras lång.. Fast bara för att det står CV ut så behövs den ju inte kopplas till något som står CV in, vrid upp frekvensratten och lyssna på vad som händer! Eller klocka sequencern med en oscillator som går i 500hz - kanske du kan göra en enkel wavetable oscillator?

Sen finns det ju modularsystem (Buchla tex) som skiljer på CV och audio - Buchla använder till och med två olika sorters kontakter för de olika typerna. Det är ju egentligen mest en konceptuell skillnad på CV och audio, och ibland är det svårt att se en tydlig gräns (när övergår vibrato till FM, tex?).

Buchla hävdar iallafall att det är bättre elektroniskt, och i mjukvara kan man spara ganska mycket processorkraft på att separera ljud och kontrollsignaler. Men precis som zthee skriver kan man göra mycket skoj genom att koppla CV till sånt som det inte är tänkt till och tvärtom.

Bevaka tråden