Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpt Legacy?

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tar gärna emot ett blindtest på dess pink-noise genom ett par softa svep på lågpasset.. ms10:ans + då även den tidiga revisionen av ms20:ans storhet enligt mig
Den nyare ms20:an jag lyssnat på lät inte alls lika skönt brusigt.. var iofs inte genom vettiga monitorer.. så jag kan ha fel.. men om legacy fixar det så blir jag riktigt imponerad.

@Volantiz: det är ju visserligen problemet med MS20. Inget av de 4 exemplar jag har haft närkontakt med har låtit likadant. Ganska rejält olika faktiskt. Två av mina var tama, mjuka och lite skimriga, en var brusigt hård och en bara vrålade och tjöt som en steroidstinn tyngdlyftare i sista stöten. Den sista gillade jag mest. Och det är just det där unika steroidvrålet som jag tycker gör MS20; att det alltid verkar finnas ytterligare lite kräm att ge. Legacyn har samma förmåga men går ytterligare ett steg längre utan att tappa skivstången i golvet.

Helt ärligt har jag inte testat pink noise-svep, men jag skulle faktiskt bli förvånad om den inte fixade det hur lätt som helst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-09 02:08

Tack för dina sköna kommentarer, Saw, jag ser fram emot morgondagens nyinstallation. Det här är framtiden och det är där jag vill vara - riktigt poetiskt sagt. Jag håller med till fullo. En MS20 skulle få vara prydnad om jag hade en sån, detta kan jag använda.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 02:14

Jag testade också litegranna och jag måste säga att mjukvaruintrumenten verkar jäkligt trevliga. Däremot vet jag inte riktigt vad jag skulle ha kontrollern till. Patchningarna kan man göra precis lika bra på skärmen, visst, rattar är trevligt, men det finns ju midikontrollers. Om jag ägde paketet så tror jag att kontrollern mest skulle ta plats ett tag för att sedan städas undan.. men det är jag..

Men vad är sporten i att sätta sig å lira "analogsynt" utan att behöva ta fram stämapparaten och tona in den först?
..vore rätt skönt faktiskt.
saw: just den typen av ljud är nog det jag är som mest kräsen med.. ska bli riktigt intressant att få lyssna på i lugn å ro! (om nån har lust att spela in.. eller om jag går förbi estrad/jam och testar själv)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-09 02:22

Äsch dummer, du får ju komma hit å fika å lyssna i lugn å ro så klart. Vi kan höras!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-06-09 08:01

Kul pf!

Jag ser inget dåligt i att det är miniklav, jag brukar bara hamra och ratta på min slammriga Korg, det är ju perfekt att den är liten, alla har trångt i studion.

Jag tycker det är strongt av pf att alltid sträva frammåt! fast ändå så samlar han på "nostaligi" prylar ibland, jag tror dom låter bra.

Saw: Fan vad härligt med en som positiv är positiv till legacy, en som har testat i lugn och ro.

Svenska generalagenten nämnde tidigare att progamvaran kommer gå att köpa separat - däremot kommer inte controllern gå att göra det.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-06-09 13:06

@antoni: Wunderbar!

Själv så stör jag mig inte så mycket längre på korgs små miniklav...de inbjuder faktiskt till monofoniskt spel på sitt egna lilla (kunde inte låta bli!) sätt. Jag kör med ett fullstort anslagskänsligt digitalpiano med vägda tagenter annars för mer "polyfoniskt finlir" och jag har märkt att de två klaven kompletterar varandra rätt bra.

  • Medlem
  • 2004-06-09 13:43

antoni: Good News!
Kan du uppskatta pris, blir det halva?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-09 15:20

Har fått hem min lilla lådda nu. Det är inte ofta vi killar använder begreppet "söt" utan att känna oss lite fåniga sådär. Men efter snabb uppackning och snabbkoll kan jag meddela att controllern verkligen, verkligen var just söt. Tilltalande. Yum. Mycket inspirerande liten manick, härlig till en laptop. Lagom size för att vara transportabel. Verkar inte finnas ngn bild på nätet som gör den rättvisa, för den är mycket snyggare i verkligheten. Okay, man skulle kunna byta till lite lyxigare knobs, men det är ju enkelt i så fall. Drag'n'drop som man säger. Ser fram emot att installera drivare å program för lite provkörning. Ska använda den som controller till Reason också, något som lär funka galant. Ni får sluta skriva ned produkter utan att ha kollat dem innan killar, den här är... "seeing is believing". Korg har tänkt till. Och tangenterna då? Ptja, inget för unge Rachmaninov, men funkar till syntprylar.

  • Medlem
  • 2004-06-09 15:50

Grattis PF
Dra igång legacycell och börja ratta!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-09 17:54

Japp! Nu har jag testat bara på laptopen utan controller, sittandes i soffan. Körde Wuschel's ASIO-drivare bara för att snabbtesta. Redan nu, från laptopens högtalare, hörde jag att t ex Wavestation-pluggen låter bättre än någon Wavestation jag lyssnat på tidigare. Detta är mycket klarare, renare och öppnare ljud. Den låter som en helt ny synt helt enkelt. Väldigt kul, skönt att slippa det lite "matta" ljudet från D/A-omvandlare a' la tidigt 90-tal. MS20:n lät kul och knorrig, Polysixen lät som en Polysix, men även där mycket öppnare och klarare & mer så som jag vill ha den, det trötta och såsiga ljudet från originalet är skönt att ha fått lite upphottat. Det känns grymt bra hittills måste jag säga.

  • Medlem
  • 2004-06-09 17:58

Det lilla jag provat och hört av polysix och Wavestation legacy är bara mkt positivt!

  • Medlem
  • 2004-06-09 18:05
Ursprungligen av PF:

Detta är mycket klarare, renare och öppnare ljud. Den låter som en helt ny synt helt enkelt. Väldigt kul, skönt att slippa det lite "matta" ljudet från D/A-omvandlare a' la tidigt 90-tal.

Det där är något jag har funderat på angående sådana här emuleringar. Jag skulle gärna vilja ha en switch mellan "old school-sound" och "updated sound" - blir det helt plötsligt 24bitars samples i mjukvaru-varianterna av de gamla digitalsyntharna försvinner ju just det härligt operfekta ljudet?!!?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-09 17:58

Hahaaaa, glömde testa "combosynten", Legacy Cell. Jösses, wow, och det och sånt. Detta låter som en Supernova eller Virus C... plenty nice. Tjocka ljud med gosigt mycket effekter på. Kul när det låter "färdigt" om ljuden ibland också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-09 18:08

Äsch, då får man väl lägga på en bitcrusher om man vill ha mer dirrty. Jag gillar när det låter öppet och fint. Faktum är ju att Wavestation inte används mkt nuförtiden pga att den låter alldeles för 90s och mufflig, här är ju botemedel mot det. Har man bara ett optimalt grundljud kan man förresten jobba med det på vilket sätt som helst, vilket alltid är bra. Det är låååångt svårare att få en gammal WS att låta "24 bit" än att få en "24 bit" att låta sämre...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 18:39

[FONT="Palatino Linotype"]WS-EX utgör stommen i min rigg!
...& bra mammabräda är den också!!!

@PF: Var det inte du som diggade 80-talet, då var det ju "skitiga" ljud, rent mätbart iaf... :kaaaka!:

[/FONT]

Nu kommer priset på "riktiga" wågstationer stiga.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-09 18:54

Fast (åtminstone) A/D:n jobbar ju med 24 bit internt, har en 19-bitars DA-konverter och själva tongeneratorn använde en upplösning på 20 bitar (enligt manualen). Visst kan det skilja mycket från konverterare till konverterare men det kanske även är något annat som skiljer. Hör man förresten fortfarande krispigheten på samplingarna när man spelar låga toner, PF? Det bi-ljudet tycker jag e charmigt med Wavestationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 19:18

@real parakeet: är det inte så att priset på dem sjunker nu när mjukvaran är så pass bra och så pass mycket mer?

Det jag saknade efter första rundklickningen i Wavestation-VST-pluggen var en funktion för att EXPORTERA Wavestation-ljuden så att man kan använda VST-grunkan som editor till den riktiga prylen i racken (som inte drar ens i närheten lika mycket CPU)
Det var någon som skrev (i en musiktidning någonstans) att programmera en Wavestation SR (en sån som jag har) är som att tapetsera hallen genom brevlådan.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 19:40

@ PF: Inte vill du väl ha en mjukis SCI VS iaf?!?
...eller?!?!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-09 20:06

Jo, gärna, jag är helt för mjukvarusyntar faktiskt. Kan väl bero på att jag körde Mac innan och kom till PC med mitt musicerande först i och med XP egentligen, så jag har aldrig upplevt mjukvarusyntarnas "barnsjuke-era" så att säga. Nog för att jag testade Reaktor på en W98-PC för några år sedan och fick en latency så lång att jag kunde ringt någon och sagt "spela en ton nu" och sedan fått vänta på svaret. Men nu är det verkligen - ja, bättre än att spela på hårdvarusyntar (vilket väl är som att svära i kyrkan här inne, men jag har ju å andra sidan deltagit i att bygga upp denna kyrka hehe). Snabbare respons och så är ju ljudet redan i datorn, inga sladdar behöver kopplas förutom någon liten USB-kabel. Så en mjukvaru-VS, gärna det.

Nu har jag testat ännu mer och är verkligen toknöjd. Som controller till Reason är MS20iC briljant, redan "okonfigurerat" rakt upp och ned så sänder rattarna saker som Reason svarar på. Som controller till MS20-programmet så är det som om man satt "med en gammal häck" i knät, det blirpar och blurpar och låter kul. Även Polysix-programmet svarar bra på regelvridningarna utan konfigurering; Wavestation-programmet gör det dock inte, men den kanske är mer av en meny-programmeringssynt även i mjukt stadie. Dock får man ju jättefin överblick. Mer om WS är att här finns alla ljudbankerna från just SR tror jag, det är 11 ljudbanker iaf och jag kände igen många av fabriksljuden både till lätet och namnet. Artifakter vid nedtransponering, jodå. Det låter som det "ska", ingen tvekan om att det är en WS man spelar på om jag säger så.

Ah, the joy. Detta kändes nytt å fräscht! Anslagskänslig controller förresten - plus att den absolut funkar att spela på.

(Nej! Jag är inte sponsrad!!! )

PF: det var ju det jag sade! Legacy sätter en helt ny ribba när det gäller retrofuturism.

Nu är jag jätteavundsjuk, jag vill också ha en! Förresten, kan du inte göra en inspelning av det där pink noise-svepet som Volantiz efterlyste, så han får höra? Jag är helt nyfiken på hans utvärdering.

Jag kommer nog springa över till PF nån dag å testa.. kanske ska "börja" spara cash till det paketet redan nu?
En wavestation där man inte behöver gå igenom en totalt sinnessjuk procedur bara för att spara en patch låter riktigt trevligt bara det..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-09 23:55

Ja, jag hoppas WSen ska vara smooth att jobba med. Ska se om jag kan hinna fixa ett ljudklipp där. Vågar inte lova nu i kväll... Retrofuturism, vackert ord.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-06-10 08:37
Ursprungligen av PF:

Ja, jag hoppas WSen ska vara smooth att jobba med.

Ser fram emot att höra om det...om jag får min WS såld och sen får abstinens så är ju Legacy ett intressant alternativ...speciellt om den är smidigare att arbeta med...

Jag. vill. också. köpa. nya. prylar. nu.
Ballt PF. Hoppas den stannar länge i arsenalen...

Angående bara programvaran - jag har inte fått någon prisindikation men man kan ju tänka sig någonstans runt hälften. Jag vet inte heller när det kommer men jag anar att det borde vara till hösten.

F ö var det från början sagt att controllern skulle vara i en limiterad upplaga och sen sluta tillverkas,

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-10 13:59

För första gången i mitt liv kanske jag sitter på en _riktig_ dyrgrip!

Bevaka tråden