Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland MSQ-100

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går den att använda till något skoj?

På nätet hittar man mest info om dess midi-sync24-möjligheter, men den känns lite klumpig att bara ha till det ändamålet. Är själva sequenserdelen något att ha?

Någon måste väl ha testat den?

Hepp!
Det var ett gäng år sen jag stötte på en sån, men jag skulle vilja säga att den är värdelös som sequenser om man inte har masochistisk läggning. Rubbet, oavsett kanaler o så tror jag spelas in som en enda datamatta, så editering är ett jobb för någon med gott om tid och en udda uppfattning om skoj. En granne hade en sån, och han var mer än lovligt skum.

Nån gång, 1984 tror jag, testades en sån, en Bit-nånting och... öh vaddetnuvar i jag tror det var HiFi o Musik. "Med dessa grejor kan man framställa musik som låter som om den var inspelad i en riktig studio", tror jag de glatt påstod i ingressen. Yeah, right!

Jag avråder. Det finns nog vadsomhelst som är bättre oavsett pris.

Hahaha, jag kommer att bli en sån skum granne snart (om jag inte redan är det)

Jag har köpt en msq100 men inte fått hem den än, jag har ingen aning om hur den är att jobba med. Dom som besökt min studio brukar antagligen kalla mig för masochist bakom min rygg så den här sequensern verkar ju perfa. Nu fattas bara en gammal skräpsynt att koppla den till....kanske en Bit-nånting skulle passa. Jag tänkte inte använda msq´n till några storslagna låtar, vill bara kunna styra någon polysynt utan att blanda in allt för mycket hi-tech...korta loopar med lite ackord här och där bara. Det hoppas jag att den duger till?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-04-23 10:34

Jag hade en gång en MSQ-700. Tänkte fixa fina gavlar till den men hann inte (sålde den). Roligast var att se hur notes'en droppade av i snabb takt när man drog vilt på pitchbendern.
Den var iallafall lättjobbad (tyckte jag då).

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 23:32

...den funkar finfint ihop med en Juno 106 - matchande färgschema & allt, dessutom gjordes en variant i HS-60's färgschema, om man nu skulle snubbla över en sån!!!

En grejj jag grubblat på länge, finns det hs 60 i sverige?
Har bara sett dom i mellanöstern änsålänge :S
Dom har en fet funktion, hela den lägsta oktaven kan användas till att ställa in synthen i arabisk skala *status*

Först idag kom min msq100. Lång väntan men det spelar ingen roll eftersom jag inte har något att testa den mot. Den är i nyskick och får fungera som utsmyckning tills någon lämplig synt dyker upp.

1
Bevaka tråden