Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1HE fett?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-07-15 10:49

Jag funderar på att skaffa mig en rackare som kan leverera bra ljud och gärna vara kul att programera. Om det är 2HE är ju inte hela världen.... och billigt = apans prisklass!

Lite mer kött till bena:
Jag gör arg och sönderdistad musik, och rätt mkt ljud kommer från min Mono/Poly och SidStation, jag vill ha flera apparater som ska kännas lika rätt som dom 2. Typ nån förlängning av hjärnan eller vad man kan kalla det?
Lite pads och spröda leads vore kalas att få till, ett pluss är om man kan klutta in ljud i den och mörsa.

De jag vet:
Matrix1000
Cheetah
Pulse

Fast de 2 första är väll lite(?) jobbiga att programera?

Vad finns mer?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-07-15 10:51

Marion ska ju tydlligen vara rätt bra...

  • Medlem
  • 2004-07-15 10:53

Billig FM-burk, editera med dator? Såg en TX7 för 800 på vendolin. Pulse är ju monofon så några pads får du inte från den.

Annars har vi ju stalltipset på Micro Modular, men även där blir det datormeckande till döddagar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-15 10:55

Jag vill inte verka negativ, men pads på en Pulse kan bli lite halvtufft om du inte vill hårddiskinspela en ton i taget i varje ackord

Annars är en Pulse helt okej! Den är ju analog (rätt igenom) fast digitalt styrd (oavsett vad folk i andra forum säger och har fått för sig) och låter riktigt jäkla fett och bra!

Tips: En Pulse+ har ljudingångar.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-07-15 10:57

Pads är ju inte allt, och datorn vill jag slippa editera ifrån....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-15 11:13

Då vill du inte ha en Matrix1000 eller Cheetah MS-6. Bägge de kräver väl editering via dator om jag inte minns helt fel.

En Pulse är brottartung, och du kommer att gilla det - det kan jag svära på. Den är lätt att överstyra så passa öronen när du vrider på filterrattarna

pads och spröda "melodi"-ljud: matrix1000.. en av de absolut bästa på just det området imho.. mycket prisvärd
leads & basar: pulse

Jag tror att du skulle gilla pulse stenhårt.. förrutom dess riktigt tunga basar så är den väldigt duktig på riktigt skumma texturer och sånt. Den har en randomize patch-funktion dessutom! Väldigt enkel att göra ljud på även manuellt. Men om du köper den för "lite pads" så rekommenderar jag dig att uppsöka psykolog
Du har väl en k4r? Den är ju kunglig på industriella pads! Räcker inte den för sånt?

Ursprungligen av Volantiz:

pads och spröda "melodi"-ljud: matrix1000.. en av de absolut bästa på just det området imho.. mycket prisvärd

Kan inte annat än instämma... Den har verkligen "DET" till ett mycket bra pris... En mycket användbar maskin med det sköna lite speciella Oberheim Matrix-soundet...

Ursprungligen av Volantiz:

pads och spröda "melodi"-ljud: matrix1000.. en av de absolut bästa på just det området imho.. mycket prisvärd
leads & basar

Kanske något att lyssna på vore bra så Ni hajar vad Volantiz menade? Skulle dock kunna ösa på med mer creds om Oberheim Matrix-1000 men bilda gärna Er en egen uppfattning genom att ladda ner ett soundcheck av mina mestadels egenproggade ljud här nedan:

http://medlem.spray.se/arpower/Polyphonic%20analogue.mp3 (5,57MB)

P.S. Såg förövrigt denna grovt undervärderade analogsynt för 1500kr på Vendolin häromdagen! Rena stölden kommer ni garanterat säga när ni lyssnat på mitt allster ovan, promise...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-07-15 11:25

MicroQ?
Microwave?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-15 11:28

Nord Lead Classic?
Access Virus A?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-07-15 11:50

Jag tror Pulse är den som skulle passa mig, inga pads men köttiga ljud får man inte nog av. K4r var inte riktigt min grej, den har lämnat mig.

Matrix1000 ska ju låta bra men hur pass knixig är den? måste man använda datorn?

Hur pass mkt kostar MicroQ/Wave ? dom är väll bra på många grejjer.

Finns Casio Cz-serien i rack? dom verkar ju vara både bra på pads och andra ljud.

En bassation från, inte Ericsson, men väl Novation? Det jag hört från den har vart ganska rått. Meningarna verkar gå isär om hurvida de knävker eller inte. Och om de är analoga. Sedan har du ju A-staton också. Den har jag inte hört, men de verkar prisvärda. Och en Mocrowave med analoga filter kan ju bara låtar ännu råare än en Microwave XT. En sådan skulle nog apan verkligen gilla.

Sist men inte minst har vi ju Roland SC-55. Blir perfekt.

CZ finns inte i rack, men en CZ101 tar inte så mycket plats. Matrix-1000 går så vitt jag vet inte att redigera utan dator (Matrix 6 finns också i rack dock). Microwave I verkar ligga runt 3-4000kr numera, men är pillig att mecka ljud med. Men i övrigt är det bra val.

En TX81z är min vanliga rekommendation oavsett vad det än gäller men 4op FM-basar ska inte underskattas, och pads är inte heller utom räckhåll. Inte så rattarvänlig dock, man får sitta och dutta med knapparna på frontpanelen om man inte använder dator, och PF får säga vad han vill, men fort går det inte.

Jag har inte ens tänkt tanken att programera min matrix-1000. Det räcker fint med att bläddra mellan presetsen (då behöver man aldrig trycka mer än tusen ggr på knappajäkeln).
Man hittar oftast ett ljud som slår en med häpnad, eller som man lär sig gilla.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-17 19:24

A-Station är SÅÅÅÅÅ tuff!!!!!!
...& det kommer från mig som HATAR rack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-17 22:20

A-Station? Va? Då är ju Super BassStation så mycket tuffare

Föresten. Du som hatar racksynthar. Skulle inte du köpa en MW1:a nyss?

  • Medlem
  • 2004-07-18 00:49

Exakt! Du är avslöjad Lemon. Får jag tag på dig så skivar jag dig och använder som garnering på nästa sommardrink!

/8

Då lär han ju klara sig helskinnad den här "sommaren".

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 13:19

Det är ju SÅ DYRT att skaffa en Wave JUH!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-18 19:42

Host....harkel......pffft ...... Testar micken ett två ! Ett två !! HALLÅ !!??

Dyrt ?

Jämfört med en 2.3 så är det så gott som gratis !

L

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-18 21:58

Lemon: Jag håller med. Jag köper hellre två Neuron:er och två A6:or och en K2500R (eller vad jag nu får) för samma pengar som _EN_ Wave. Galet.

Men du. En XTk då? Det är ju en Microwave 2 med klaviatur.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-18 23:07

Hehe....nu var det väl ändå en Microwave vi diskuterade, inte en Waldorf Wave !

L

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-07-18 23:40

Går det ens att hitta Wave:ar till salu nuförtiden? Det är ju inte så att det dräller av dem...
Om det går så skulle jag kunna tänka mig att sälja min ena njure för att ha råd med en...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-18 23:50

Allt går att köpa ! Bara man har rätt kontakter så......

Vet iofs inte om den är värd pengarna !?

L

Har fem stycken i källaren. Klart övervärderad synt. Skall byta bort en av dem mot fyra dubbdäck.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-07-20 10:53

Såg en Pulse för 1,6lax igår, lagom förtidigt innan lön.... får bli en pilse som tröst i helgen istället :kaaaka!:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-20 10:59

1.6k är ju ett alldeles lysande pris för en Pulse. Då är det nästan så att jag vill ha en jag med
Men först Neuron .. eller kanske MW1:a .. får se ..

Pulse för 1.6? Sälj mormor och köp på stubben!

Pulse verkar vara en riktigt skoj burk - förmodligen mitt nästa köp utöver en TX81z... nagon gang. En Cheetah har man ju redan förstas Den rackaren kräver förvisso inte PC/dator-stöd. Man kan editera ljud pa dne direkt, men det är inte helt enkelt. Alla funktioner är uppbyggda kring atta sifferknappar. Med olika koder acessar man olika värden som man sen ger in numeriskt via samma knappar. Lite stäkigt, men definitivt en urnöärdig och go ingenjörskänsla i det hela. Älskar min Ceetah - den har en unik och skojig ljudbild som faller mig väl i smaken. Sen är det förstas kul kuriosa att ha i hyllan! Och snygg är den ocksa - tror apan skulle halla med mig om det iaf

Bevaka tråden