Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korgs nya kreation

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Liten spec. hehe

Citat:

Modulation
Three envelope generators, two LFOs per voice, common LFO, four key tracking generators, AMS (Alternate Modulation Source); modulate a large number of synthesis parameters via LFOs, Envelopes, and real-time controllers. Two AMS Mixers - combine and process AMS sources. Add, multiply, smooth, quantize, and more.
Drumkit
Supports both stereo/ and mono drum samples, four-stage velocity switch/crossfade

Advanced Vector Synthesis
Control oscillator volumes and synthesis & effects parameters via the Vector Joystick and the tempo-synchronized Vector Envelope.
Modulation
Common Step Sequencer: 32-step sequencer with smoothing, adjustable step duration, and tempo synchronization. AMS (Alternate Modulation Source); modulate a large number of synthesis parameters via LFOs, Envelopes, and real-time controllers, Common LFO, 2 Key Tracking Generators.
EQ
Three bands, (with sweepable mid)

Oscillators
New design ultra-low-aliasing oscillators OSC1, OSC2, Sub-oscillator and noise generator; ring modulation, FM, and Sync
Audio Input
Run real-time audio through the synthesis engine, including ring mod, filters, drive circuit, amp, and EQ
Filters
Two multi-mode filter (low-pass, high-pass, band-pass and band-reject) with four types of filter routings (single, serial, parallel and 24dB mode), MultiFilter mode (only Filter-A; modulateable mix of Low Pass, High Pass, Band Pass, and dry input, for creating a wide variety of unique filter types and effects)
Driver
Per-voice non-linear driver and low boost circuit

Citat:

- VA synth (84 voices)
- CX-3 tonewheel organ with drawbar control (172 voices)
- 616 mb PCM (172 voices)1664 patches plus 1792 user
- 500 mb Sampler
- 16 Track Audio Recording with 40 gig hd
- Karma
- additional 511 mb Piano plus 2x 310 mb drums
- Expansion Instruments
- Sequencer
- Huge Touchview display
- massive modulation
- Oasys synth and wave sequences ala wavestation at another level.
- Organ, pcm and va can be combined in seceral ways
pluss lots and lots and lotssssss more

It comes in two shapes: 88 weighted hammer action and 76 key synth action

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 08:42

Extra allt tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 09:14
Ursprungligen av agoraph0bia:

-Laundry function
-Mini bar included

Ja, den har verkligen allt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-13 09:12

Då återstår bara modellen man kan bo i och modellen som även funkar som bil.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 09:39

Where do I sign up?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-13 09:41

For life.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 09:52

What ever the future holds .....

Nu ska jag vara riktigt tråkig: Är inte det här väldigt likt Yamaha EX? Mer av allt såklart, men konceptet? Känns som Z1 var en mycket mer banbrytande grej...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 10:05

Damsuger den och bäddar sängen är det ju ett givet köp!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-01-13 10:21

Inkluderar den pengarna för att betala för den också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 10:22

Lasselu: Om du gör tillräckligt många feta hits på den så

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-13 10:57

Konceptet är ju härligt men som sagt - ja - som i fallet med Yamaha EX: risken är att det kan bli brister såsom "om man tar för många toner i ackorden blir LFO:erna långsammare", "om MIDI jobbar för hårt uppstår hörbara missar" etc. Det är viktigt att en sån här synt har fantastiskt snabb processor så den _känns_ rapp och snabb i gränssnitt, funktionalitet mm. Om det tar 5 sek att byta ljud, t ex, så är det olustigt.

Undrar hur dom kommer att integrera nya synteser? Det är ju ändå själva grunden i OASYS-konceptet. Blir det som mjukvara eller plug-in-kort?

Att den skulle vara låst till VA, PCM och Orgel känns väldigt osannolikt...

Ursprungligen av Peter H:

Undrar hur dom kommer att integrera nya synteser? Det är ju ändå själva grunden i OASYS-konceptet. Blir det som mjukvara eller plug-in-kort?

Att den skulle vara låst till VA, PCM och Orgel känns väldigt osannolikt...

Håller med... poängen med OASYS är ju att man ska ha ett gäng olika synteser och effekter att sätta samman i DSP:n. Visst är det en mastig, för att inte säga mastodontig, synt men detta verkar inte riktigt så roligt jag hoppades på. Det kommer kanske mera...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-13 11:42

Ni får inte vara så kritiska och kategoriska, tänk på de stackars japaner som offrar blod, svett och tårar - och liv - för att få fram såna här produkter. Jag är inte cynisk, jag menar det; de gör allt för sina företag och produkter. Man måste visa dem respekten att ändå bemöta produkterna med ett öppet sinne, annars begår de närmast harakiri.

Nu kanske det mest är kalifornienbaserade amerikaner som fått sätta svett, blod och tårar för att få i land den här, men dom kan ju begå harikiri dom med

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-13 11:54

Jominsann, företagskultur är lika smittsamt som fågelsjukan.

Jag säger inte att det är nåt fel på den, men det stämmer inte riktigt med bilden man fått av OASYS. Inte samma koncept helt enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 17:58

:eek: :eek: :kaaaka!:

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-01-20 18:03

Verkligen ett monster.... den skrämmer mig....

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-20 18:05

mig med...

Woah, inte vacker alls!

Jag gillar den!

http://www.irishacts.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=10032&start=0 <- Liten spec till ifrån någon som påstår sig känna nån som är på NAMM just nu. Kolla priset.

http://www.sweetwater.com/feature/korg/ <- Om 40 minuter så kommer det upp officiellt både spec och pris

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 19:46

Jag tycker den är snygg och idén är ju kul. Men det känns lite som en workstation för trubadur/enmansbandet. Dom kunde skippat "advanced MIDI sequencing, 16-track audio HD recording", det har man ju en dator.
Jag tror inte på att något kan vara "allt på en gång", det blir bara halvbra. En dator ger mer prestanda, billigare att uppdatera med minne/HD, enklare att sköta och editera... Nä ta bort allt sånt och sänk priset.

Att blanda musikinstrumenti en produktion gör att låten inte låter "workstation" eller Korg/Roland m.m.

Nu får jag väl skit igen.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-01-20 19:48

Jag måste erkänna att jag har väldigt svårt att förstå vem den här är riktad till...med det priset så är det bara kommersiella studios som har råd att köpa den...och vad ska de med integrerad sequencer/audio-inspelning till?

  • Medlem
  • 2005-01-20 20:00

Brutal pryl, med motsvarande pris. :hmmm: Min gissning är att de tänker det här som ett alternativ för den som inte vill använda dator. Man skall klara sig med en sådan här.

Vicken j-vla käftsmätt till synt. Kul att någon vågar.

Bevaka tråden