Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 11:40

Yamaha SY99

1.250.000:-(plus moms) eller byte mot sommarstuga i kanariska skärgården.

Är inte det lite dyrt med tanke på att man kan få en EX5 för samma pris eller billigare?

Inte för att jag vill köpa den men 5000 kanske.
EX5 har ju AN-synthes, FDSP (som låter som FM) och VL synthes Acousticsimulation. + rompler ljud.
Den är mer lik Korg Z1, Anders

Vad jag menade är att jag tycker EX5 är en bättre och nyare synth. SY99 är väl en hottad SY77?

Ursprungligen av Lemon:

...& att FDSP skulle låta FM - ja eller hur!

ja faktiskt...

Hur mycket AN och VL hittar du i SY99? som du för övrigt säljer 500kr billigare än Korg Z1.
Man kan få en Motif billigare varför skulle man inte hellre vilja ha en sån? :hmmm:

Gav 2500:- för en SY-77... bara som en "hint" om priset. Men SY-99 ser oerhört mycket grövre ut. Skillnaden mellan dem är väl egentligen bara att SY-99 är lite större samt kan läsa in samplingar. Båda är ytterst avancerade maskiner. Varje enskild part/patch kan bestå av 2 samplingar + 2 komplexa FM-klanger där varje klang motsvarar en Yamaha DX-7 (6-OP och en jäkla massa algoritmer). Eller så gör du en patch med 4 FM-klanger. Eller med en FM-klang och en sampling. Eller enbart en enda FM-klang eller sampling... Som sagt, vill man ha fett med FM och resonansfilter därtill så är den chef. Möjligen att FS1r chefar mer men den ser inte lika vetenskaplig ut som till exemepl en TG-77 (rackmodellen av SY-77).

Smolket i glädjebägaren är att dessa FM-monster är apjobbiga att göa ljud på om man inte älskar FM och begriper alla dess parakit... parametrar menar jag. Jag använder SoundDiver men mest till att skicka över patcher jag hittat på nätet. Och det finns rätt gott om ljud till dem, bland annat rena DX-7-ljud. Enda egentliga anledningen till att jag köpte en SY-77 är att den är snygg och ser frän ut.

Kort sagt... det är en av syntvärldens mest underskattade FM-syntar. För som FM-synt är den GROV. En SY-77/99 för rätt peng är ett livsfarligt vapen i händerna på rätt person. Och FM-syntes går aldrig ur tiden. Varför? Jo för att tiden är mer begränsad än en SY-77/99.

SY99 är nästan identisk med SY77, skillnaden är en extra oktav, upphottad effektenhet och möjlighet att ladda in samplingar. SY77 får man löjligt billigt numera.. underskattad synt i mina ögon, men kanske dödad av Yamahas legendariska användarovänlighet?

EDIT: Jag och Parakeet yttrade oss nästan samtidigt, får lära mig att kolla om någon skrivit innan jag skickar in mina inlägg..

Ursprungligen av Lemon:

Njae! - inte riktigt!
SY99 har 8 MB waveROm mot 77:ans 4 MB...
...512 KB SampleRAM som standard - utbyggbart till 3 MB officiellt, 12 MB INofficiellt!
77: an har INGET!
SY99 har Zonindelad aftertouch - det näst bästa efter polyfon IMHO!
77:an har monofon AT!
Effektenheterna i SY99 är två SPX990 chips.
77:an har ett SPX90 chip!
SY99 har en räcka lättbegripliga Masterklavfunktioner.
...det har INTE SY77.
SY99 har en kanonskön 76 tangenters klaviatur!
SY77 har samma klaviatur som Korg M1!

...dessutom har 99:an stabilare OS och större sequencerminne...

..fast det är väl inte några större skillnader jämfört med SY77 och vad jag skrev. Bättre klaviatur, möjlighet att sampla och bättre effektenhet är väl de stora skillnaderna? (och i mitt tycke är inbyggda synteffekter sällan något att skryta med, speciellt inte från de här årgångarna)

Vill man åt FM-delen kan man lika gärna köpa en TG77 för runt 2-2500kr. Egna samplingar genom FM är ju lite funkigt, men då är det förmodligen billigare/ballare med Reaktor.

På vendolin såg jag en för 6000

Jag tror knappast Yamaha försöker gå bakåt i utvecklingen

Bud! det var ett vettigare pris :rolleyes:

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-05-26 18:35

Om vi ska diskutera EX5 så tycker jag att både AN- å VL-delen låter svinbra. Visst e det en begränsning med 2 resp. 1 röst men oftast använder man ju AN-delen till bas och/el. lead men sedan finns ju även möjligheten att internsampla så att man kan lägga "lager på lager" (jag gjorde det aldrig på min EX5r men det går).
SY99 har jag bara testat en gång å den var väldigt lik den TG77 jag hade i ngt år - FM lät bra som f*n men AWM-delen sög rejält (å där har ju ES-serien AWM2 som e flera snäpp bättre).
Jag vågar mig dock inte på att sätta pris på en SY99...de e trots allt ganska ovanliga...

EDIT: oops! Såg att SY99 även har AWM2...då ere ännu mer underligt att det e *så* stor skillnad på kvaliteten. :hmmm:

Ursprungligen av Mårre:

EDIT: oops! Såg att SY99 även har AWM2...då ere ännu mer underligt att det e *så* stor skillnad på kvaliteten. :hmmm:

AWM2 är bara ljudmotorn, så med bättre samplingar i senare modeller är det inte så konstigt om det låter bättre om EX-serien. Bättre effekter gör nog sitt till också.

Det finns ett plug-in system till Motif syntharna som kan ge dig en DX7 eller en fusk Prophet 5. Till roland finns MASSA orealistiska ljud att köpa iform av expansionskort

Jag finns alltid på MSN om du vill diskutera.

Ursprungligen av Lemon:

...vill ingen ha den, så får jag väl kasta den i ån!

Och hur ska du då betala hyran? :kaaaka!:

AN och DX expansionen finns också i AN/DX200 och de får man för runt 2000
Fungerar perfekt testade när jag hade CS6x.

du förstod inte man tar deras EXP kort och skruvar in i sin motif

nej det var motif6 men den är bättre ÄNDÅ

Joho GOnzales!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-26 19:53

(Ang V-Synth)

Jo, sidebandfiltret är helt galet, har hört en del otroliga ljud med det, t ex stråkar som lät samplade och syntiga på en gång. Det var bara filtret som lät...

  • Medlem
  • 2004-05-26 20:01
Ursprungligen av Lemon:

...väntar nu med spänning på: "Min pappa är polis!!!" :rolleyes:

Min pappa är direktör, det hjälper inte mig.

Kan du inte bara lotta ut synthen till alla medlemmar?

Ursprungligen av Kloon:

Kan du inte bara lotta ut synthen till alla medlemmar?

Toppenidé!!

okej?

  • Medlem
  • 2004-05-26 20:08

Du kan ha fråger som:
Vilket är Depeche Modes första album
Vilket är Depeche Modes andra album
Vilket är Depeche Modes tredje album
etc....

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-26 20:10

Oh...underbar idé. Min far är musiker by the way...:P

  • Medlem
  • 2004-05-26 20:18

Clase, är du Per Gessles son?

Liten gissning? :- )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-26 21:10

Kloon, kände du till han som var OT i alla trådar?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-26 22:04

Om man lägger 1000:- och vinner så är det ganska bra klipp när man tänker på det...1 på 10 är inte så fina odds för mig bara, så jag skippar nog att köpa en lott

50kr per lott vore bättre

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-26 22:10

Kloon: Nej, jag är verkligen inte Per Gessle's son. Det finns mer mer musiker än honom i Sverige, som tur var. ;p

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-26 22:11

om de kostar 50 pix så är jag med. Vilket annorlunda sätt att få ihop till hyran ;P

hmm SY99 är värd ungefär 3500. ja en hel del. 70st!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-26 22:27
Ursprungligen av Lemon:

Du hoppade av skolan tidigt va?!?

70x50=3500

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-26 22:12

Om du vill sälja din mc-50 så är jag sugen Lemon, du har pm.

Bevaka tråden