Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MIDI-fråga

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-07-09 11:52

Mmm.. kanske inte är rätt forum, jag vet inte men jag kör på ändå..

Det är såhär att efter en ommöblering här hemma, som för övrigt blev väldigt lyckad sånär som på musikprylarna... Vissa maskiner fick helt enkelt inte plats framför datorn där dom brukade stå, så jag blev tvungen att ställa dem efter en annan vägg...

Hur som helst, det jag egentligen undrar är... om jag skaffar en MIDI-kabel som är kanske 5-7 meter lång - kommer detta att påverka tightheten? Hörde nå't rykte om att man helst inte ska använda längre kablar än 3 meter men jag vet inte om det ligger nå't i det...?

Fattar inte hur såna rykten uppkommer. Det är elektricitet i kabeln. Den färdas med ljusets hastighet såvitt jag vet. 2-3 meter hit eller dit torde inte göra någon större skillnad...

Däremot vet jag inte riktigt vad MIDI-standarden säger om kabellängd rent generellt. Finns ju mycket som kan ställa till det, studsar, spänningsfall osv.... Men att själva signalen skulle bli fördröjd i en lång kabel kan det omöjligt ligga nån sanning i.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-07-09 12:39
Ursprungligen av Peter H:

Fattar inte hur såna rykten uppkommer.

Det kommer från samma kille som säger att guldkablar ger bättre ljudkvalitet...

Sen måste jag bara få vara messerschmitt, förlåt... :rolleyes:
Signalen i kabeln färdas inte i ljusets hastighet...
Det vi kallar ljusets hastighet, 299 792 458 m/s, är hastigheten i vakuum...

Ursprungligen av Peter H:

Fattar inte hur såna rykten uppkommer. Det är elektricitet i kabeln. Den färdas med ljusets hastighet såvitt jag vet. 2-3 meter hit eller dit torde inte göra någon större skillnad...

Däremot vet jag inte riktigt vad MIDI-standarden säger om kabellängd rent generellt. Finns ju mycket som kan ställa till det, studsar, spänningsfall osv.... Men att själva signalen skulle bli fördröjd i en lång kabel kan det omöjligt ligga nån sanning i.

Vad nu gäller MIDI besvarar du din egen retoriska fråga i första stycket med inledningen i det andra stycket. Det är inte rykten som sådana (typ viskningsleken eller något) utan vad man faktiskt kan läsa från trovärdiga källor, tror jag har någon (gammal) manual här eller två som påpekar detta om kabellängd och antal thru.

Hur signaler beter sig i en kabel vet jag intet om. Men det förefaller mig som att det inte riktigt är så enkelt som att säga att elektricitet färdas blixtsnabbt (heh). Om nu frågan gäller den praktiska tillämpningen.

För att själv besvara den ursprungliga frågan så; nej, jag har aldrig haft några problem med längre kablar.

  • Medlem
  • 2004-07-09 12:14

Låter rimligt, tycker jag... då ska det inte vara nå't problem då! Enda tråkiga då är ju att man måste upp ur stolen när man ska ratta på burkarna

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-07-09 12:40
Ursprungligen av krank:

Låter rimligt, tycker jag... då ska det inte vara nå't problem då! Enda tråkiga då är ju att man måste upp ur stolen när man ska ratta på burkarna

Inte då, om du köper min Control Freak så kan du fjärrstyra dem...

Citat:

Signalen i kabeln färdas inte i ljusets hastighet

Nä, jag vet egentligen det, men jag kom inte alls på hur man skulle formulera det annars Och bra nära är det vill jag minnas.

Citat:

Enda tråkiga då är ju att man måste upp ur stolen när man ska ratta på burkarna

Man har väl stol med hjul? (höll på att skriva rullstol, men det kändes fel)

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-07-09 15:38

Fast hjulets hastighet e ngt långsammare än ljusets hastighet så rattandet får ske retroaktivt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-07-09 16:21

Fast allvarligt talat, det måste ju finnas något skäl till att MIDI-specen talar om en maxlängd på 15m...

Hey! Det kanske ändå finns folk här som skulle vara intresserade av resultatet av min hundrametersmidikabel. (Jag försöker hitta sätt att få MIDI otight på naturliga vägar.)

Flera vitt skilda faktorer som diskuteras tror jag:

1. Signalens hastighet i kablen. (Irrelevant IMHO, så länge protokollet uppfylls)

2. Kabelns maxlängd med hänsyn till MIDI-protokollet på elektrisk nivå. (Det där är en vetenskap för sej, har själv jobbat en hel del med CAN-buss på sistone, och det är mycket att tänka på. Men man kan väl iaf tryggt anta att om man kan köpa en kabel så funkar den... ).

3. Långa thru-kedjor (Så länge man har hårdvaru-thru så gäller förmodligen samma regler som ovan, då det i princip bara blir en skarvkontakt/alt. repeater. Mjukvaru-thru är en helt annan femma, men rätt ovanlig, har själv bara en burk som har det (Alesis SR16). Vet inte hur vanligt det var förr?)

Är det någon som har midi-standarden förresten? Hade gärna läst den, men sist jag kollade måste man beställa den för en bunt hundralappar...

Ursprungligen av Peter H:

Är det någon som har midi-standarden förresten? Hade gärna läst den, men sist jag kollade måste man beställa den för en bunt hundralappar...

Fortfarande en himla massa hundralappar (66$ eller så). Väldigt störande att det bara verkar finnas småsaker på www.midi.org. Eller kanske snarare; jag hittar då aldrig det jag vill åt. Så som vad om något felprotokoll MIDI har.

Midikablar är ju inte överdrivet skärmade, så jag kan tänka mig att det kan bli knas med för långa kablar. MIDI har ju inte mycket till felhantering, så börjar det brusa och så i ledningen är det mindre bra. Jag har för mig att jag sett signalförstärkare för midi för att kunna dra långa kablar, men det är nog inte så vanligt. 15 meter borde vara okej tror jag, det är väl bara att testa och se vad som händer?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 18:11

Haha... exakt detta ämne skapade Parakeet på IOL när han ville retas där. Ojoj. Jag fick ordentligt med smisk för den grejen. Endast för insatta. Jag ansågs mycket mycket skyldig trots att jag hade 100% alibi. Norrlänningar på musikaffärer ska man hålla sig undan ifrån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-09 19:23

Nu är det väl så att det är ett visst motstånd i kabeln som gör att signalerna förvrängs om sladden är för lång.. Alltså kan musiken bli lite otajt..

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-07-09 19:33

För att inte tala om vad som händer om det är knut på kablen...

Citat:

Nu är det väl så att det är ett visst motstånd i kabeln som gör att signalerna förvrängs om sladden är för lång.. Alltså kan musiken bli lite otajt..

Vet inte om du menar allvar, men ett digitalt protokoll är antingen eller... Det finns iofs ingen checksumma, så du skulle mycket väl kunna få bitfel, men det skulle ju bara påverka tonhöjd & anslag. Såvida det inte finns omsändning i MIDI, men det har jag aldrig fått intrycket av...

$66 är lite mycket att lägga på något som i dagsläget mest är för skojs skull... Men det hade vatir kul att tvinga hårdvarunissarna på jobbet att hjälpa till med nån ball burk.

MIDI har såvitt jag vet ingen felhantering - man skickar lite bytes in i en kabel och hoppas att de kommer ut i begripligt skick på andra sidan.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-09 21:21

Ni glömmer väl inte att skaka ur gamm-strömmen ur era kablar innan ni använder dom på nytt !

Ett par dagar gamla elektroner som ligger kvar i kablarna kan ställa till allsköns rytmiska problem, tappade toner samt alldeles för mycket polyfonisk aftertouch.

L

Fän PF, det där på IOL är väl preskriberat nu va..? Dessutom var de min onda tvilling som drog igång det där. Kan fortfarande inte smälta all skit du fick för det. Nåja, det är en annan historia för vissa invigda.

Ju längre kabel man har desto större är risken för att man snappar upp rysk radio, grannens insmugglade trådlösa telefon, andra grannens hörselslinga och så vidare. Signalen förvanskas helt enkelt. Testa att dra en 10 meter lång MIDI-kabel runt en mig-svets och spela ett 16-delsarpeggio. Det skulle vara festligt att bygga en MIDI-störsändare och ta med på en konsert. Huga vad elakt.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 21:24

Precis! Väldigt viktigt!

Antar att alla som är intresserade redan vet det här bättre än jag, men här kommer en sammanfattning: MIDI-standarden använder optokopplare (vilket i princip är ett ljuskänsligt motstånd sammanfogat med en lysdiod så att man får en spänningsstyrt motstånd) för att driva strömmen i kabeln. Detta för att undvika jordproblem och lite annat. Tyvärr så tar ett ljuskänsligt motstånd lite tid att reagera och en lysdiod lite tid att börja lysa och slocka och sånt, så det blir en högst mätbar fördröjning av signalen som går ut genom en MIDI-THRU-port. Har för mig att de brukar ligga på nån millisekunds fördröjning faktiskt (!). Dessutom "rundar de till" fyrkantspulserna som går i sladdarna en aning (beroende på hur de är kopplade) så en riktigt taskig thru-kedja borde kunna förstöra MIDI-signalen helt.

Maxlängden bestämdes väl främst för att man skulle ha en standard så att man visste vad som gällde när man byggde en synt. Vid de låga och korta kablar hastigheter som MIDI använder borde det främst vara vågutbredningsmotståndet som påverkar MIDI-portarnas möjlighet att "orka med" en viss kabel. Har du en apbra specialkabel borde det gå utmärkt att använda längre kablar. Men jag tvekar nu när jag skriver det - jag är ingen expert precis. Är det nåt jag missat? Hsh - om man har 15 eller 100 meters kabel påverkar såklart inte tightheten. Antingen kommer datan fram eller så gör den det inte - men alltid med ljusets hastighet i MIDI-kabel. Störkänslighet påverkar såklart också - MIDI-standarden har väldigt enkel skärmning, men otight blir det inte av långa kablar.

MIDI har ingen felhantering alls som någon påpekade.

Och för den som VERKLIGEN behöver långa kablar finns det prylar som konverterar MIDI till RS-232 och RS-422 (och kanske 485).

Om man nu ska vara besserwissrig (kände för det).

Citat:

Och för den som VERKLIGEN behöver långa kablar finns det prylar som konverterar MIDI till RS-232 och RS-422 (och kanske 485).

Fast 232 har ju kortare maxlängd än MIDI? (10m om jag inte missminner mej)

485 däremot hade varit ballt... MIDI-buss-nät någon?

Citat:

MIDI-standarden använder optokopplare

Det var mer än jag visste, det sätter ju thru-problematiken i ett helt annat ljus... Jag har tidigare läst att det är en rent elektrisk vidarekoppling. Vart hittar man den här infon egentligen (om man inte vill spendera $66)?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-07-10 14:20

Här hittar du den infon...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-10 15:42

Men sitter det optokopplare på alla MIDI-apparater eller "fuskas" det ibland med enklare lösningar? Jag vet att jag haft problem med svagt brum från syntar (dvs från syntens ljudutgång), som försvunnit så fort man kopplat ur MIDI-kabeln. Vid det tillfället körde jag nog SB16-Joystick till MIDI-konverterare, det kanske har spelat in. Intressant tråd hur som helst, trots att det har diskuterats förr.

  • Medlem
  • 2004-07-10 16:50

Men hur vet om man syntharna har "äkta" thru eller inte? Vissa synthar vill jag minnas (t.ex. Neptune) använder det i sin marknadsföring, mer eller mindre, men för det mesta hör man det ju inte nämnas någonstans...

encore: misstänker att budgetgrejer som SB-kort gärna fuskar med optomotstånd och sånt, men alla "riktiga" midiinterface har rimligen optoomkopplare.

Citat:

Men hur vet om man syntharna har "äkta" thru eller inte

Svårt att säga hundra, men man kan iaf förutsätta att ifall man kan ställa om mellan out/thru på samma kontakt så är det mjukvaruthru...

1
Bevaka tråden