Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

lo-fi trummaskiner

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ute efter det dära 12-bitars lo-fi krispiga trumljuden. Kan ni tipsa mig om vilka sample-baserade trummaskiner som finns.
Casio RZ-1 och Yamaha RX7 är typ sånna har jag förstått.

Man kan väl iofs köpa en gammal sampler, men det skulle vara kul med drummaskiner

Så, komsi komsi, tipsa tipsa!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 19:10

Roland TR-707 har 12-bitars upplösning. Den är grymt underskattad och har dessutom sync möjligheter mellan midi och CV.

  • Medlem
  • 2004-11-24 21:59

brown_pete: tjenare peppe!

Ursprungligen av equinoxe:

Roland TR-707 har 12-bitars upplösning. Den är grymt underskattad och har dessutom sync möjligheter mellan midi och CV.

jag håller inte riktigt med om att TR-707 är lo-fi på det sättet.... det har gått och blivit min nya favorit-trummis på sistone, och om man kör den genom ett gateverb så har man så äkta dödsfeta 80-tals synth/industrial trummor man kan komma, helt i stil med the klinik, skinny puppy, m.fl.

I like very much!!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 00:06
Ursprungligen av Kada:

jag håller inte riktigt med om att TR-707 är lo-fi på det sättet.... det har gått och blivit min nya favorit-trummis på sistone, och om man kör den genom ett gateverb så har man så äkta dödsfeta 80-tals synth/industrial trummor man kan komma, helt i stil med the klinik, skinny puppy, m.fl.

I like very much!!

Visst. Det har du rätt i. Tänkte nog mer på upplösning än ljud... Kul att jag inte är ensam om att gilla den (iof sig enda trummisen jag har... :rolleyes: )

Ursprungligen av makari:

Nog enda gången jag fick nåt vettigt ur den by the way.

Tack för tipset! Får ta och testa. 707 låter inte särskilt kul som den är. Fast lite EQ och reverb gör verkligen underverk med den. Det beror nog mycket på vad man ska göra för musik också.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 19:10

Korg DDD-1

Ta gärna en titt på diskussionen rörande Korg DDD-1. Den är skitig så det förslår.

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=6867

Jag försöker hitta info om dess sample rate och får lite blandade resultat. En del säger att det är 8-bitar, andra 12. Vad är det som gäller?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-04 14:57
Ursprungligen av Thomas Kahn:

Ta gärna en titt på diskussionen rörande Korg DDD-1. Den är skitig så det förslår.

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=6867

Jag försöker hitta info om dess sample rate och får lite blandade resultat. En del säger att det är 8-bitar, andra 12. Vad är det som gäller?

Och ännu "sämre" - Korg DDM110. De måste ha samplat med en mikrofon från Clas Ohlson. Underbar!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-11-24 19:22

Köp ett par billiga härken och kör igenom en Alesis Bitrman så smakar det lofi, annars är väll alla digitala 80talare rätt lofi, man kan ju hitta samplingar från de flesta trummaskiner på nätet, fast det kuliga med en trummaskin är ju att programera och att det är saker man kan ta i, måla på, modda, ta med till polaren, äta smörgås på och göra musik med.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-24 22:16

Jag gjorde ett stenhårt beat med min (numera sålda) 707a.

För att få till en mera "analog" baskagge så är ett tips att dubba kicken med den lägsta pukan och sen köra allt genom en oktavdelare (gitarrpedal) som kommer att lägga till en extra oktav på pukan. Kör sen genom alla distpedaler du kan hitta. Resultatet var rätt coolt faktiskt, en baskagge som var mer år 909/808-hållet och riktigt taggtrådsraspiga hihats och lät allmänt trasigt.

Nog enda gången jag fick nåt vettigt ur den by the way.

  • Medlem
  • 2004-11-24 23:05

SEQUENTIAL CIRCUITS STUDIO 440 är mitt tips. Låter riktigt Lo-fi och väldigt varmt, Tyvär svåra att få tag på och dyra.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-24 23:38

Köp mina Korg DRM-1:or ! DDD-1 i rack med separata ut. 4:a kortplatser. Fjärrkontroll !!

Billigt

L

Hmm.. det finns lite grejjer att välja mellan

Alesis Bitrman, vad är det för nån sak? Hittar inget om den på google..

  • Medlem
  • 2004-11-25 10:24

http://www.google.com/search?q=Alesis%20Bitrman ger massor av träffar på Google.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-25 12:25

Det är alltid roligt med lo-fi trummor. Annars kan du köpa min S900 sampler för 500:- (http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=7672) och krascha till ljudet i den

Hoppsan. Jag blev så sugen på bitrman att jag råkade beställde en från tyskland.

Fast RZ1 är klart cool,
förutom hats och cymbaler, klappen och rimshoten som är så sjukt bra så är samplingsmöjligheterna så bra (= lo fi-kassa) att allt låter fett igenom den.

Trummaskiner har jag inte fattat sen jag fatta vad en sampler är, inte för att det var ett jättebra tips till någon, men så är det. Vad ska man med konstiga kantiga interface just till trumljud när det finns så ofantligt mycket ljud att leka med, bara på hollowsun t.ex. LOFI är fett, inge snack om det, men det måste inte va själva maskinen, imho. Särskilt inte tafatta trumburkar från åttifrös. Brrrrr.

Roland tr-626 är underbar. Extremp snabb och enkel att programmera. Kostar ingenting.

"Trummaskiner har jag inte fattat sen jag fatta vad en sampler är"

Det handlar mycket om arbetssätt

  • Medlem
  • 2004-11-25 22:14

Trillar in en Kawai R50e på måndag.
Ska bli kul att höra hur en sån låter.

Har en RZ-1 som jag älskar.
Som J.antoni säger så låter samplingarna alltid bra.

Kawai R100 är iaf en mycket trevlig trummis! .. r50 vet jag däremot inte så mycket om.. har iofs en sån nånstanns..

  • Medlem
  • 2004-11-25 22:52

R50e är den elektroniska versionen av R50.
Hittade nån sida på nätet som skrev att det var Simmonsljud i den. Får väl se på måndag om det stämmer.

ahaa.. ballt! Den har jag aldrig hört talas om

Lo-Fi. Är inte det ett koncept påhittat av de som säljer öh, gamla 80tals-trummaksiner på vendolin å liknande. :hmmm:

Nej. Lo-fi är väl att medvetet ha ett sunkigt, brusigt eller otajt ljud. Typ som när Portishead samplar vinyl-brus och samtidigt anlitar 25 st symfonimusiker till en låt.
Själv brukar jag sampla jazzlåtar i mediainsplelaren (windows) på 8-bit och spela upp dom baklänges... så vackert

1
Bevaka tråden