Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

enhetlighet?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har ett problem som jag verkar vara ensam om i hela världen. om jag gör en låt med en synth eller i ett program så låter det okej. men om jag använder flera synthar eller program så har de så olika "sound" att låten inte smälter samman, utan den bara spretar ut åt olika håll. hur jämnar man ut det mer?

Skruva, ratta och pilla med EQ och filter samt kanske samla ihop vissa saker med kompressorer osv är mitt bästa tips.

Man vänjer sig. Ofta handlar det om att man blandar för många favoritljud från olika manicker. Det är inte alltid man inser att dessa ljud inte passar ihop. Testa att byt ljud lite fram och tillbaka och sänk volymen på det som låter malplacerat. Så är det i alla fall för mig.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-12-06 23:45

Packa ihop till fina paket med kompressorer/limiters. EQ kan behövas ibland oxå. Dualrange slog huvudet på spiken.

"Ofta handlar det om att man blandar för många favoritljud från olika manicker"

Yepp, men efter ett tag så hör man ljud på ett annat sätt. Man får mer koll på vad som låter bra i sammanhanget. Som tex när jag hjälpe en kille att spela in gitarr. Han skulle ha tunga gitarrer, dub efter dub men inget fick det att svänga. Så jag skruvade till ett hemskt vasst mopedmotorljud på en Line6-pod och sa "dubba med detta ljudet" Han trodde att jag skämta men det visade sig vara det som saknades i sammanhanget. Man blir väl lite som en sorts ljud-kock, det fattas en nypa salt lixom

Anna, du är a b s o l u t inte ensam om det problemet, det är den första insikten man gör när man tampas med mer än en ljudkälla på samma gång, för första gången. Jag har säkert suttit i både halva och hela dagar med ljud ibland och inte fått dom att samarbeta, för att till sist ge upp och programmera om syntharna.

Enl. mina erfarenheter: Speciellt inbyggda effekter (huh...) får allting att bara kladda ihop sig, för effekterna i synthar är oftast mest till för att ett ensamt presetljud ska låta maffigt och stort. Lägger man då ihop ljud med effekter blir det inte alls maffigt, bara väldigt otydligt och diffust. Tänk nu på att min referens ligger murad på kraftwerks elektrontorra alster, så detta passar kanske inte dig: DÖDA alla interna effekter, klipp ner långa sustainenvelope's på mellantonljud. Hitta två-tre ljud som passar såinnihelvetebra ihop, lek med nån slinga, hitta lite muffliga trummor, lägg sen effekt, eller längre envelope på ETT av dessa ljud, justera möjligen slingans spelstil till det nya ljudet, och känn efter därifrån. Jobba torrt tills du känner att det kittlar längs ryggraden, därefter kan man kladda på nåt tempodelay eller pre-delay'at litet rum för ambience, men inte så det grötar ihop sig.
Bara lite hur jag jobbar... ta det som du vill

jag förstår vad ni menar. men det går inte ändå. även utan effekter låter ljuden helt olika från triton och rm1x. det är som natt och dag. tritonen låter rent och klart, men rm1x låter lite mer dovt och diffust.

och eftersom jag i vanlig ordning inte har någon koll alls undrar jag om det finns någon tjusig (helst svensk) eq-kompressor-limiter-och-allt-sådant för dummies på nätet eller i bokhandeln som kan rekommenderas? superenkla böcker i pekboksformat skulle vara fint.

Det värsta är att det faktiskt inte finns några riktigt bra riktlinjer. Inga som jag har sett i alla fall. Problemet är väldigt komplext och det finns många sätt att uppnå liknande resultat.

Det finns en bok som heter "Ljudinspelningens ABC" av Lennart Zetterberg (ISBN 9127354210) som är ganska bra. Jag köpte den förra utgåvan för många år sedan och tyckte den var OK.

Annars finns det många mer eller mindre användbara tips på nätet. En väldigt bra idé är att skaffa dig en web-prenumeration på den engelska musiktidningen Sound On Sound.

http://www.soundonsound.com/

24 pund för 12 månader kostar det och då får du tillgång till hela deras arkiv på nätet (som sträcker sig tillbaka minst 10 år i tiden) och det är en guldgruva när man vill veta något, vad som helst, om ljud och teknik. Nu är det ju på engelska och du kan bli tvungen att gräva lite, men det är värt det. Du hittar säkert något du har nytta av.

Jag är glad prenumerant och använder sajten i princip varje dag.

1
Bevaka tråden