Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jo, men argumentet till att priset var för högt var ju att man fick andra synthar som hade bättre specar på papperet,så du har väl inte förstått vad jag menar....eller??

jo men jag tycker t.ex. EX5 är en bättre synth. Känner du till den?

Men som pf och andra har sagt så går det att göra bra och dåliga ljud på alla dessa.

[QUOTE="GlobalMotion"]jo men jag tycker t.ex. EX5 är en bättre synth. Känner du till den?

QUOTE]
Visst känner jag till den..har haft en Motif som är efterföljaren om du känner till det?? Den var kul ett tag....

Ursprungligen av OLW Rulez:

Visst känner jag till den..har haft en Motif som är efterföljaren om du känner till det?? Den var kul ett tag....

Fel! Motif är en efterföljare till Cs6x (en synth som jag även har haft)

Motif har inte AN, VL, FM synthes i sitt grundutförande men kan expanderas med det.

I Cs6x fall var det väldigt osmidigt att använda plugin kort. Kanske är så med motif också?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-29 14:25

Problemet idag är att det nästan bara innebär nackdelar med dessa stora instrument, även om japanerna fortfarande tillverkar prylar i samma storleksordning. I en hemstudio klarar man sig egentligen svinbra med en liten USB/midiklaviatur & dator, ja, hela hemstudion ryms numera på ett skrivbord. Då känns plötsligt en 76-tangenters jättesynt som otroligt skrymmande & inte alls passande för hemmiljö. Tror att många börjar uppskatta att man slipper dedikera så mycket yta till sin studio i och med den nya tekniken med mjukvarusyntar osv. Plus att det blir så himla mycket bättre för produktionen av musiken, med sample accurate-synk och total recall på alla ljud osv osv. Man får mer gjort helt enkelt. MIDI försvinner in i datorn. För många är redan hårdvarusynten död...

  • Medlem
  • 2004-05-29 16:41
Ursprungligen av PF:

För många är redan hårdvarusynten död...

Sånt gör ont att läsa, men det blir väl oundvikligt!

Skulle vilja skilja lite på att spela och spela in faktiskt. För inspelning är ju mjukvaran på stark frammarsch. (underdrift!). Men i replokalen, och på gig? Räknar man bort dom rena laptop-artisterna (och där är ju hela grejen att dom använder dator, så det räknas inte), så har då jag aldrig sett någon lira hammond med softsynthar...

Vad jag vet så är väl Cs6 väldigt techno-nishad vilket INTE Motif är så nog är väl Ex-syntharna mer lika Motif både ljudmässigt och utseende...men du kanske är en av dom som läser instruktionsboken från pärm till pärm och tycker det är mer intressant än att slå på synthen och lyssna vad den kan,men medans du sitter och blir upphetsad över alla bokstavskombinationer som finns längst bak i manualen (An,VL,FM) så har jag redan lyssnat mig till vad den kan!

Glömde säga att vad det gäller Plugin-korten så tycker jag väl inte dom riktigt är värda pengarna, dom låter ju helt ok. men kostar ju åt skogen för mycket. Exempelvis DX-pluggen kostar ju nästan dubbelt så mycket som en riktig DX7a....'

  • Medlem
  • 2004-05-29 22:22

OLW Rulez: Å andra sidan, har man redan en Motif att ta med sig på spelningen så är man nog glad över att slippa ta med sig en 14 kgs DX7:a också, så det kan lätt vara värt pengarna.

Utdrag från Vintagesynth.com om Cs6x : The next generation of CS synthesizers is here, with added sampling and features from the AN1x synth! In keeping with the new CS-line trend of analog emulation for dance and electronic music :
I mina öron verkar det inte som Cs6 var tänkt som efterföljare till Ex5/7 men det är väl en tolkningsfråga...

jbg: Jo,pluggen väger ju mindre men det är ju roligare med två klaviaturer!!

Jag hade en S30 som jag övervägde att expandera med en DX-plugg , men pluggen kostade nästan lika mycket som synthen, och vid en eventuell försäljning så får man ju aldrig igen pengarna så jag la ner den ideén rätt fort!!

Ursprungligen av OLW Rulez:

I mina öron verkar det inte som Cs6 var tänkt som efterföljare till Ex5/7 men det är väl en tolkningsfråga...

Jag skulle uppskatta om du kunde läsa vad jag skriver istället.

Det har jag aldrig sagt, utan jag sa att CS6x är föregångaren till Motif syntharna.
Visst är just CS6x mer "dance" inriktad. Men struktur och konsruktionsmässigt har de mycket gemensamt.

Läs gärna igenom allt vad som skrivits och återkom sen. På ett ställe har jag också nämnt hur man kan få DX expansionen betydligt billigare.

Ang. Manualer så kan jag säga att jag inte är en "manualmänniska" utan hellre prövar mig fram.

Ang. Beteckningar så är det till för att kortfattat säga vilken typ av syntes etc som används.
Vill du sätta dig in i dessa kan du använda sökmotorn google. www.google.com
FM-synthesis
Virtual analogue

Jag tror även Yamaha har skrivit lite på sin hemsida. www.yamahasynth.com

Om du hade en motif och sålde den p.g.a. missnöje betvivlar jag att du satt dig in i den ordentligt.

Vad är ditt mål med den här diskussionen?

Jag har sett att du, Robert, och lemon spelar i samma band. Jag undrade varför du var så engagerad i denna diskussion.

Vidare på er hemsida kan jag se att anders har haft en EX7 (Som en EX5 fast nerbantad och utan VL-synthes). Han skulle skaffat en Ex5 VL låter fantastiskt. Men nu har han ju Z1 vilket antagligen är en ännu bättre synth.

Detta blir mitt sista inlägg i den här diskussionen. (som ni verkar driva mest som en tävlan vem som orkar hålla på längst.) Ni är 2 jag en. Jag ger mig men står kvar vid mina åsikter. De har misstolkats flitigt av dig OLW så jag räknar med fler misstolkningar.

"det har ju säkert sin tjusning att kunna varenda specifikation på alla synthar men rätta mig om jag har fel ( och det har jag säkert enligt många) men är det inte örat som avgör vilken synth som är bäst???"

Truism.

Du har nog drivit den här diskussionen lite åt fel håll, och du kan ju läsa vad JAG skriver, jag sa aldrig att jag var missnöjd med Motifen bara att den inte var rolig längre, det känns lite onödigt att ha en så dyr synth och bara använda hälften av vad den kan, jag använder tex. inte samplers mm.!Och då förstår du säkert också att det inte är intressant med nån plugg eftersom jag inte har nånstans att sätta den!!Och vad det gäller alla dessa synteser i alla dess former så intresserar det mig inte nåt vidare,jag har valt att använda synthar som det finns miljoner ljud på nätet till, så istället för att sitta och bli gråhårig över alla dessa parametrar så låter jag dom som kan göra ljuden och jag letar upp dom jag behöver och ägnar tiden åt att göra det jag tycker är roligast, nämligen SPELA!!

Steve, var det var tredje månad det brukade bli bråk här enligt dina beräkningar?

  • Medlem
  • 2004-05-31 13:17

Japp!

Diskussionen kanske urartade lite...men det krävs ju två för att starta ett bråk så ...men Lemon var ju man nog att be om ursäkt så det kan väl jag med göra, så nu är det bara en kvar...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 19:57

Rätt så!

jo.. det urartade nog lite där ja.. men jag ser inte riktigt vad global ska be om ursäkt för
Jag håller med honom på nästan varenda punkt.

OT: För övrigt så föredrar jag Estrella framför OLW

  • Medlem
  • 2004-06-01 20:13

Samma
här

  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 20:45
Ursprungligen av Volantiz:

OT: För övrigt så föredrar jag Estrella framför OLW

Det är lättare att spela på en 01/W(OLW) än på en stjärna(Estrella)! :kaaaka!:

  • Medlem
  • 2004-06-01 21:08

01/W(OLW)'---------tröksynt :hmmm:

Ursprungligen av steve:

01/W(OLW)'---------tröksynt :hmmm:

Jo den har ju inga rattar så den är nog tråkig på det viset, tycker somliga...men den låter förbaskat stort och hårigt i mina öron..fråga Clive Nolan- han har två!!

[QUOTE="Volantiz"]jo.. det urartade nog lite där ja.. men jag ser inte riktigt vad global ska be om ursäkt för
Jag håller med honom på nästan varenda punkt.

NÄSTAN varenda punkt?.....då höll du med mig LITE iallafall..? ..skämt åsido så gräver vi ner stridsyxan istället!

  • Medlem
  • 2004-06-01 21:13

Och allt Lemon ville var att sälja en synth. :rolleyes:

  • Medlem
  • 2004-06-01 21:26

:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 22:09
Ursprungligen av Kloon:

Och allt Lemon ville var att sälja en synth. :rolleyes:

Du har rätt, men jag placerade den fel, vilket så riktigt påpekades av Volantiz. :kaaaka!:

Bevaka tråden