Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korgs nya kreation

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-04 17:52
Ursprungligen av j antoni:

Man hoppas ju liksom att den inte ser ut som de där hemska arranger-keyboarden från technics, yamaha och wersi m fl. Det finns redan halva hallar fulla med burkar som ser ut så på musikmässorna.

Det som känns viktigast ju nu är väl iofs hur den låter. :kaaaka!:

Det kanske ÄR en super-mega-finlandsfärje-keyboard! :eek:
Shit...nu blev jag rädd!
btw...Johan, du gillar väl MPC4k (iofs ingen synt men ändå)?

Ursprungligen av Mårre:

Johan, du gillar väl MPC4k (iofs ingen synt men ändå)?

Hur mycket som helst. Jag tycker dock inte att den är speciellt snygg (den är nästan fulast av alla MPC modeller, tillsammans med MPC2000XL)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-04 17:55

Ja, härna Mårr ska int komma här och kom.

MPC4000 ser ju i synnerhet ut som styrpanelen till en Silja Line.

Ursprungligen av PF:

Ja, härna Mårr ska int komma här och kom.

MPC4000 ser ju i synnerhet ut som styrpanelen till en Silja Line.

Näh nu! Nu börjar den där Fridh också.

Jag tycker f ö att nya G5an är rätt ful. Så det så.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-04 17:59

Det tycker faktiskt jag med!

Men tangentbord & mus är våldsamt snygga.

Akai MPC4000-stylee

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-04 18:02

G5 ser ut som ett rivjärn och MPC4k e störtcool fast bara i vitt. Ibland känner man sig dock som Kungen av Östersjön när man studsar beats utan skyddsnät...

Jag hade sett det som ett stort steg framåt för mänskligheten om Korg får ut ett OASYS-keyboard. Det känns för bra för att vara sant dock.
http://www.vanille.de/extras/oasys/oasys.html

Ursprungligen av Olle Truck:

Jag hade sett det som ett stort steg framåt för mänskligheten om Korg får ut ett OASYS-keyboard. Det känns för bra för att vara sant dock.
http://www.vanille.de/extras/oasys/oasys.html

Denna japan som var här för cirka två år sen antydde att de hade en produkt på g som var det och lite till så ge inte helt upp hoppet....

Ursprungligen av j antoni:

Denna japan som var här för cirka två år sen antydde att de hade en produkt på g som var det och lite till så ge inte helt upp hoppet....

Wow, hoppas, hoppas...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 18:43
Ursprungligen av j antoni:

Denna japan som var här för cirka två år sen antydde att de hade en produkt på g som var det och lite till så ge inte helt upp hoppet....

Håller största tummen stenhårt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-04 18:04

Och i själva verket är man bara avis.

Skulle ju vilja ha både en G5 och en MPC4K!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-04 18:31

Men jippi, en till workstation... Kolla in CD spelaren.. Kan ju bara betyda en sak..

Ursprungligen av Helix:

Men jippi, en till workstation... Kolla in CD spelaren.. Kan ju bara betyda en sak..

Att man antingen kan

1. bränna saker på CD/DVD
2. ladda saker/ny programvara via CD/DVD ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-04 19:03
Ursprungligen av j antoni:

Att man antingen kan

1. bränna saker på CD/DVD
2. ladda saker/ny programvara via CD/DVD ?

Precis, en glorifierad dator

Fast man ska nog vara glad åt att de inte gjorde en Juno-D

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-01-04 21:17

Tror att jag och Mårre har lite samma smak om hur saker ska se ut....tycker också den är ful...

Om jag får spekulera lite på om vad det är så tror jag att det är en workstation med en vääääldigt öppen arkitektur. Om det nu är dsp som det sägs, så borde det egentligen bara vara ett kompetent skal som kan innehålla massor av olika synteser. Det verkar ligga i tiden på något sätt...

EDIT: Glömde nämna att det skulle vara lite linux-känsla över det hela...tja...ni fattar nog...

  • Medlem
  • 2005-01-04 21:43

Open Architecture Synthesis, varför annars "open"?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-01-04 22:18

Jo, sant. Men jag syftade mer på sättet att arbeta på. Tänk monomachine fast något steg längre.

Jag är inte för optimistisk (då blir jag bara besviken), jag vet hur Yamaha och Roland gör. (Skåpmat)

Det påstås att den heter Oasys....

http://www.korg.com/images/main_scroll_oasys2.gif

Jag är flabbergasted. Kan det vara sant! Kommer väl att ha en hefty pricetag kan tänkas. Imponerande att Korg vågar sig på det här, om det nu är sant, efter vad som hände med OASYS PCI i slutändan, utförsäljning med 80% nedsatt pris.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 13:44
Ursprungligen av Olle Truck:

Jag är flabbergasted. Kan det vara sant! Kommer väl att ha en hefty pricetag kan tänkas. Imponerande att Korg vågar sig på det här, om det nu är sant, efter vad som hände med OASYS PCI i slutändan, utförsäljning med 80% nedsatt pris.

$7000-$8000 har det mumlats om...

*SUCK* :hmmm:

Ursprungligen av Lemon:

$7000-$8000 har det mumlats om...

*SUCK* :hmmm:

Japp jag såg också det. Det närmar sig ju Pro Tools-HD priser. Kommer väl att i så fall att riktas mot samma köpare, dvs proffsstudior.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 13:38

OASYS = ? någon?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 13:43

Ja då JÄVLAR ska jag handla!!!

OASYS, Open Architecture System, dvs olika algoritmer, syntar och effekter laddas in i DSP:n efter behag. Ett keyboard fanns som projekt på Korg förut, men lades ner, Z1 och Prophecy etc är spin-offs. Ett PCI-ljudkort gjordes sedan, med syntar, effekter etc, kostade ung 20000 kr när det först kom ut, var för dyrt, samt möjligen för komplicerat(?) för normalanvändaren och såldes dåligt, reades ut efter några år.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 14:33
Ursprungligen av Olle Truck:

OASYS, Open Architecture System, dvs olika algoritmer, syntar och effekter laddas in i DSP:n efter behag. Ett keyboard fanns som projekt på Korg förut, men lades ner, Z1 och Prophecy etc är spin-offs. Ett PCI-ljudkort gjordes sedan, med syntar, effekter etc, kostade ung 20000 kr när det först kom ut, var för dyrt, samt möjligen för komplicerat(?) för normalanvändaren och såldes dåligt, reades ut efter några år.

plus att den hade en uppdaterad Wavestationmotor med bättre filter & sampling & lite annat godis!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-01-05 16:13

Ja, fast de där prismumlandena är j-vligt ogrundade...imho...

Ursprungligen av lasselu:

Ja, fast de där prismumlandena är j-vligt ogrundade...imho...

Jag får egentligen inte säga något, men vafan,
enl svenska källor så kommer den kosta ungefär som en småbil.... Tyvärr.

Ursprungligen av j antoni:

Jag får egentligen inte säga något, men vafan,
enl svenska källor så kommer den kosta ungefär som en småbil.... Tyvärr.

Åh fyfan. Jaja, hittade en ny bild, minskade iallafall min köplust:
http://www.ipsj.or.jp/katsudou/museum/pic_page/FUJ-My_OASYS2.html

Ja, fast den är ju rätt retro i designen ändå, liksom.

Bevaka tråden