Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sampler

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte skaffa mig en mjukvarusampler, har inte blivit av förut av någon anledning.
Följdaktligen är jag ute efter lite tips så vad kör ni gubbar och gummor på? Och framför allt VARFÖR? Premierar nåt hyffsat snabbjobbat och inte allt för tungrott.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-02 19:22

Jag har egentligen bara provat två, NI Kontakt och Steinberg Halion (1), och jag gillar det första bäst. Det som är trevligt med Kontakt är att det är modulärt uppbyggt (vilket gör att den nog blir lite CPU-snålare - de samplingsfeatures man inte vill ha kan man ta bort) och att det verkligen känns som en sampler på något sätt.

Nu kan det iofs varit en barnsjukdom i Halion men när jag provade det så var det något vajsing med attacken på amplituden. Så fort man ändrade attacken till ett värde över 0 ms så blev attacken direkt för mjuk. Det fanns liksom inga mellanlägen. Men Halion verkar iofs ha många finesser när man importerar multisamples - jag tror den med hjälp av filnamnen kan lägga ut samplingarna på rätt plats - vet inte om Kontakt kan det. Å andra sidan har Kontakt väldigt trevliga time och tone-stretchalgoritmer som verkligen väcker kreativiteten i en. Interfacet dessa program emellan är nog en smaksak, men enligt mig är Kontakt snyggare.

Jag tror Halion är ett bra val om man är typen som mest pysslar med stora multisamplade instrument och bara vill pilla på en detalj då och då, medan Kontakt mer lämpar sig till de som ofta samplar själv och gärna bygger ett nytt trumkit per låt. Aja, lite ouppdaterad på programvaran - till skillnad från hårdvara uppdateras ju de här samplers med jämna mellanrum - men det var iaf mina 10 ören.

Tack å bock!
Ska kolla upp Kontakt, borde finnas nån demo att ladda hem.
Vad finns det mer för skoj, sampletank?

EXS24 är ett självklart val om man kör Logic (men gör du det så borde du inte behöva fråga, så det antar jag att du inte gör), annars har Reasons samplers varit trevliga de gånger jag skruvat på dom. Kräver förstås att man kör via Rewire, men å andra sidan får man ett par syntar till på köpet.

Ska du bara köra trummor finns det lite fler alternativ (Battery mfl) och så finns det en hel del Soundfont-spelare, men det är kanske inte intressant?

Har suttit å pillat med kontakt nu nån timma, me like!
Var ganska precis det jag var ute efter.
EXSP24 följde med nån lightversion av logic till ljudkortet när jag köpte det, blev aldrig riktigt kompis med den, vilket kanske är lika bra eftersom jag inte kör logic.

Nåväl, tack igen Kåre & Messias.

  • Medlem
  • 2004-08-03 00:18

Den där grejen från EMU med tillhörande ljudkort tyckte jag verkade väldigt intressant i a f. Kommer inte ihåg vad den hette nu...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-03 00:52

Emulator X

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-03 18:15

Så lite så, Eskimo. Enda nackdelen med Kontakt är att det med dagens skärmupplösningar kan bli i minsta laget. (Cubase blir ju t.ex. svårjobbat om man kör i mindre upplösningar än 1152 x 864 pixlar) Jag upplevde det också lättare att t.ex. redigera samplingar med flera velocity-lager som ligger ovanpå varandra i Halion, fast det handlar säkert bara om att lära sig alla handgrepp i Kontakt.

1
Bevaka tråden