Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synth grupper

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Alltså...jag förstår hur man gör musik via en dator med midi men hur gör man när man ska spela live om man inte vill använda cd-spelare, minidisc eller mp3-spelare?

Hörde att depeche hade en rullbandspelare...om man nu skulle använda en vanlig sequenser till att länka ihop sina synthar och trumm-maskiner live vad gör man om den freakar ut?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-17 17:53

Berättar en rolig historia.

  • Medlem
  • 2004-05-17 18:17

Man ser helt enkelt till att inget "freakar ut". Fullt möjligt, strömavbrott är dock svårt att att helt gardera sig mot.

Japp, strömavbrott är dumt. Men inte ens Rolling Stones skulle vara speciellt sevärda utan power.

  • Medlem
  • 2004-05-17 18:29

Vad tänkte du göra live? Arrangera om låtarna genom att växla patterns manuellt, eller skall sequensern bara spotta ur sig mididata?

Om sequencern bara spottar ur sig mididata så kör en cd eller liknande parallellt med det som sequencern matar ut. Spela på cdn in exakt hur livespelningen skall låta, dvs sätt igång synthar och sequencers med livespelningen förberedd och spela in. Varenda låtpaus skall vara inkluderad i det som sequencern spelar. När det är inspelat så har du en exakt kopia på hur det skulle låta om sequenser och synthar funkar till 100%. När man sedan hamnar i livesituationen och sätter igång sequencern så kör man cdn samtidigt. Synkat. Om sequencern ballar ur så mixar man bara över till cd, och hinner förhoppningsvis fixa problemet till nästa låt. Sedan får man synka cd/sequencer igen vid kontrollerad start av musik igen.

Annars... starta om sequencer. Använd hårdvarusequencer med gott rykte, dvs en som aldrig kraschar (med mindre än att strömmen går).

Jag har sett lite varianter på vad folk har kört bakgrunder på. Rullband, MD, cd, Atari Falcon (audio) och så vidare. Sedan har vi de som kör på datorsequencer och synthar, är det stora band så har de ofta dubbla system som körs parallellt, om det ena kraschar så finns alltid det andra att tillgå.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2004-05-17 19:05

När jag var på Peter Gabriel så ballade en dator ur, så när han skulle starta en gitarrloop så var det dött. Allt löstes dock med ett skämt.

"This is what we in technical terms call: a fuck up"

Enklast kanske vore att ha två olika sorts cd-spelare/minidiscspelare och två st cd-skivor....om båda går åt helvete så kan man ju lika gärna sluta konserten

När Tyskarna från Lund spelade på arvika förra året så hände ju något liknande...vet ju i och för sig inte vad dom har sin musik sparad på men förmodligen cd eller något sånt.
Men dom löste ju det galant via något i stil med "We have some technical problems" på tysk/engelska

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-17 22:42

Att något ballar ur kan vara till ens fördel, även om det inte känns kul. Synthband brukar ju ha problem med att övertyga folk om att de faktiskt spelar, och att det inte är playback. Rätt typ av strul kan alltid verifiera att det är live. Vi har backingtrack med oss, för säkerhetskull, men vi har det inte synkat på ett sådant smart sätt som jgb nämde. Man borde kanske köra med det, för det var ett väldigt smart sätt. Följdfråga: finns det cd-spelare som kan startas via midi?

Skulle jag spela i ett syntband och allt låg på band/CD/DAT/vaffansomhelst så hade jag fejkat ett tekniskt problem. Naturligtvis med tysk brydning.

  • Medlem
  • 2004-05-17 22:59
Ursprungligen av toandfro:

Hörde att depeche hade en rullbandspelare...

Tror faktisk att DM först litade fullt ut på midin 98, innan dess var det "start the tape!!".

men egentligen så är det ju schysst med cd....men vilka partier spelar man live? Padsen?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-17 23:12

Kör med det du känner dig säkrast på. Själv tycker jag det kan vara lite småjobbigt ibland att göra bort mig inför publik.

men en funkig bas eller tricksiga arpeggio kan ju vara svåra live t.ex.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-17 23:25

Jupp..då finns det 2 vägar att gå.
1. Låt sequensern köra det
2. Öva öva öva! Gitarrister övar jämt, var kan inte synthsnubbar göra det också?

Har man en synth med bra tweak-möjligheter så kan man ju bara stå och skruva och sköta ljudet om man vill också.

  • Medlem
  • 2004-05-17 23:26

Frågan gäller väl från band till band.
Har ni duktiga klassiskt skolade synthspelare, gillar de nog att spela mycket.
Har ni som jag "prinskorvsfingrar" som gärna trycker ned flera tangenter, kör mycket från cd.

En teknik som vissa band andvänder är allt på cd,dat osv förutom sång. Sedan luftspelar de på maskinerna.
Kommer ihåg när jag jobbade på festival och frågade bandet på scenen var de ville ha sin två meter långa midikabel med bara en kontakt svaret: You know, we have been on tour for very long now.

Har provat, det fungerar bra.

Mosquito: Jag tror den tekniken bl.a. används av band som t.ex. A-teens, bubbles och större delen av låtarna i schlagersammanhang

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-18 23:26

kom på att vissa band kör 50-50 ungefär. Vissa saker är förinspelade och en del saker sköter de live. Ladytron och new order gör det i större och mindre skala. Det finns en poäng med det faktiskt, för om man ändå aldrig rör en viss synth, utan bara har en och samma inställning under hela låten/konserten på den, så kan det väl lika gärna vara cd/dat, eller? Det hela handlar väl ganska mycket om vad man gör och vill kunna göra live.

jo...men då kommer en annan fråga...ladytron har väl t.ex. en riktig trummis med sig live...hur spelar man som trummis till ett färdiginspelat komp på cd?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-18 23:52

Jo, jag har sett ladytron live också. De hade med sig en riktig trummis då också. En väldigt duktig trummis dessutom. Vääääldigt duktig. Jaja...nog om det nu. Jag gissar på att de hade ett klick i monitorerna som han spelade efter. Ladytron har dessutom inget "stort" backingtrack utan de har mest småsaker. Deras show går ut på at tweaka mycket, så de återskapar ändå väldigt mycket på scen. Läste om detta i sound on sound tror jag. Hursomhelst, deras trummis var duktig och kunde verkligen spela, det är inte alla trummisar som klarar av att spela till klick.

Kuriosa är att de flesta dansband kör med klick på scen. Ibland så kan man bli väldigt förvånad över vad som hörs i monitorerna och vad som hörs ut. Det är alltid en stor skillnad.

Clicktrack verkar ju smart men om man t.ex. tar en låt som bara startar med fullt ös...trummisen måste väl höra någon inräkning...är det så att trummisen har ett eget mixerbord med click på ena kanalen och kompet på den andra?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-19 01:56

Det hela beror på hur många medhörningsystem man har. Man kan ha lika många medhörningssystem som man har aux på mixerbordet. Du tappar ljudet till en högtalare istället för effekter. Så aux 1 kan gå till 3 monitorer och aux 2 kan gå till 3 andra monitorer osv. Det är vanligt att man samsas om medhörningar. Jag vet inte hur det var på Ladytron precis, men om de hade ont om medhörningsystem så kan det ju ha varit så att alla har hört klicket. Så allt körs på samma mixerbord. Man bestämmer volymen på hur mycket som skickas till aux 1...precis som effekter. Vissa instrument kanske delar samma reverb osv, precis likadant fast med monitorer. Backingtrack brukar ju ligga på 2 kanaler, så det är bara att bestämma hur högt det ska gå ut till publiken och hur högt det går till musikerna. Ett klick kan ju därför tappas till monitorerna helt, och vara nedraget helt på fadern. Därav skillnaden på ljudet ut och på scen.

Jag har gjort många spelningar då jag har tyckt att ljudet har låtit skit, men ljudet ut till publiken har varit glasklart. Egentligen handlar det mest i sådana situationer att försöka vara profisionell och spela som man vet att det ska låta, trots att man inte hör sig själv.

Hmm...det låter som en vettig idé...konstigt bara att man inte lyckas höra clicken ibland...dom kanske sätter extra hårda gate:ar på trummorna?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-19 22:14

Ibland kan man faktiskt höra klicket ut, men ljudteknikerna är ofta väldigt duktiga på att dölja det, för det är ju inte så mycket rock en roll med ett "ditt datt datt datt, ditt datt...". Oftast så är ljudvolymen på scen väldigt mycket lägre om man jämför med ljudet ut mot publiken också.

jo det är sant....på ett större gig kanske men man har väl spelat en del pub-gigs där ljudvolymen har varit extremhög jämfört med ut-ljudet....så ska det väl inte vara kanske

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-19 22:27

Haha! Nä, så ska det verkligen inte vara

Jag har nog provat de flesta tänkbara metoder och har kommit fram till följande:

1. Vill du använda sequencer live så skaffa en hårdvarusampler med mycket minne och stor hårddisk, spela in allt som inte ska framföras live i den och trigga från en pålitlig hårdvarusequencer (glöm dock inte att se till att tempot är exakt rätt!). Då får du ett stabilt system som låter dig göra i princip vad du vill.

2. Kör med backtrack på CD/MD eller DAT och spela saker du klarar av att spela manuellt, eller lägg till extra oväsen eller stämmor. Det här är helt idiotsäkert, men ganska trist.

Datorer är fortfarande inte lämpliga för scenbruk. Så sent som förra helgen kraschade både min PC och min kollegas Mac Titanium på scen under Bachfestivalen i Leipzig, till följd av strömsvaj. Nu gick bägge datorerna på batteri så vi trodde oss vara säkra, men eftersom både MIDI- och ljudinterface gick på vanlig ström föll de bort och krashade bägge datorerna. Inte alls kul...

Vi(Saft) använde alltid Minidisc till "backtracket". Kändes alltid säkert och pålitligt. Som sagts tidigare så bör man ju alltid ha minst en backup. En annan sak, glöm för guds skull inte att trycka på stopp innan ni går av scenen, det gjorde vi en gång med följd att den låt som låg efter startade när vi hunnit ut till logen och var på g att korka upp en bira. Det var bara att springa som fan och låtsas som det var ett extranummer. Låten funkade kanon som extranummer så det fick den fortsätta att vara efter den spelningen, även om det inte var meningen just vid det här tillfället.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-25 14:46

Ni gjorde en Kraftwerk? Skön grej...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-25 15:37

Har kraftwerk gjort så någon gång?

Bevaka tråden