Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ytterligare en "Gissa synthen/syntharna" tråd

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom panikångesten tydligen vill j-vlas idag med mig så beslutade jag mig med att leka lite med min/mina nya leksaker.

Så, vad är det igentligen som låter i dessa ljudklipp:

Ljudexempel 1

Ljudexempel 2

Ljudexempel 3

(dom är nog lite brusiga, men det ger bara karaktär åt ljudet.. och dessutom är jag för lat för att få bort bruset. Dom är helt "rena" ifrån andra effekter.

Så vad gissar ni?

Edit: Ljudexempel 3 är jag live så därför låter det väldigt otight!

ljudexempel 1 & 2 låter sid i mina öron... och 3'an, hmm...
kanske är en monomachine som ligger bakom dessa?

(säger jag utan att ens hört hur en monomachine låter) ;D

  • Medlem
  • 2004-07-04 12:12

Datorspel, SID? Sidstation, Hardsid, whatever?

Håller med de andra och gissar på SID eller liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-04 17:54

Det första och andra ljudklippet lät som en AX60... Kunde göra exakt ett sådant ljud. Filtret var inte fett med elakt lixom särskilt när man använde HPF... gud vad jag saknar den.

MVH
Demokid

fel fel fel

svaret kommer sen med en liten demolåt jag håller på leka fram

  • Medlem
  • 2004-07-04 18:50

Korg Legacy?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-07-05 00:08

Klipp två lät tv-spelsaktigt...men det är inte en sid. Det lät för ordentligt...skulle kunna vara monomachines sid, men jag tror inte det...kul lek faktiskt!

Ensoniq ESQ-1.

Ok, en liten demo med ljuden : http://www.exodus2.se/bank/attachments/sebastian-bubblebobbleremix.mp3

vad kan det vara? svaret kommer senare ikväll

Edit: mp3'an är 1.19meg stor så den borde väl till och med funka för modemanvändarna?

resonerade lite som clase, gjorde dessutom musik på 64'an förr i tiden men inte hjälpte det ...

EDIT: och jag blev förövrigt inte mindre övertygad om att det är något sid-relaterat nu när jag hörde virveln i låtsnutten heller...

  • Medlem
  • 2004-07-05 11:15

Gameboy? Allvarligt talat, inga ljud som sticker ut på det sättet som gör att man kan avgöra vad det är. Virvelljudet låter sådär C64/gameboy-artat, men det är enda ljudet som känns unikt. Resten av associationerna hänger ihop på låtvalet och spelstilarna i ljudexemplen.

haha, lustigt - tänkte precis samma sak (virveln etc.)

men åhhh!

låtvalet föll helt enkelt på det simpla faktum att alla tror det är en NES/Gameboy/C64 som spelar, men så är det helt enkelt inte..

Edit: Jag gjorde helt enkelt dom här ljuden pga utav en livlig diskution jag och några andra hade i ett annat forum om just "X" kunde låta så här - och alla sa nej, men det här ska väl motbevisa dom

reason?

Ja! såklart det e Reason! :kaaaka!:

Inget sid, nes, gameboy, sega, mobiltelefon och andra förslag jag har fått - endast reason och subtractors som spelar upp detta

Gick grymt fort att progga fram ljuden också

Edit: dessutom får man j-vlas lite grann såklart, hade jag inte sagt "att det var nya leksaker" så hade ju folk förstått på en gång

yay! så här i efterhand när jag lyssnar lite mer noga så är nog det minst övertygande ljudet arpeggiot... annars var det mycket trovärdigt, nu var det iofs ett par år sedan man höll på med den där burken

Haha, nej verkligen inte - arpeggiot låter lite underligt, men bästa SID-emuleringen jag har hört till Reason än så länge. På propellerheads.se sida kunde man tanka ner några SID/Chip-låtar förut som verkligen inte lät alls som SID/Chip så vill även "bevisa" till dom att det går få fram lite mer autentiska ljud även om just LFO gör det hela lite begränsat tyvärr

yep, det var mycket snyggt hur som helst. minns förövrigt hur kul det var att göra grejer på 64'an på 8580 chippet, och sen när man körde det på en 6581 så lät allt helt annorlunda. dessutom skiljer ju filtren sig ibland upp mot 1/4 från sid till sid (även om det är samma modell) ... alltid kul med datorer/chip med personlighet

och jo, det fanns ju flera olika modeller av samma chip också... 6581 -R3 osv osv osv...

standards? vad är det bra för?

Mmm, SID är verkligen ett trevlig litet chip. Har fortfarande kvar mina två gamla "brödrostar" här någonstans.

Men funderarar på åtminstonde bygga om ena

mördare! :kaaaka!:

...nejdå, blev förövrigt sugen på en sidstation efter jag hörde detta.. väckte minnen

  • Medlem
  • 2004-07-05 13:17

Äsch då. Jag hade tänkt gissa på en JV-1080 som nästa gissning.

Allvarligt talat, tycker inte det är så mycket karaktär på något av ljuden. Vill man t.ex. göra tjocka SID-fyrkantvågor? Pulsviddsmodulation är hemligheten. Det som är svårast att få till är filtret, vilket inte hördes någonstans i detta (i alla fall inte så jag lade märke till det).

Vill man ha en analogsynth som folk rätt lätt kan låta SID så är Pro~One defintivt en sådan, jag har lurat folk med den förr...

yep, och att man använder andra speeds då - har hört otroligt feta/vassa grejer gjorda med 4x/8x speed players... har sidstation något stöd för sånt?

  • Medlem
  • 2004-07-05 13:36

ruddock420: Inget stöd för sådant vad jag vet. Det diskuterades rätt hårt på Elektron-listan för något år sedan, var en kille som var gravt förbannad över att han inte kunde göra sådant med Sidstation. Å andra sidan så är det ju inte en C64-player som är wrappad i en synth, utan en helt egen grej på sitt sätt. Eget OS (player) ger ju en hel del andra grejer.

Jag e inte nån mördare - eftersom maskinen redan är död ifrån början, den vill bara inte gå igång - så tänkte jag att jag kunde sno sidchippet ifrån den och bygga om den till en synth istället som ett otroligt tufft tyskt DYI-projekt.

jgb: nej, filter är istort sett obefintligt på just dom här ljuden pga utav Reasons filter låter helt enkelt inte i närheten änns utav "fett sidfilter" - men några har jag ju iaf lyckats lura eftersom många trodde att det var nåt sid-aktigt

  • Medlem
  • 2004-07-05 13:58

Hmm, finns det några exempel på vågformen "mixed" från SID-chippet till Reason? Den är också rätt unik för C64.

Att folk gissar på C64/tv-spel beror mycket på hur ljudexemplen valdes, SID-arpeggion och C64-låtar...

Nr 1 är nog en hjärt-lungmaskin från -86
Nr 2 ett nintendo
Nr 3 ett samplat tarmljud från nåt stort däggdjur...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-07-06 03:56

Anledningen till att jag inte trodde det var en SID var för att det lät för kliniskt. Har iofs ett par vansinnigt dåliga högtalare på jobbet, så jag vågade inte utala mig fullt ut. Sedan så brukar ju inte sid låta så tajt. Det går om man väljer delay på tonen med någon sekund, men då får man flytta fram sequenserdatan litegrann. Sidstation är vansinnigt kinkig när det gäller midi-data. Om jag skulle göra en fusk SID-låt så skulle jag lägga på brus och göra lite som jgb sa...

1
Bevaka tråden