Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synthesizer spotting

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-09 11:50

Skirv ett inlägg om ni ser någon kul/cool synth på stan, TV m.m.

Keyboarddisten "spelar" på en Memorymoog i Europe's senaste video...

MVH
Demokid

  • Medlem
  • 2004-10-09 12:00

FAIRLITE

  • Medlem
  • 2004-10-09 12:11

Ser en kul synth hemma hos mej. Räknas det? :kaaaka!:

  • Medlem
  • 2004-10-09 12:13

Jag ser även en Kul frisyr på bilden ovan.

Ursprungligen av Demokid:

Skirv ett inlägg om ni ser någon kul/cool synth på stan, TV m.m.

Keyboarddisten "spelar" på en Memorymoog i Europe's senaste video...

MVH
Demokid

Mic som spelar klaviatur i Europe har faktiskt en memorymoog vilket tydligen var bland det enda han behöll när de hade sina bizarra skatteskulder....

  • Oregistrerad
  • 2004-10-09 23:56

Jag tar risken att låta som en nörd. Såg en Roland Juno-106 i filmen American Pie.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-10-10 01:32

Tar samma risk som Gnutten och säger att jag tror att jag såg en yamaha sy-99 i School of rock. Något sy- var det iaf.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-10 19:47
Ursprungligen av Clase:

Tar samma risk som Gnutten och säger att jag tror att jag såg en yamaha sy-99 i School of rock. Något sy- var det iaf.

SY-85

  • Medlem
  • 2004-10-10 21:04

HAR INTE DEN GODE pAUL EN kURZWEIL k250 MED

  • Oregistrerad
  • 2004-10-10 21:37
Ursprungligen av steve:

HAR INTE DEN GODE pAUL EN kURZWEIL k250 MED

Jo, och en k2000 på _sin_ vänstra sida.

En Arp 2500 i "Närkontakt av tredje graden". Men det vet väl alla.

I så fall är jag nördigast av alla som minns Emulator II:an i "Ferris Bueller's day off"... :rolleyes:

Fast det var mest för att jag tyckte det var så hutlöst orättvist att den bortskämde snorvalpen hade ett så underbart instrument som leksak medan jag, som verkligen förtjänade en, inte hade någon.

Ferris Emu II glömmar man inte i första taget. Sanslöst cool. Man var ju inte alls sugen på en sån då . Tycker fortfarande det är en av de snyggaste synthar som finns.

Ursprungligen av sawtooth:

I så fall är jag nördigast av alla som minns Emulator II:an i "Ferris Bueller's day off"... :rolleyes:

Fast det var mest för att jag tyckte det var så hutlöst orättvist att den bortskämde snorvalpen hade ett så underbart instrument som leksak medan jag, som verkligen förtjänade en, inte hade någon.

  • Medlem
  • 2005-06-13 09:19
Ursprungligen av sawtooth:

I så fall är jag nördigast av alla som minns Emulator II:an i "Ferris Bueller's day off"... :rolleyes:

Fast det var mest för att jag tyckte det var så hutlöst orättvist att den bortskämde snorvalpen hade ett så underbart instrument som leksak medan jag, som verkligen förtjänade en, inte hade någon.

Har för mig att Anthony Edwards "Spelar" på en Roland CR-8000 i Revenge of the Nerds??

Det ryktas ju om ett nytt dM-album och en konsert i Sv nästa år...här hittade jag lite "spotting" från studion: http://www.depechemode.com/news/gr/2005_studio/popup/1.htm

Var det han som spelade in snarkljud på den för att lura sina föräldrar till att tro att han låg och sov? Eller vilken film kan det vara?

Sedan har vi en Ensoniq Mirage i "Desperado", eller i alla fall till föregångaren till den filmen. Den låter som värsta popbandet.

Just den med snarkljuden, ja. Rolig scen men vilket upprörande missbruk!!

Kommer inte ens ihåg vad filmen handlade om, jag kommer bara ihåg den scenen. Selektivt minne är bra att ha ibland. Nu kommer jat att tänka på ånnu en film, nämligen "Sneakers". Vill minnas att någon blev kidnappad och fick åka i en skåpbil. Eftersom han inte såg något så fick han försöka minnas vilka ljud han hört under färden. När de sedan försökte återskapa ljuden satt de men någon slags analogsynt. Även den kan ha funnits i en skåpbil,

Fast nu bräcker jag alla med Yamaha CX1 i japanska topprullen "Supermonster"!! :kaaaka!:

Den används av en liten kille till att spela en speciell rymdmelodi som kallar på 3 kvinnliga rymdhjältar. De utför en speciell dans för att få superkrafter till att näpsa allehanda otäcka stop-motion-monster som vill sprida död och förintelse omkring sig.

Vet ej hur den slutar eftersom den är så outhärdligt dålig att man inte klarar hela vägen. Tublenco och jag försökte vid 3 olika tillfällen i vår ungdom...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-10 13:22

Paul Shaffer som är keyboardist i "The Late Show" har en OB-8 och nu även en Voyager AE.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-10-10 13:28

Paul Shaffer har jag alltid misstänkt att han har en JD-800 men har alldrig fått syn på de syntar Demokid nämde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-10 13:41

Paul har en JD800 framför sig och verkar vara den han spelar mest på. På hans högra sida har han en OB-8:a. Bakom sig till höger, lite vriden står en Voyager AE och lyser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-12 09:24
Ursprungligen av Demokid:

Paul har en JD800 framför sig och verkar vara den han spelar mest på. På hans högra sida har han en OB-8:a. Bakom sig till höger, lite vriden står en Voyager AE och lyser.

Paul har jäkligt många synthar! Det finns en Korg TR-rack i ett stativ bakom honom, men K2000 stod på flygeln förut men är flyttad lite åt sidan. Så har han någon galen orgel där med. Den mannen har synthar minsann ..

:kaaaka!:

  • Medlem
  • 2004-10-10 14:17

Jag har sett en ARP2600 i "The ousbournes" på TV4 för ett tag sedan. Ozzy hadde den bortglömmd blande en massa skit någonstans. Plockade fram den och pillade lite på den. han hadde ingen koll alls på synthen men fick i alla fall ljud ut ur den.

Okej

Vi kör lite omvänd svensk syntspotting då...

1. Vilken musikmaskin prövar en fascinerad Paolo Roberto i "Stockholmsnatt"?
2. Vilken ratt-synt förekommer i soundchecket i Bergsjö folkpark i filmen "G"

/Rotwang!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-14 16:18
Ursprungligen av Rotwang:

Okej

Vi kör lite omvänd svensk syntspotting då...

1. Vilken musikmaskin prövar en fascinerad Paolo Roberto i "Stockholmsnatt"?
2. Vilken ratt-synt förekommer i soundchecket i Bergsjö folkpark i filmen "G"

/Rotwang!

Dödslätt!

1. En Akai racksampler som Staffan Hildebrandt köpte till Quincy Jones III för att han skulle komponera soundtracket till "Sveriges första hiphopfilm".

"Paolo. Paooooolo. paolo. papapapaolo" - ungefär så bra lät det (när Paolo spelade på sin egen samplade röst).

2. Antingen en Minimoog eller The Source, lutar åt den förra eftersom jag har ett vagt minne av att de stämmer och stämmer, men aldrig kommer nån vart...:)

Till saken hör att jag äger båda dessa filmer förstås...:)

1. kazoo? .. ren gissning.. inte mycket till maskin iofs.. sh2000?
2. micromoog har jag för mig! .. var ett tag sen jag såg den bara

Kan Paolo Roberto få ljud ur en synt över huvud taget? I "G" förekommer både Siel, PPG och Multimoog. PPG:n ser man i slutet av filmen när något band spelar.

Tjo!

Paolo hojtar "Paolo" in i en Akaj S-900!
I Bergsjö folkpark tutar en Multimoog. I slutet av filmen har "the good guys" - bandet Barn uppgraderat med en PPG... jag minns inte vad de hade inna. Jag har oroande flashbacks av någon Siel...
Spottade någon vad för gerät Nasa tutade på i den filmen?

/Rotwang!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-10 15:44

Triggar dom inte S900 med en Juno-106 i filmen Stockholmsnatt??

Bevaka tråden