Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-26 22:27

Lemon: Vinlotterier är alltid kul, men inte om flarran kostar flera tusen...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-26 22:29

jaha...okej. Då fattar jag...lite trög idag...aom en 486:a ungefär

Nej faktum är att jag läser till civilingengör så hoppat av har jag väl inte gjort, men jag är inte klar däremot.

När hoppade du av?

Kanske är värd mer än 3500 men inte mycket. Det skulle vara galenskap att köpa en så gammal synth för 7000.

Du får sälja din SY99 hur mycket du vill men man kan göra det till ett vettigt pris och under "säljes och köpes."

Ursprungligen av Lemon:

Jaa jämra puckon som köper gamla Moogar för astronomiska summor t ex. :kaaaka!:

Du har inte hajjat nånting. Jag var rädd att du skulle säga så här. En digitalpryl tappar mycket i värde då det kommer nya digitala prylar med bättre DA omvandlare.
(Bättre ljudkvalitet)

Digitala synthar går ner i värde medans Moogar och andra analoga snarare ökar.
Konstigt kan tänkas. Men så är det.

Att en SY-99 har två effektenheter är ju knappst något man vill skryta med. Med tanke på hur kasst dessa effekter låter så skulle jag hållit tyst om det.

Egentligen skall man inte detaljjämföra olika syntgenerationers egenskaper. En EX5 äre en EX5 och ingen SY-99. Det är bara så att en SY-99 är äldre och då betalar folk mindre för dem. Så enkelt är det. Marknaden skiter i om den har ett klaviatur som käns som att köra fingrarna i ett smörpaket. För dem är det ändå bara en gammal fetingsynt från Yamaha som har totalt oanvändbara ljud för dansband eller vad det nu är folk sysslar med. Folk är inte beredda att betala för dess lysande specifikationer, då köper de hellre en Motif eller något annat med färdigförpackade ljud.

Jag hoppas att du hittar rätt köpare till din SY-99, en som uppskattar dess feta FM-motor. Det är synd att prisdumpa en sådan potent maskin.

Ursprungligen av Real Parakeet:

Jag hoppas att du hittar rätt köpare till din SY-99, en som uppskattar dess feta FM-motor. Det är synd att prisdumpa en sådan potent maskin.

Kanske kan avsluta diskussionen med detta? :rolleyes:

Parakeet: snarare är det så att SY99 har perfekta ljud för dansband! Äkta 80-talssound på presetsen.

För ett par år sen funderade jag på att byta upp mig från min TG77 till en SY99 som Vikingarna sålde. Rätt så kreddigt. (Har ett par ddrumpads som kanske varit Europes, hårt eller vad?) Men jag undrar om inte synten fått en chock från att gå från chorusade 80-tals-rhodes till digitalrundgångs-303:or.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-26 23:00

False: Jag tror du hade gjort den lycklig.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-26 23:08

Om du vill sälja något idag, så är jag fortfarande sugen på din mc-50.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-05-26 23:12

Här händer det grejer minsann!
Lemon: en liten fundering jag fått efter att ha tittat på specs på SY77 vs SY99:
"SY77/TG77: 4 independent digital effects processors
SY99: 2 internal digital effects processors with 63 effects"
(från vintagesynth.com)
Det är inte samma effektenhet i de två? I mitt tycke låter fyra bättre än två (jag vill hellre ha fler än få oavsett om de e lite sunkiga men kan inte minnas hur det var i min gamla TG77).
Angående analogsyntar har det ju diskuterats i en annan tråd å då var argumentet för höga beg.priser på analogt att det idag skulle kosta multum att göra en riktigt bra analogsynth. Jag vet inte huruvida det stämmer men det skulle kanske kunna förklara att priserna fortfarande e höga.

/Mårre (som minns en görfräck Chick Corea-demo på just SY99...för typ 15 år sedan)

Eftersom den här tråden ändå är bortom all räddning: Jag skulle jättegärna köpa en SY99, dock inte för 7000:-. Och jag har ändå ingen plats.

Men jag hade 4-5 disketter fulla med SY-99-samplingar till min Amiga när det begav sej, och det vore grymt kul att få tillgång till dom ljuden igen, vill minnas att det var en del riktigt kul.

Ursprungligen av Mårre:

Lemon: en liten fundering jag fått efter att ha tittat på specs på SY77 vs SY99:
"SY77/TG77: 4 independent digital effects processors
SY99: 2 internal digital effects processors with 63 effects"
(från vintagesynth.com)
Det är inte samma effektenhet i de två? I mitt tycke låter fyra bättre än två (jag vill hellre ha fler än få oavsett om de e lite sunkiga men kan inte minnas hur det var i min gamla TG77).

Var tvungen att dra igång min TG77 för att svara på det här. Iallafall: det sitter två effektchip i TG77, som kör en modulation-effect och en reverb/delay var, alltså två av varje, alltså summa 4 effekter. Vissa av algoritmerna skiljer sig åt, men de flesta är samma. Det är samma deal med SY99 vad jag vet, men med ett nyare effektchip (SPX990 istället för SPX90), så det låter en aning bättre.

Ursprungligen av Mårre:

/Mårre (som minns en görfräck Chick Corea-demo på just SY99...för typ 15 år sedan)

Demorna är rätt funkiga i TG77 också. Suspekt Yamahafunk från 80-talet är inte fel. (Och i FS1r finns ett grymt munspelsdemo har jag för mig. Respekt!)

Har aldrig hittat några demolåtar på min SY-77. Hur gör man?

Skall få tummen ur och mp3:a och lägga ut demolåtarna från Yamaha V-50. De är, mina vänner, sunkiga. Men på ett väldigt charmigt vis. Spelade av dem innan jag sålde V-50:n

Demolåtarna finns under utility-menyn, på en av knapparna i nederkanten.

Inte på mitt exemplar. Har bara "sys", "MIDI", "Card" och "Disk" att väla på och där finns det inget som heter demo.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-27 19:40

Haha! False Messiah har alltså ett gammalt DEMOEX! :kaaaka!:

hehe undrar om det förekommer specialversioner av synthar till för att demas. Ni har väl sett jätte Korg MS-20 som man använde i japansk undervisning?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-27 19:48

Jepp, stod länge en sån på DLX så den har man sett. Specialversioner för att demas ja, o ja. Så fort det kommer en ny modell så har förhandsexemplar snurrat i uppåt ett år innan till t ex distribitörer, artister och andra som får yttra sig. Själv fick jag t ex möjligheten att testa både Andromeda och NL3 långt innan dessa kom ut till allmän kännedom. En del oimplementerade funktioner, knappt inga fabriksljud, Pre-NL3 hade bara 12 röster el ngt sådant, lite sådär. "Beta" liksom. Såna modeller visas också på mässorna. Kolla t ex mässbilderna på Clavia G2 och jämför med produktionsexemplaret, det är rätt gott om skillnader. Parakeetens SY77 kan mkt väl ha ägts av Yamaha Scandinavia och använts som förhandsexemplar & kanske har ett tidigare OS... om den nu inte har demolåtar inpräntade på prommarna.

Den är nog värdefull då. Om jag orkar så skall jag böja mig framåt och kolla serienumret. Vänta lite...

... näe, magen tog i så jag kunde inte böja mig så långt fram. Men om jag skjuter ut den en bit...

...QK01440 är serienumret på den. Vad säger det oss? Johannes och False Messiah... ni kan säkert säga något utifrån detta.

Kan ju också vara så att TG77 har demos, men inte SY77. Det är ju andra skillnader mellan modellerna, tex har ju SY77 en sequencer och (antar jag) mer klaviaturrelaterade funktioner. Jag har för mig att SY77 har en diskstation, då kan det ju vara så att eventuella demolåtar fanns på floppy om den biten inte fick plats i ROM-minnet.

Prototyper, som mäss-G2:n, är rätt vanligt, men jag tror inte att de säljs till utomstående särskilt ofta. Samma sak med pre-releaseprommade syntar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-28 18:23

Nämligen... Ove... Lemon! ?

Ska inte vara omöjlig; 15000:- så kan du få byta mot V-Synthen...

  • Medlem
  • 2004-05-28 21:20

John.Blund?

Ursprungligen av steve:

John.Blund?

Blev du trött nu??

Har följt denna debatt från början och min första tanke är att det är mycket "faktanördande" från alla håll och kanter...det har ju säkert sin tjusning att kunna varenda specifikation på alla synthar men rätta mig om jag har fel ( och det har jag säkert enligt många) men är det inte örat som avgör vilken synth som är bäst???
Den synth som på papperet ser överlägsen ut kanske låter skit medan en annan fyller en ljudbild som en dröm!!! Jag föredrar att lyssna mig till vad som är en bra synth istället för att idiotläsa mig till det...........

......Och så vill jag bara säga att jag har en SY77 och den låter jävligt bra i mina öron , har inte hört SY99 så mycket att jag kan uttala mig...men låt mig säga att 77an är tillräckligt tung att bära på.....

Det har aldrig sagts att det är dåliga synthar...

Ursprungligen av GlobalMotion:

Det har aldrig sagts att det är dåliga synthar...

I diskussionen om vilken som är bäst av 77 eller 99 har det bara jämförts vilken som har bäst specifikationer inte mycket har sagts om hur dom verkligen LÅTER!!

Fick du sålt den?
Jag krängde iväg en kurzweil häromdagen, mitt absolut sletnaste ex förövrigt men med orchestral kortet och 64 mb......för 3500:- svårsålt är det verkligen nuförtiden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-28 21:43

Jag håller med dig på den punkten, OLW - att örat avgör. Och en taskigt programmerad SY99 låter ju lika illa som en taskigt programmerad vad som helst; en välprogrammerad synt brädar det direkt, oavsett prestanda. Så det är ju en sak med finesser, en annan att mästra dem.

OLW:
Okej men det hör inte till själva diskussionen.

Huvuddiskussionen var att jag och antagligen alla andra tyckte att lemons utgångspris var för högt.
7000 var det nu har han gått ner till 5000 vilket är mycket rimligare.
Para köpte sin SY77 för 2500 /lite som en hint vad dessa synthar kan gå för.)
Att det har jämförts beror på att jag tyckte man kunde få bättre saker för 7000.

Bevaka tråden