Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ESQ-1

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-12 17:30

Jag skruvade upp och pillade lite med min ESQ-1 igår, batteriet behöver bytas, men det ska jag fixa så snart jag orkar åka ner till stan och köpa ett nytt.

Jag funderar på att samtidigt uppgradera os:et till v3.5, nuvarande är v2.0 (det beror också på om elektronikföreningen på skoaln har en eprombrännare man kan låna) men jag vet inte vad det innebär för förändringar i praktiken, det kan ju knappast vara dåligt, men finns det några förderlar med senaste (som ändå lär vara från -86 eller nåt) versionen?

Sen Så undrar jag om det finns några datoreditorer till den, det hade nog varit lättare att programmera ljud på den med musen istället för att trycka på massa knappar. Eller kan man sno ihop nån grafisk editor i typ synthedit eller tom reaktor? I manualen finns hela midiimplementationen med listor på alla parameternummer och sånt, men jag har noll koll på allt vafd midi och sysex och sånt heter.

Eller om nån har några andra tips eller bra-att-veta-saker om synthen.

Har du tillgång till eprombrännare så bör du kolla in http://www.buchty.net/ensoniq/, han har bl.a. en generator för senaste os'et dithackat med eget välkomstmeddelande och annat.
Sound Quest har ett program som heter Midi Quest, där du kan styra bl.a. din ESQ-1'a mera grafiskt, dock tycker jag att den är såpass lättarbetad att fördelen med grafiskt program är minimal.

Hm,
Trots att jag är en sån ratt-nisse så kom jag MYCKET bra överens med ESQ-1:ans programmeringsgränssnitt...
Vänsterhanden i ett fast grepp kring dataslidern, och högern växlade snabbt menyer/softbuttons och hamrade på klaveret.
Borde egentligen inte ha sålt den, men jag tyckte att jag hade för mycket grejor.
Bra lät den också.

/Rotwang!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-12 21:24

Jag har mycket jag vill scanna...och det kommer ta alldeles för lång tid. Men jag kan ju scanna och lägga upp saker där de passar bra, som t ex ESQ-1-broschyren här.

http://amino.mine.nu/pdf/esq1.pdf

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 22:26

*sparar*

Amino är vår egen lilla jultomte. Synd att min scanner är paj, annars hade jag kunna delge er av mitt lilla sortiment också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-13 21:55

http://www.buchty.net/ensoniq/ har jag redan hittat till. MIdiquest verkar lite väl dyrt, det funkar iofs till maas andra synthar också, men dem har jag ju inte.

Nån som har nån erfarenhet av att bygga editorer i synthedit eller liknande, går det?

Egentligen är den ju inte så jobbig att programmera med knappar och slidermen jag känner att jag inte riktigt har gett den så mycket tid som den förtjänar och jag hade nån ide att det skulle bli lättare mned en datoreditor.

Jag vet att det antagligen inte är vad du vill höra, men lägg tid på den. Tycker den är underbar, och blir väldigt personlig när man arbetat med den ett tag.
Annars har jag för mig att Cubase ska någon form av stöd för ESQ-1, men hur det funkar har jag ingen aning om.
Några andra tips har jag inte.

1
Bevaka tråden