Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

lat-fråga (rattande)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en väldigt lat fråga: Jag vill gärna återskapa ett ljud ur en låt men lyckas inget vidare. Har utgått från två sågtand med en oktavs mellanrum i pitch och lite fine tune, cutoff och chorus men lyckas inget vidare. något förslag? verkar inte alltför svårt men jag lyckas inte som sagt..

Här är originalet.

Edit: Jag menar alltså synthen som spelar ackord. Jag använder en An1x:a, by the way.

Snyggt ljud!!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-05 01:11

bra val av synt! eftersom du har så god syntsmak så testade jag lite och tror följande:

1. jag tror att du behöver mer fett än 2 osc - gör en dual patch.
2. använd dig av pwm modualtion.
3. högpass filter - med 4 oscilatorer blir det för mkt bas. ta bort lite så blir ljudet renare.
4. lite oscillatorSync skadat inte.
5 ta det lugnt med freqEnv. filtret låter hyfsat statiskt.
6. jag har lite svårt att avgöra vad det ska va för filter - 12, 24 kanske 18 ? who knows...
( finns det ingen glad smily med frågetecken???)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-05 01:11

http://www.yamahasynth.com/products/an1x/index.html

Klicka hem lite downloads på ljudfronten så bör nog lite sådana paddor finnas inbakade bland bankerna. Rätt mkt standard-padljud över det hela, med ett ljumt dopp i effekter som chorus, reverb och / eller delay.

Edit: Hupps, Bongo kom med ett bättre svar i samma minut som mig, lustigt, helt tyst i tråden sedan det knaprades chips vid 20.53 å sen vid 01-rycket kommer flera syntsamlers in på en gång. Här kommer alla samlarna, på en å samma gång...

Tackar allra mjukast! Skall genast testa!

Det låter i mina öron som om det inte är någon oscillatorsynk inblandad. Snarare isåfall en envelope på PWM:offsetten eller filtersvepet.

Jag tippar: 24dB lågpass med väldigt svag Filter Envelope Depth (eller motsv. på resp. synth), nästan hela 'svepigheten' är amplitud-envelope, men med Cutoff-modulation är kopplat till Velocity (och killen som spelar trycker till lite extra på tredje ackordet i klippet, därav det lätt sync:iga lätet) och en Roland SuperSaw (á la JP8000) eller ännu troligare en samplad SynthStrings-vågform i nån PCM-burk. Ganska lång Releasetid (också den moduleras av velocity kanske). Håll igen på resonansen så att inte basen tar skada. Sen är det stereochorus för resten av slantarna.

Men vad vet väl jag? Vad är det för låt?

Ursprungligen av Johannes:

Det låter i mina öron som om det inte är någon oscillatorsynk inblandad. Snarare isåfall en envelope på PWM:offsetten eller filtersvepet.

Jag tippar: 24dB lågpass med väldigt svag Filter Envelope Depth (eller motsv. på resp. synth), nästan hela 'svepigheten' är amplitud-envelope, men med Cutoff-modulation är kopplat till Velocity (och killen som spelar trycker till lite extra på tredje ackordet i klippet, därav det lätt sync:iga lätet) och en Roland SuperSaw (á la JP8000) eller ännu troligare en samplad SynthStrings-vågform i nån PCM-burk. Ganska lång Releasetid (också den moduleras av velocity kanske). Håll igen på resonansen så att inte basen tar skada. Sen är det stereochorus för resten av slantarna.

Men vad vet väl jag? Vad är det för låt?

Jag ska pilla mer imorrn, med dina tips i åtanke. Det senaste försöket resulterade bara i något hooveraktigt. Det är Grandaddy som spelar, låten är inte deras bästa men den har iaf en snutt där man hör ackordsynthen tydligt. Låten heter Alan Parsons in a winter wonderland, en plojcover på en jullåt, kommer inte ihåg vilken. Hursomhelst är den värd att lyssnas på, det är ju inte alltid man får höra syntharpeggion i julmusik.. :kaaaka!:

1
Bevaka tråden