Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

tr 606

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-03 23:45

Är det någon som vet någonting om TR 606 med separata utgångar som JAM säljer?
2995 är det ett bra pris?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-07-04 00:28

Jag vet ingenting om just det exemplaret, men separata utgångar är ett STORT plus på en trummaskin, eftersom man lätt kan lägga effekter i kedjan utan att påverka alla trummljud. Antar att 3 är ett hyffsat pris. Tror inte det är överpris, och jag tror inte att det är ett klipp heller om jag ska vara ärlig.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-04 00:42

Kanske bättre satsa på en korg Es-1 MkII,o köra samplingar.

Beror väl också på vad man är ute efter för ljud kanske? dessutom mer status att sitta på en 606:a en än ES-1 MkII

  • Oregistrerad
  • 2004-07-04 01:58

Men det går väl inte att skruva på 606 om man inte moddar den?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-07-04 02:34

Tweakmöjligheterna är väldigt låga på den iaf. Men om man vill ha det soundet så...

606:an är en underbar trummaskin! Den låter dessutom alldeles otroligt bra genom fuzz/overdrive/dist, det sjunger liksom om den. Med lite tweakande kan man få det att låta som funkigt grusiga basgångar. Men hur det blir med separata utgångar vet jag inte, kan föreställa mig att en del av den naturliga kompressionen går förlorad när inte alla ljud måste trängas i en kabel.

Ett krux med 606 är att den bara synkar på Rolands DIN24. Så det blir en extra kostnad om du inte redan sitter på ett sådant interface. Jag använde Novation DrumStation (som har både DIN24 och MIDI) och 606 ihop innan jag sålde DrumStation. Det var ett fint par faktiskt.

3000:- är lite dyrt, tycker jag. En 'standard-606' borde du kunna hitta för 1500-2000:-.

  • Medlem
  • 2004-07-04 12:09

JAM säljer ju en 606:a + synkinterface (midi -> din-synk) för 2995. Helt ok pris med synkboxen inkluderad, utan den så är det ett maxpris på 2000 som gäller. Tycker jag då, det är vad jag har sett dem gå för på senare år.

sawtooth: Min 606:a har separata ut som inte bryter ljudet till huvudutgången, så jag kan köra det bästa av två världar.

jbg: ahh, grymt! Har du fixat det själv eller hur fick du tag i den?

finns väll en hel del site'r om hur man moddar 606'or om mitt minne inte sviker mig. google'a!

  • Medlem
  • 2004-07-04 20:52

sawtooth: Den var sådan när jag köpte den för några år sedan. Annars skall ju det vara den lättaste modden att göra. Google är din vän.

OK. I min värld: 99:an först, google sedan!

"Men det går väl inte att skruva på 606 om man inte moddar den?"

606:an är mycket enkel att modda om man följer instruktioner på nätet. Om man dessutom är orädd, smått galen och har vild fantasi så kan man komplettera med egna funktioner.

*13 extra reglage på väg mot 30*

  • Medlem
  • 2004-07-16 08:38

Bionik: För hundan, ge oss ljudexempel! Hur låter denna 606:a som är på väg mot att bli totalt skändad?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-07-16 13:11

Jag har hört den å måste säga att den gode Bionik har lyckats bra med GM-ljuden i 606:an!

Har du nätbrist fortfarande Mårre? Om inte så kan du kasta ljudexemlen från 606 v2.3 och få nya från v4.73, kaggen låter allt från BAUOOMMMMMMM till juste rimshot eller pluck-med-piiiiiip

Ska försöka fixa nån knep&knåp-hemsida med info, mod-instruktioner och ljudexempel när maskinen är färdig.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-07-18 18:14

Jag har nätbrist fortfarande tyvärr...

1
Bevaka tråden