Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korgs nya kreation

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .

http://www.korg.co.jp/Open/ - Tyvärr så ser man ju inte speciellt mycket men det ser ju ut som den har en tiltbar lcd-skärm (eller e det bara vad jag innerst inne önskar mig och därför ser det? :kaaaka!: )

En ny triton? eller en Access TI-dödare?

Såg inte alls vad det var. Var det en synt?

det finns lite småbilder på www.korg.com

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 08:38

*mummel*
Om nå'n hittar nått mer tydligt så vet man ju var man ska leta iaf.
*nyfiken*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-04 09:27

Tja, vi får väl reda på det den 20 Januari ivf som helst..

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 09:27

Vad det än är, verkar, det som jag tror är sidorna vara snygga i min smak!

Snappade upp en "send" ratt samt någonting som verkar vara ett program av något slag.

Någonting som är både hård och mjuk kombinerat?

Bilder!!! Vart ser ni dem? Skriv en länk!

Med tanke på skärmen som syns i agoras länk så kan man ju anta att "programmet" är från screenshots direkt från synten. Olika filter med lite olika envelopekurvor visas där iaf.. ser ju snyggt ut

pippin: du har ju 2 direktlänkar precis framför näbben

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-04 09:36

Hmm ser intressant ut. Kan det vara en ny låtsas analog ála "NordModular". En modulsynt med en stor display så man slipper starta datorn för att skapa komplexa ljud? Det tror jag skulle bli en riktig hit!!

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-01-04 09:50

Det ser ut som en mixer med reglar, kanske är det en synt/ljudkort/vst-plupp/hårdvara och med legacykvalle så lär den ju vara fet, sen slänger dom kanske in lite triton grejjer med.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-01-04 09:58

Hmmm...jag ser en joystick...men ingen klaviatur...kan det vara något VariOS-liknande tro...

En ratt med texten "send 2" uppfattade jag. Jag är för gammal för att fatta de där blinkande bilderna.

Det har flera gånger ryktats om en ny DSP baserad synth och jag har varit så sugen på den varje gång,
Det som visas på screenshotsen på www.korg.com verkar dock mest vara EQ kurvor och liknande och saker som man associerar med mixning.....

Kan ju vara en helt ny porta av något slag.

Förresten,
på den här siten kan ni ju kika in vad Korg (och andra) har för patent när det kommer till ljud....

http://www.tech.plym.ac.uk/spmc/audio/audio_patents.html

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-04 12:53

Antagligen försöker väl Korg även de göra en MPC-wannabee (tyckte mig se pads under den tiltbara displayen). Säkert med det där elektronröret från Triton Extreme oxå.
Kanske en kombinerad HD-porta + MPC-wannabee i samma skal?

Jag tycker padsen snarare är något annat, de verkar vara select-knappar under displayen så långt som jag förstått - de verkar iallafall sitta bredvid en tiltad Korg logga.

Jag tror (och hoppas) inte att Korg kommer släppa en MPC, den marknaden måste vara rätt urvattnad nu, speciellt med tanke på alla konstiga Roland och Yamaha burkar som dykt upp på senare tid (där vissa iofs varit rätt vettiga, men ändå).

Ett av korgs patent heter ju Open Architecture Synthesis System (det som de kallar för OASYS) så man hoppas ju lite att Open ska ha något med det att göra, men tills vidare tror jag nog att det är någon porta/hårdvaru/mjukvaru combo.

Men Korg brukar ju alltid presentera mycket mer än en nyhet varje NAMM, och det brukar ju alltid vara rätt många nya synthrelaterade saker så man kan ju alltid hoppas på något

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-04 13:55

Det är en synt. Och den är stor. Och den har färg-LCD.

Spännande! Antar att det är en Break A Legacy!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-01-04 15:09

Tydligare bilder finns på denna länk till ett annat forum...

Det skulle ju faktiskt kunna vara Oasys. Slutligen. Men jag tvivlar.

Annars ligger väl en slimmad variant av Open Labs Neko nära till hands?

Fast förmodligen är det en Triton som vanligt

Fett att det är en synth! Jag trodde det var en hårddiskporta som sagt.

Vi hade en japan från Korgs R&D på besök för 2 år sedan och han berättade att de "kanske hade en synth på gång som var dsp baserad, hade färgskärm och kunde jättejättemycket".
Den har jag väntat på.

Vi får väl se. Jag ska ju till NAMM iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-04 15:24

Den lär ju kosta häst, banan och himul!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 15:25

RUSKIGT PÅ!
Me wants!!!

  • Medlem
  • 2005-01-04 16:27

Sexiga gavlar!
liknar nästan en kyrkorgel.

Vem har råd?

Undrar hur mycket den väger?

Ursprungligen av babyarrogant:

Undrar hur mycket den väger?

Shit, du är snabb. Vi andra är kvar på vad det egentligen är och hur den låter

Hehe, jag gissar att den är tung.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-04 17:30

Jösses va ful den var!

Ursprungligen av Mårre:

Jösses va ful den var!

Gnällspik!
Man ser ju inte ens ordentligt hur den ser ut än!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-04 17:45

Oj, förlåt men bilden på det andra forumet visar ju hyfsat mkt (tycker jag). Framförallt ser det traktorstort ut å det e alltid fult.
Den kanske kommer i en liten version senare...då ska jag tycka om den.

Ursprungligen av Mårre:

Oj, förlåt men bilden på det andra forumet visar ju hyfsat mkt (tycker jag). Framförallt ser det traktorstort ut å det e alltid fult.
Den kanske kommer i en liten version senare...då ska jag tycka om den.

Att du alltid ska mucka med mig, liksom.
Jag försöker ju bara vara snäll.
Men du ska alltid snacka skit om alla synthar jag tycker om.

Näh, men allvarligt talat, jag håller nog med dig. Vi får väl se när upplösningen är lite schysstare. Displayen lär ju gå att fälla ner också så man slipper den där notställs-känslan. Man hoppas ju liksom att den inte ser ut som de där hemska arranger-keyboarden från technics, yamaha och wersi m fl. Det finns redan halva hallar fulla med burkar som ser ut så på musikmässorna.

Det som känns viktigast ju nu är väl iofs hur den låter. :kaaaka!:

Bevaka tråden