Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fluffigt pad-ljud .. (was: rydan)

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-19 11:32

(ny sub-tråd från tråden rydan för att inte ställa till det alldeles)

.. men långt från det perfekta :rolleyes: hittar ni i min låt "Golden Butterflies" (9.53 MB) som jag gjorde med mitt soloprojekt Pretorium. Det krävs en del rattande, men sånt är ju bara kul

Ett annat pad-ljud som jag är rätt nöjd med är det som är i Pretorium-låten "A-Train Down 8th Avenue" (1.48 MB).

Hartmann Neuron är ett steg åt rätt håll (därför står en sån på tur att få plats i studion) när det gäller padljud, och likaså Spectrasonics Atmosphere. Fluff och lull på hög nivå. Som sagt. Hittar jag det perfekta pad-ljudet, så ska jag sampla det och trycka in det i en synth som jag kommer att sälja äckligt dyrt

  • Medlem
  • 2004-07-19 11:42

Jag får bra resultat med knepet jag beskrev i rydan-tråden (att använda effekreturerna istället för ursprungsljudet). Jag tycker en pad ska vara enormt stor, bred och inte innehålla för mycket diskant. Man ska liksom tänka "god damn!" när man hör den i mono på köksradion. Den bästa padmaskin jag vet är Lexicon LXP-5. Den har ett reverbprogram som gör att oavsett vad man trycker in så låter det haleeEEeelujaaaa när det kommer ut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-19 11:50

Har du något exempel på en fet pad?

Med min drömpad tar jag ett ackord (fem fingrar eller något) och håller ned det i 9 minuter, sen har jag en färdig låt som har fyllt hela ljudbilden

  • Medlem
  • 2004-07-19 11:58

Tyvärr inte. Inte än iaf. Det jag spelat in av bättre kvalite under årens lopp ligger på DAT och jag sålde datbandaren förra året Utöver det har jag ingen möjlighet att föra över skiten till dator. Men, jag har ju såklart ljuden och låtarna kvar på diskett så någon gång i framtiden när jag har ett bra ljudkort och snabb uppkoppling ska jag bomba forumet med 8_bit, åren 89-99.

Har du någon variant på det gamla Breathy CMI-ljudet? Det kan man layer:a med precis allt och det blir bara bättre och bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-19 12:03

Breathy CMI ..? Näe ..? Finns det att inhandla en samplings-CD med sånt på kanske?

  • Medlem
  • 2004-07-19 12:16

Ljudet finns garanterat på nätet. Det är ett kort ljud som kan vara lite marigt att loopa men när man väl lyckas med det och sedan dränker ljudet i reverb låter det underbart

http://www.ghservices.com/gregh/fairligh/examples.htm

Ljudet heter på denna sida "aaah" och du känner säkert igen det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-19 12:57

Åh, men det ljudet har jag ju hört förr
Jag har ett ljud på min K2000 som heter "Fairlight Vox" eller något liknande, och det påminner om "Ooh"-ljudet på den där sidan. En annan favorit är ju det klassiska Korg M1-körljudet (som finns med i de flesta Korg:ar som kom efter M1:an).

Vore kul att höra lite av din musik, så jag ser fram emot 89-99-bombningen
Vad sägs om att ta semester i två veckor, ta en DAT-spelare på öppetköp i två veckor, fixa och dona och sedan lämna tillbaka? Kanske inte

  • Medlem
  • 2004-07-19 13:25

Ja, Fairlightljudet finns väl med i valfritt Miami Vice-avsnitt

Jag kommer snart att sälja min DMC1000, kanske lyckas jag kränga någon synth också? Sedan har jag lite dollars att röra mig med. Då ska jag nog köpa ett vettigt ljudkort och först och främst tanka över allt från portabanden, pilla med spåren i minsta detalj och sedan bränna skivor.

DAT-låtarna får jag helt enkelt "köra om" och spela in igen, bara Atarin fungerar förtfarande Jag har fortfarande kvar de syntar och samplingar låtarna gjordes med.

Det finns några gamla (o)godingar under "Din musik". Årgångar 90, 91 och 94, tror jag?

hollowsun.com har massa Fairlightsamplingar, däribland de där klassiska körljuden. Fast de verkar vara tillfälligt nere (slut på bandbredden), så kolla om ett par dagar.

Själv tycker jag att klassiska analogsyntpads är rätt trista, men å andra sidan föredrar jag digitalisar. Reakor har ett par roliga patchar för muterande pads, och annars så är väl Microwaveserien en klassiker. Fast det mesta med hyfsade modulationsmöjligheter och rätt effekter på blir till en bra pad...

Tycker Microwave har lite för mycket fräs för att den skall chefa på pads. Wavestation är ju annars en erkänt finfin padmaskin. Men man saknar en viss värme.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-19 19:23

Jag använder både Wavestation, ett part expansionskort till min JV-1080, min K2000 och min Supernova för att stapla pad-ljud som samplas och trixas med ..

.. men drömmen är ju ett ackord och vips. Extas! Eufori! Fluff! :kaaaka!:

Jag har lagt ner letandet efter "den perfekta pad-maskinen".. jag kör med massa effekter istället över en packe lager med olika typer av svepljud och texturer om jag vill ha nåt lite mer livligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-19 19:29

Så där lätt kan du ju inte ge upp förstår du väl? Människa! Vad ska det bli av dig?
Fast om du bygger de hårda beats:n så lägger jag fluff ovan på

  • Oregistrerad
  • 2004-07-19 22:45

Wavestation MIDIkopplad till Z1!!!!

..efter en kort funderare så är det helt solklart att det är en sampler med massa bra effekter + sequencer som är den bästa pad-maskinen (emu whatever ultra)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-20 08:47

Den perfekta pad-maskinen finns inte. Den bygger jag när jag har hittat det perfekta pad-ljudet, men jag har ju inte gjort det än

En sampler ska ha en massa sköna filter oxå (Z-plane hos EMU exempelvis), men även en K2000 har en binge nice filter

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-07-20 09:20

Den ultimata pad-maskinen för mig är en Memorymoog...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-20 10:05
Ursprungligen av lasselu:

Den ultimata pad-maskinen för mig är en Memorymoog...

Det skulle vara för att oscillatorerna är så GRYMT instabila då!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-07-20 10:45

Inte då, man väljer ju LAMM-versionen...:)

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-07-20 10:48

Tror att volles teori om en bra sampler i kombination med bekantska som samlar på syntar är den ultimata padmaskinen och jäkligt bra effekter att fixa till slutfinishen.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-20 21:06

Nöff-nöff!

Nazifierad MemoryMoog suger gris(eller nasse!)
...& skrivet med Dymo dessutom, ja jag säger då det, den här uppgraderingen var dyr redan då den släpptes ursprungligen, man fick TVÅ orginal MM plus för pengarna! *häpnar* :hmmm: :eek: :kaaaka!:

  • Oregistrerad
  • 2004-07-20 21:16

Rizzo, med din 1080 kan du bygga hur feta pads som helst. Du har dessutom DET fairlightljudet inbyggt i 1080n. Vänta så ska jag bläddra. IA :237 (Internal bank A). Där har du rösten, perfekt samplad å loopad och allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-21 00:09

PF, absolut och den är kanon tillsammans med Wavestation Men de har fortfarande inte det perfekta pad-ljudet ju

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-21 00:28

Vad vill du ha broder? Hur ska det låta då? Jag lovar att 1080 kirrar massor - stand alone... Själv gillar jag vanliga subtraktiva mattor vilket säkert kan höras i min musik, sånt tycker jag 1080 fixar oerhört väl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-21 08:50

Där kom frågan jag väntat på, men ändå besvarat flera gånger tidigare.
Jag vet inte vilket som är det perfekta pad-ljudet utan vet först när jag hör det. Ett ackord, fem fingrar, blir en låt. Det ska blippa och puttra och fräsa men på ett snyggt sätt förstås.

Jag skruvar en del 1080, men borde skruva ännu mer på den. Har trots allt fyra kort i den med extra vågformer och sånt (Vintage, Dance, Vocal och World). Jag skulle vilja ha 'SFX' och 'Orchestral II' oxå, men de får ju inte plats.

PS. Skönt att du är tillbaka som dig själv tycker jag

1
Bevaka tråden