Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ryska synthar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-27 16:36

Hittade denhär kuliga länken när jag såg en annons med en polyvox: http://www.ruskeys.net/

Jag fick genast lust att åka till Ryssland nu.. Det är verkligen något speciellt med extremt välbyggda sovjetiska saker alltså

När det nu finns så många ryska synthar borde det ju också finnas många ryska synthband, eller har jag fel? Det vore ju inte så konstigt om man inte hade hört talas så mycket om Sovjetiska synthgrupper men det måste ju finnas några.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-27 16:54

Ryssarna har ofta varit duktiga när det gäller musikprylar. Hade verkligen inte tackat nej till en Polyvoks.

Fan vilken industrisynt jag fick lust att göra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-27 17:22

Välbyggda och välbyggda... Jag har haft en Polyvox som jag köpte av en rysk kille. Samma kille som säljer ryska synthar på Ebay.

Klaviaturen på Polyvoxen är hemskt, det får klaviaturet på en Polysix att framstå som ett vägt masterklav. Man kan nästan blåsa på tangenten så trycks den ned. Duofonin ställer ibland till problem men som tur är kan man sätta den till Mono.
Plastdetaljerna vilket är nästan allt från rattar det chassit känns riktigt billiga, som i en billig Japansk bil. Den är riktigt dålig på att hålla stämningen.

Polyvoxen låter underbar... från rå till mjuk. Man kan göra Tjeckisk dockfilmsljud till råa basar, plipps och leads. Den har Låg/Bandpass filter med riktigt riv i resonansen.

Skulle nog tänka mig att köpa en till Polyvox.

MVH
Demokid

Är också lite sugen. Men vad händer när de går sönder? Svårt att få tag i kopplingsschema och ännu svårare att få tag i riktiga reservdelar... =/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-27 18:04

Det ingick servicemanual och kalibreringsmanual när jag köpte min Polyvox... dock på ryska. Jag tror det är ganska många diskretakomponenter så det går nog att fixa mycket "själv".

Jag skulle däremot satsa på en Polyvox som är i bra fungerande skick även fast det kostar lite mer pengar. Det gäller alla analogsynthar faktiskt. Men det är en j*****t kul och snygg synth!

MVH
Demokid

"När det nu finns så många ryska synthar borde det ju också finnas många ryska synthband, eller har jag fel? Det vore ju inte så konstigt om man inte hade hört talas så mycket om Sovjetiska synthgrupper men det måste ju finnas några."

Jag vet inte det är väl kanske fördomar men när man hört talas om den ekonomiska situationen i Ryssland så känns det som om det inte är vilken vanlig person som helst som har råd med en synth.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-27 18:53

Näe, det stämmer iof.. Men det måste ju finnas någon liten grupp iaf.. Som spelade med väldigt enkla synthar

http://www.ruskeys.net/eng/base/maestro.php Den synthen ser ju väldigt ny ut och låter bra, någon som vet något om den?

Jag kanske ska byta min CS-5´a mot en Polyvox.. Problemet är dock att Polyvoxens LFO tydligen går uttahelvete för snabbt och att en tangent är lös.. Sedan går det väl inte att kontrollera Polyvoxen på något sätt? Alltså genom CV?

Men sedan är det ju inte så svårt att få tag på en CS-5´a igen.. En Polyvox ser man ju inte alltför ofta..

1
Bevaka tråden