Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snacka om tur...

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 21:14

Aloha på er!!

Snacka om tur man haft idag. Köpte en Sequential Cirquits Pro~One idag för 2700 Kr!! En kille på blocket.se som sållde. Den är i ny skick inkl orginal manual och stått nedpackad sedan 1985... Killen köpte den ny direkt från Fitzpatrick i slutet av 1982.

Nu har jag två Pro~One's och funderar på att sälja den ena... Tänker nog sälja den som har den mycket ovanliga utbyggda sequencers UC-1 då jag aldrig använder analoga sequencers. Jaja får se när jag gör det.

Haré bra!!
Demokid

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-05-27 21:17

2700kr?!?! S*tan va billigt! Super-j*vla-fet-grattis då!

  • Medlem
  • 2004-05-27 21:20

Åfyfan, det var du din rackare som knep den! Grattis! Och skäms dig om du säljer den andra dyrdyrt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 21:34

Jomen den andra var ju väldigt dyr att köpa p.g.a. UC-1 modden...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-27 21:58

Slå ihop priset för bägge, dela med två, lägg på några procent, där har du säljpriset... Gör mot andra som du vill att andra ska göra mot dig. Stort grattis förresten, Pro~One är enligt min mening en av världens bästa syntar.

Hehe... Är du pro1-sugen jgb :D:D:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 22:31

Jag tycker det är rätt bra att analogsynthar är dyra... Ja jag vet att det låter konstigt men låt mig förklara...

Om ett instrument är dyrt blir man av med en del oseriösa som inte kommer ta hand om instrumentet. En äkta analogsynth måste behandlas med känslighet och inte släpas runt på gig eller stå och sammla damm i ett hörn.
Såg en konsert med Project Pitchfork på Virtual X-Mast i Lund för en massa år sedan... där slog dom sönder en Yamaha CS-5 eller 10:a... Så får man inte göra, sånt gör bara påtända rockers!!! Höll på att flyga upp på scen och spöa ner keybordisten.

En analogsynth måste på service regelbundet för att den inte ska rasa ihop totalt. Om man inte är händig kostar sånt allt mellan 1000-2000 kr och det måste man vara beredd att kunna betala.
Analogsynthar blir allt mer ovanliga att hitta i bra skick... ta vara på dom som finns och sköt om dom.

MVH
Demokid

PS. Samma sak med t.ex katter... katter som säljs för 1 krona tassen köps mer ofta av en familj som sedan lämnar kvar katten på landet. Om den kostar 500-1000 tar folk mer ansvar för den. DS.

  • Medlem
  • 2004-05-27 22:38

Distinct Division: Är jag sugen tar jag och spelar på den Pro~One som står bakom ryggen på mig här. Eller på Prophet-5:an.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-05-27 22:48

Helt rätt Demokid! Just av "serviceanledningen" vågar jag aldrig köpa en analog (igen). Min P600 skrapade å touchpaden kändes skör...det kändes skönt att sälja den.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 22:50

ProOne ÄGER!!!
GRATTIS!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 22:54

Mårre... Jag har faktiskt haft tur med analogsyntharna... Ingen har behövt någon riktigt dyr service, lagade Jupiter~8:an för 1000 kr men det var det värt. Om man vill att det ska låta analogsynth finns det bara en sak att göra... köpa en analogsynth. Jag har haft d.v.s VA synthar och sållt alla.
Kan bero på att jag har äkta analogisar (med MIDI) att jämföra med, då använder man inte VA syntharna då dom lite låter lika varmt m.m.

Min Prophet~5 skulle behöva en Master-volym ratt som börjat skrapa lite... Var kan man köpa en sådan?

MVH
Demokid

Ursprungligen av Demokid:

Min Prophet~5 skulle behöva en Master-volym ratt som börjat skrapa lite... Var kan man köpa en sådan?

Du vill väl INTE köpa en som skrapar? Det är potentiometern du ska byta isåfall. Det står antagligen värdet på den annars kan man mäta med en multimetern. Det borde finnas en lämplig utbytes på www.elfa.se

edit: grattis förresten till ett bra köp

Mvh
Global

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 09:35

Självklart menar jag "potentiometern"... som lekman kallar jag allt för ratt, knapp m.m. Så du tror att jag kan köpa en från Elfa, det är ingen speciell till P5:an.

MVH
Demokid

  • Oregistrerad
  • 2004-05-28 09:45

Du menar att du alltså PRUTADE 400 spänn från 3100:- som han skrev i annonsen. Du har då ingen skam i kroppen.

(Grattis menar jag egentligen.)

Demokid: Läs mitt meddelande noga. Läs helst vad jag citerade också Det var inte ratt vs. pot jag syftade på utan att det faktiskt står att din Pro5 behöver en volymratt som skrapar lite.

Ta reda vad det är för pot. Sen kan man se om den finns eller inte
Men det borde finnas nån kompatibel. Finns det nån som ligger nära går det att fixa enkelt.
Du kan alltid messa om du har frågor.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-30 21:47

Attans! Jag var tvåa på just den Pro Ettan. "Det kommer en kille och kollar på den nu ikväll klockan sju, men om han inte vill ha den så ringer jag tillbaka till dig". Visste redan när jag lade på luren att han inte skulle höra av sig eftersom det var ett bra pris. Men jag visste inte att det var du som knep den. Kul för dig :-), trist för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-30 22:39

Ska säga en sak... jag sitter och rengör klaviaturet... dubbel triggar... Jaja det är en väldigt enkel sak på en ProOne. Annars är den i nysick.

MVH
Demokid

Syntar som borde kostat lite mer kanske... Har ni hört den förut?

En lördagsmorgon för 5 år sedan så satt jag och åt min långfrukost med mina goda flingor och mina frallor och läste lite förstrött i den tunna annonsdelen i min morgontidning NST. I en av annonserna står följande: "Gamla syntar säljes" ARP: 900kr, Pro One: 900kr, Moog: 1000kr." Jag hostade upp mina frukostflingor och stirrade på annonsen likt en fågelholk. :eek: Detta måste vara ett skämt! Eller inte.. :hmmm: Jag ringde men det tutade upptaget. Efter 20 min kom jag fram och det visade sig bara vara Pro One'n kvar, lucky me tänkte jag . Han skulle hålla den till mig och jag fick adressen. Min bil fullständigt flög till platsen och i ett villaområde öppnades en garagedörr. Det visade sig vara en gammal dansbandmusiker som skulle tömma sin gamla replokal. Waow med prylar! :eek: Julafton! Där var i stort sett en hel studio med massor av instrument; gitarrer förstärkare, basar och till och med en Korg Trident vill jag minnas för en 900 kr. Och under en duk låg min Pro One i kanonskick! :kaaaka!: Han fick sina 900kr i handen och jag åkte där ifrån med den i baksätet. Jag körde motorvägen hem och många gånger höll jag på att köra av vägen när jag vred mig om för att kolla att det inte var en dröm! :rolleyes:

En annan goding vid namn KORG MS20 var verkligen min absolut första råanalogsynt jag rattade på i mitt liv. Jag minns hur häpen jag var av de realistiska åskljud och dunder och vindbrus som den kunde framföra hemma hos min dåvarnade musiklärares hemstudio och som jag lånade hem vid många tillfällen för att "känna mig för" men blev inte helt övertygad pga av min min dåvarande okunskap. Men denna min första analog skulle till slut bli min några år senare för futtiga 1000kr när jag blivit lite varmare i kläderna. Denna är också i ett helt fantastiskt nyskick och idag används den nästan alltid vid varje tillfälle i någon roll i min studio. Fantastisk maskin med ett helt sjukt unikt rått sound som också Pro One kan ha på sitt lilla egna sätt också (tacka bl.a den vänstra "MODULATION" delen för det!)

Ibland skall man ha lite flyt...

Men 2,7 lakan är ju rena rånet idag också... Grattis Demokid till en fet klassiker!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-31 19:17

Japp samma sak hände med mig och min MS20, OB-Xa, Prophet~5 fast dom kostade lite mer än 900 kr. Fick betala 2500/3000/4500 vid tre olika tillfällen vilket är rätt bra pris. Prophet~5:an uppdaterade jag till Rev 3.3 och MIDI så det kostade 1500 kr extra men det blev ändå billigt.

MVH
Demokid

Ursprungligen av Demokid:

Japp samma sak hände med mig och min MS20, OB-Xa, Prophet~5 fast dom kostade lite mer än 900 kr. Fick betala 2500/3000/4500 vid tre olika tillfällen vilket är rätt bra pris. Prophet~5:an uppdaterade jag till Rev 3.3 och MIDI så det kostade 1500 kr extra men det blev ändå billigt.

MVH
Demokid

Mäktigt... Det är affärer det!

1
Bevaka tråden