Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G2/DX7-fråga

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-04-13 14:20

Jag är inbegripen i en diskussion på HC med en kille (Yoozer) som påstår att Clavia kommer att implementera läsning av DX7-patcher i G2 editorn...
Jag har svårt att tro att det kan ligga någon sanning in det...någon som har hört något om det?

Dom hade ett program redan på "Classic"-tiden som kunde konvertera DX7-patchar, men det var helt internt så vitt jag vet... Om dom inkluderar det i G2'an vet jag inget om, men det torde ju inte vara problem rent tekniskt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-04-13 14:33

Inte rent tekniskt nä, men jag har så svårt att tro att de skulle lägga resurser på en sån grej istället för t.ex konvertering från Classic till G2...

"Lägga resurser". Det handlar ju inte om så jättemycket jobb direkt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-04-13 18:00
Ursprungligen av GlobalMotion:

"Lägga resurser". Det handlar ju inte om så jättemycket jobb direkt.

Kanske inte det, men för min del tycker jag att det vore en märklig prioritering...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 22:23

...iofs, men det finns ingen synth som det finns så mycket färdiga ljud till som DX7 & det är ju onekligen en bra utgångspunkt för egna experiment!
...har själv bortåt 10000 ljud på diskett nånstans, TROTS att jag aldrig ägt en DX7!

jag är 100% säker på att det kommer - Clavia skulle ha visat detta som en uppdatering av editorn till G2an på Frankfurtmässan enl Clavia själva,
men jag vet dock inte varför de inte gjorde det. Jag vet om en hel del andra nyheter (som jag tyvärr inte kan tala om men som ändå inte är sådär jättespännande) som skulle visats som inte heller gjorde det, som jag är säker på dyker upp så småningom.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-04-15 15:55

Det var som f-n...

Nån som A/B-testat G2 och Classic än? Är jäkligt sugen, men vill vara säker på att den tillför något ljudmässigt, och inte bara mer polyfoni... Känns som om det är svårt att få något grepp vid en snabb demo i butik, så jag har inte idats lyssna på den.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-15 21:44

...den har ju åtminstonne pitchpinne & modhjul nu, så man slipper ödsla två potar till det & hur mycket känsla får man av att "pitchbenda"(som vi säger i Sverige) på en vridpot - ARP före PPC anyone?!?
Den stora har dessutom TRE(3) modhjul om inte bilderna ljuger!!!
PÅ!!!

När jag frågade Clavia om bakåtkompatibilitet så svarade de att ljudmotorn är helt annorlunda och att bitdjup/signalfrekvenser är inkompatibla, så någon Classic-konvertering verkar det inte bli tal om...

Spelar ingen roll om det inte låter precis likadant för min del. Konvertera patchen kan ju inte vara några problem, den är ju väldigt högnivå...

Upprepar frågan ovan: Någon som A/B-jämfört själva "soundet" i Classic & G2?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-29 19:40

Inte A/B men, det låter snarlikt, förutom att G2 är öppnare och mer "hifi"... plus har FX.

@ Peter H:

Nu sitter jag här med min nya G2:a bredvid min gamla Modular Key och A/B:ar så gott det går. Det är en hel del som har hänt i modulutbudet och modulernas utformning, så det är inte bara att göra samma sak en gång till. De har skippat slav-oscillatorerna t.ex. vilket gör mina 12-oscillators padljud lite knepiga att återskapa. Men skam den som ger sig, tänkte jag och satte igång. När jag väl fattat hur de trixat med hierarkin och en del övergripande saker (t.ex. så har man numera glide istället för portamento och den är implementerad s.a.s. ovanför själva moduldelen) så gick det fint att översätta. När jag var klar lät det väldigt likt. Eftersom den nya phasern är ganska annorlunda fick jag inte till det helt, men å andra sidan låter det mycket bättre nu så jag klagar inte.

Summa så här långt (kort?): PF har helt rätt. Det är verkligen likt, men G2:an låter renare och har större register. Mer hifi var ordet. Hela studion skakar när jag gasar på i basen och framförallt skrikiga leadljud går hela vägen upp i Moogregistret. Faktum är att när jag öppnade filtret helt på min Voyager och G2:an och körde ren sågtand så lät det riktigt likt, vilket det INTE gör med den gamla Modularen. Mer musikaliskt på något sätt, men fortfarande på det där Claviakliniska sättet som man kan tycka som man vill om. Jag för min del gillar det. Vill man ha gammal 70-talsfetma så är Nord Modular fortfarande fel maskin, även om jag som sagt fann det rena oscillatorsoundet mycket nära Moog. Men det är ju i jämförelse med en sprillans ny Voyager, så det räknas kanske inte...

Effekterna då? Reverbet är som de flesta synthreverb = bort med det genast. Delayerna är schyssta och flexibla + kool funktion för att anpassa dem till tillgängligt minne, man kan alltså ha mer delay om man skippar reverbet. Den nya phasern är mindre flexibel, men låter MYCKET bättre. Nu är jag inte längre så ledsen över att min älskade Small Stone ställde tofflorna nyligen. Flanger och dist är andra nykomlingar som garanterat kommer att användas flitigt av mig.

Jag återkommer gärna med mer djuplodande kommentarer efter hand som jag gräver mig ned genom alla lager av nymodigheter. Men på de 5-6 timmar jag haft med den att göra kan jag bara lyfta på hatten och sjunga Clavias lov för full hals. Nu är Modularen äntligen en riktigt, riktigt välljudande synth som dessutom är enkel att använda, effekterna gör att jag slipper släpa mitt 10-kilos effektrack med mig jämt, det inbyggda USB-interfacet ger mig ytterligare 16 midikanaler att ha till annat mm mm. Helt lysande maskin! Reaktor är faktiskt hotad nu. Ge mig sampling och granulärsyntes till G2:an så åker tyskarna in i garderoben direkt.

Jag minns att jag var glad som en speleman när jag fick min gamla Modular -99. Nu är jag glad som ett helt storband på koks.

Om någon här tänker komma och se oss spela i maj så kan jag utlova orgier i G2-oväsen. :kaaaka!:

Så nu passar jag på att göra lite skamlös reklam: Covenant live i Malmö (KB) 12/5, Karlskrona (Kino) 13/5, Helsingborg (The Tivoli) 15/5.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-02 21:20

Kul!

Tyvärr är det ju andra breddgrader, men å andra sidan finns ju tåg, bil och dressin.
Så här i efterhand får jag nu berätta att jag skrivit ett Clavia G2-test i tidningen Studio. Någon som läst det? Vore kul med feedback. Känns som om vi har liknande åsikter,
Saw...

Dressin är ett gravt underskattat transportmedel! Gratis och bra för folkölkaggen som män i vår ålder så oförhappandes drabbas av. Ska skutta till hökarn imorgon och kolla nya Studio

Intressant läsning, Sawtooth, man tackar. Gjorde inte mina funderingar enklare precis, men så det väl. Lite hade jag hoppats på att det lät radikalt annorlunda, då hade jag intecknat barnen eller nåt, eller också exakt samma, och då hade min "classic" Modular fått hänga i ett par år till... Nu får jag väl ta medelvägen, och helt enkelt spara ihop till den :rolleyes:

Samplingsmodulen sa clavia var planerat för en framtida uppdatering.. så man får ju hoppas på att de fortfarande kör enligt den planen.

@ Peter:

Så här tycker jag att det är: om jag vore hobbymusiker med ansträngd budget, som dessutom inte absolut behövde en flexibel och portabel lösning för turnébruk, hade jag nog hellre investerat några 1000 i en bra multieffekt att koppla till min gamla Modular. Om man redan har en Classic så är man nästan där i alla fall.

Jag har den fantastiska förmånen att slippa betala själv och har man det så ska man absolut springa och handla på stubinen. G2 är mycket bättre, men inte 18-20 000 surt förvärvade, skattade kronor bättre. Inte på långa vägar.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-05-03 00:22

Speciellt inte om man kan hitta en expad NM kb för 5900kr beggad.

@PF:

Jag hann inte få tag i det numret av Studio där du skrev om G2 innan nya numret kom ut. Kan man läsa artikeln någon annanstans?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-06 16:57

Ahaaaa. Ajdå. Jag såg det numret inplastat och nytt på disken hos Jam just idag. Vet inte om Les Studio kommer ha någon online-version. Men man kan nog beställa gamla nummer från IDG om inte annat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-10 18:33

@Peter H : Här finns ljudexemplen jag gjorde med G2. Och hos Clavia finns ännu fler G2-snuttar. Men sen får du gå till en musikaffär och leka loss lite också...

Citat:

Men sen får du gå till en musikaffär och leka loss lite också

Visst är det så. Men jag tycker det tar sin lilla tid att få grepp om en synths "sound", och veta om den passar en. Har alltid uppfattat musikaffärer som fientligt territorium, känner mej aldrig helt bekväm när jag står och testar grejer... (Främst gitarrer då iofs, eftersom jag är och förblir punkgitarrist. Och såna ses ofta på med rynkad näsa i musikaffärer).

Hursom, ska lyssna på dina grejer, men jag vågar inte testa den "in flesh" förrän jag har pengar till en Engine åtminstone

@PF: En del riktigt trevliga ljud. Är det egenskruvat eller presets?

Kombinerat med det faktum att jag läste lite i manualen på nätet idag så är jag nog rätt såld.

Hade dom portat orgel-algoritmen från Electron så hade jag bytt in min Z1 ögonabums...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 21:15
Ursprungligen av Peter H:

Hade dom portat orgel-algoritmen från Electron så hade jag bytt in min Z1 ögonabums...

Här är tom jag böjd att hålla med, nog för att orglarna i Z1 är NOG så bra, men Electron's är vassare...

Citat:

nog för att orglarna i Z1 är NOG så bra, men Electron's är vassare...

Framförallt i ett modulärt sammanhang, det vore ju hur kul som helst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-12 21:27

Svar ja!

Det vill säga, det är egna skruvningar på syntens presets...

Orgel-algoritmen... ja du, den kan nog vara portad, det fanns hyfsade orgelljud.

Ljudsnuttarna är givetvis spelade på själva G2:an, så t ex i lilla gitarrdemon - vibratot kommer från aftertouchen. Synten är mycket lättspelad på så vis, dvs, aftertouchen är lätt och fin, det är schysst klaviatur så att säga. Men G2X verkar ju bli helt i hästväg förstås...

Tala inte om klaviaturen och sånt, finns inte en chans att jag har råd med något annat än Engine...

Hur funkar editeringen från panelen förresten, känns det åtminstone lite som att ha en maskin med dedikerade rattar? Den gamla är ju rätt hopplös om man inte gör overlays eller nåt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-12 22:54

jag gillade den gamla till det också, så... G2:an är en riktigt bra fristående synt... berättade lite om det i Studio-testet...

Bevaka tråden