Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synthar nu & då?

Tråden skapades och har fått 202 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har haft:
VL-1
SH-101
Juno-60
CZ-101
808
DR-110
Tama Techstar analoga synth-toms
Teisco 110-F
Arp Axxe
Basstation
TX81-Z
Mirage
Bit-One

...samt långtidssnyltat / hyrt:
S-2000
S-3000
MPC-2000
W-30

Har:
Ett par fina bongos och en dator.

Fan att man ska vara så urfattig...runt 2000 är min prisklass för tillfället...vad man nu får för det

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 19:42
Ursprungligen av toandfro:

Fan att man ska vara så urfattig...runt 2000 är min prisklass för tillfället...vad man nu får för det

Yamaha SY-22(& syskonet SY-35) är en _extremt_ missförståd & förbisedd synt som går att få för en tusenlapp & den är _mycket_ kapabel, eller vad säger PF?

Vad vill du ha?

En synth!

  • Medlem
  • 2004-09-27 13:11

hmmm

Har också en fil med all skit uppskrivet, någonstans, som jag givetvis inte hittar.

En väldigt okomplett lista av vad som passerat revy. Vad jag har kvar skriver jag ej ut

Akai XR10 (Lasselu?)
Emu Esi4000
Eminent Solina String Ensamble
Korg Poly800
Korg DW6000
Korg DW8000
Korg T3
Korg M3r
Korg Polysix
Korg Z1
Korg Triton Le
Roland juno1
Roland juno60
Roland jupiter6
Roland Jv80
Roland JV1000
Roland MV30 (nån mer som haft?)
Roland JV1080
Roland JP8000
Roland SuperJX
Roland MC303 :kaaaka!:
Roland XP10
Roland XP80
Yamaha Dx7
Yamaha Dx7 mk2
Yamaha V50 (köpte en av de första som kom till sverige)
Yamaha sy77
Yamaha sy55
Yamaha sy22
Yamaha cs5
Yamaha cs15
Yamaha AN1x
Yamaha AN200
Kawai K3r
Casio cz101
Clavia Nordlead 2
Ensonig ESQ1
Ensonig KT76

Faan, det här är ju läskigt! Vågar inte sitta å tänka mer :kaaaka!:

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-09-27 13:37

steve: nu kom jag på 2 syntar som paserat både dig och mig: kavaj K4r och yabbe tx81z, den sistnämda har paserat GM och den första har varit hos sybariten efter mig.

  • Medlem
  • 2004-09-27 13:41

Tack Apan!

Undrar hur lång en sådan här lista kan bli om jag plockar in gitarrer, stärkare och effekter

"Yamaha V50 (köpte en av de första som kom till sverige)"
Du också? De ringde från Musikhallen när de hade fått in sin första så att jag kunde kolla på den. Jag köpte den andra de fick in. För tusan Steve, vi är pionjärer.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-09-27 14:23

Vad gjorde en V50 i Muskhallen? Kom den från bortre orienten?

  • Medlem
  • 2004-09-27 14:28

För tusan Steve, vi är pionjärer

Att vi är fågeln

Erkänn att du spelat okulta arabskalor på din med

Skämtar du? Den bokstavlig talat inbjuder till orientaliska eskapader.

Jag har funderat på en sån förr men fick intrycket att den bara var okej för sitt pris men inte mycket till synth?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 20:09
Ursprungligen av toandfro:

Jag har funderat på en sån förr men fick intrycket att den bara var okej för sitt pris men inte mycket till synth?

Jo för fan!
Jag har massor med ljudexempel!
Maila om du vill ha, eller ge mig en FTP-adress.

Håller med lemon jag har haft en SY-22
helt okej klaviatur med aftertouch också

Har inte haft någon SY-22, men är svag för Yamaha FM, och den där spejsiga joysticken verkar rätt kul. Beroende på vad du är ute efter så kan den antingen funka ypperligt eller vara helt fel.

Det finns annars en hel del roliga digitalsyntar och samplers för runt 1-2000kr. En Emu ESI32/4000 är kul om man gillar samplers, och kostar runt tusenlappen. Släng på en Casio CZ101 eller Korg DW8000 som masterklaviatur så har du tillräckligt för att göra hela låtar på.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 21:18

Ja, jo!

Hehe...ja ni vet hur man rotar i arkiven iallafall

Hur är en Korg T3? Något att hänga i granen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-28 02:05

Kan vara nå't. Är de så billiga som 2 lax får man ju nästan köpsug.
Kommer ihåg när de kostade runt 20 och var riktigt ouppnåeliga.

Men är en M1:a helt samplebaserad?

Korgs T-serie är väl en M1 Delux?

Jo jag tror det...det var väl några mer finesser än en M1...men går det att göra egna ljud från scratch?

Det beror på hur du menar. Det är ganska få syntar med samplade vågformer man kan göra det på. Kan inte komma på en enda. Du måste väl alltid välja en vågform och utgå från den. T-serien har väl inte ens resonansfolter, bara den där läbbiga "tonkontrollen" som alla gamla Korg-syntar hade.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-28 09:04

Ptja, väljer en vågform att utgå ifrån gör man även på en Minimoog, så det är inget skäl, givetvis kan man göra egna ljud. Alla syntar är ju gjorda för ljudskapande, oavsett syntesmetod. Vissa mer än andra iofs. M och T-syntarna hade inte så kul filter, men man kan ändå göra mycket med envelopes, LFOer, effekter, etc etc. Så jag håller inte med den käre fågeln här.

Men toandfro; inget instrument du köper kommer vara det ultimata, i synnerhet inte när din budget är så hårt begränsad som 2000 kronor. Det ultimata blir i så fall om du kompletterar med fler syntar som gör olika saker varefter.

Du kan också satsa på ett billigt USB-klaviatur och låta datorn göra syntbiten, ett klart mer smidigt och låtskrivarvänligt sätt att jobba enligt min mening, det är vad jag skulle rekommendera.

  • Medlem
  • 2004-09-28 09:20

T3 är riktigt tråkig. En M1 med lite mer vågformer typ.

Skulle rekomendera Toandfro att köpa en usb/midiklav och köra dator!
Gör samma sak själv, det blir ju faktiskt lite musik gjord då. Sedan har man ju en och en annan synt för rent lirande. Men håller med PF om att musikskapandet funkar bäst i datormiljön utan kabelspagetti :kaaaka!:
(om det är det du menar när du halvreligiöst propagerar för reason)

Jag tror att jag har blivit lite avskräckt sedan jag hade en CS1x...visst lät den väl helt okej men möjligheterna till att editera ljuden var ju rätt så begränsade...så jag tänkte bara om det var så att M1 kanske var samplebaserad men även hade vanliga oscillatorer så man kunde göra egna ljud förutom de insamplade...men jag är säkert ute och cyklar.

Jag vet att min budget inte är mycket och komma med men å andra sidan har jag inte plats för så många synthar här hemma...och eftersom min dator är rätt daterad så tror jag att det skulle bli alldeles för mycket latency med en USB-klaviatur.
Men kanske borde man vänta lite och satsa på en AN1x plus någon GM-burk eller något liknande för att få lite pianoljud?

Dessutom så kanske jag borde tillägga att jag inte enbart ska sitta hemma och lira utan även ha en livesynth.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-28 09:44

Ok... hold on.

http://www.vendolin.se/annons.php?118029

Helt perfekt, och i dina trakter. Försök pruta lite, tigg till dig resten av någon som förstår dig. Den kan massor.

http://www.vendolin.se/annons.php?118025

Mycket bra, speciellt bra är priset. Kan du göra ett helt låtarr med och låter även helt OK standalone.

Hmmm..ska kollas upp...tack för tipsen

Bevaka tråden