Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem tillverkar Access Virus KC:s keyboard tangenter?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har Access egen tillverkning av tangentbordet eller köper de in av annan tillverkare? någon som vet?

Jag har hört och läst att Access keyboards har väldigt sköna tangenter på sina synthar, någon som kan beskriva vad som är speciellt med just denna keyboard?

Har själv aldrig testat Access keyboards pga jag har svårt att komma ifrån jobbet.

Tack på förhand!

Jag vet inte om det är samma tangenter på KC som på Indigo...
men jag gillar inte indogokeyboarden så värst, lite mjukt och svampigt på något vis. jag vet inte hur ska beskriva riktigt...

Nu har jag känt efter lite nogrannare... det är inte så mjukt... det är mer så att det inte finns något "hårt" slut när man tryckt ner tangenten. det är väl för att det ska vara aftertuch-vänligt att spela på kanske... det är nog bara en fråga om smak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-11 08:14

Indigon och KC/KB har inte samma sorts tangenter. Indigo I har inte aftertouch t ex. Jag vet inte vilka som tillverkar tangenterna till Indigon men till KC/KB ska det vara Fatar. Samma tangenter ska tydligen sitta i Kawai K5000s och Waldorf Wave...

Jag gillar inte heller tangenterna på Indigo I. De känns lite plastiga och billiga. Men jämfört med NordLead I och II så är de helt ok!

Har letat på Fatars hemsida och de har inga tangenter som ser ut som Virus KC tangenterna vilket är mkt konstigt?

Jag tvivlar att det är Fatar, kanske är Roland?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-02-11 17:56

Har för mig att björn på roland här i forumet sa att de inte sålde sina keyboards till andra tillverkare.

  • Medlem
  • 2005-02-11 19:13

Av de keyboards jag har (Korg Polysix, Ensoniq VFX-SD, Ensoniq EPS, Korg Karma och Access Virus KC) så är Virusens tangenter klart överlägsnast i känsla. De är lagom tunga och stabila samt att de slår mjukt i botten utan klick. Själva tangenternas överdel är lätt välvd och inte flat som de flesta andra. De känns helt enkelt mer gedigna än de övriga. Jag hoppas verkligen att de har samma keyboard i TI:n...

Vem som gör dem har jag dock inte en aning om tyvärr. Kanske ett litet inlägg på något Virus-forum eller direktkontakt med Access själva kan klara upp det hela.

  • Medlem
  • 2005-02-12 14:24

Är det du Bullen som är Oblivion på sunesha.nu? Iaf mtp på vad du skrivit här och vad Oblivion skriver:

http://www.sunesha.nu/virusforum/viewtopic.php?t=3171

Ja visst är det jag!

Men det är konstigt att ingen vet exakt vem som tillverkar Access keyboards?

Fatar har nämligen inga tangenter som ser ut som Access Virus KC tangenter?

Kan ju vara så att de specialtillverkar tangenterna till Access men det skulle kosta skjortan och lite till så det är inte troligt.

Har även kontaktat Access utan resultat!

  • Medlem
  • 2005-02-13 01:43

Ben Crosland visste ju. Han jobbar väl för dem eller iaf i väldigt nära samarbete med dem. I vilket fall är det han som demar TI:n på NAMM och han är väldigt insatt i Virus-prylarna.

När jag kollar på Fatars keyboards så ser det bara ut som undersidan är annorlunda. Den är avkapad på Virusarna medan Fatartangenterna har vanligt pianoutseende. I övrigt ser välvningen på de vita tangenterna lika ut. De svarta tangenterna ser också lika ut. Det är lite svårt att se på de bilder från Fatars hemsa.

Varför skulle det kosta skjortan? Om man antar att det bara är formen som skiljer Virustangenter från vanliga Fatartangenter så är det ju bara en gjutform som skall göras och det är en engångskostnad för framtagningen och eventuellt en liten kostnad när formen är utsliten (om den nu blir det när gjutmaterialet är plast). En gjutform kostar säkert inte mycket om man utgår från en befintlig design.

Är det nån skillnad mellan Indigo 1 och Indigo 2 keyboardet?
2:an ska tydligen har after touch men förutom det?
En snubbe undrar om jag vill byta min Virus KB mot en Indigo 2 och jag är lite sugen.
Sitter så attans trångt så vore trevligt med lite mer plats.
Men iofs så har jag ju KB:n som masterkeyboard och en Indigo 2 kanske inte är lika bra som det.
När man läser denna tråden verkar ju Indigo keyboardet inte så kul.
Tror ni en Indigo2 med 37 tangenter är okej som masterkeyboard?
Spontana kommentarer? :hmmm:

Det beror ju på hur många tangenter man utnyttjar när man spelar. Personligen skulle jag aldrig ens överväga något med färre tangenter än 61. Du kanske spelar på ett sånt vis att det räcker med 37.

Sant. 37 tangenter blir kanske lite. Hmm...
Dessutom är jag vansinnigt nöjd med KB:s keyboard.
Men samtidigt är det ju kul med nya prylar...hmm igen. :hmmm:

  • Medlem
  • 2005-10-26 21:55

Jag tror det är Fatar, är det enda som ploppar upp bland minnesluckorna
Har för mig det var uppe i virus-mailinglistan för något år sedan.

Fatar gör _alla_ (kvalitets-)keyboards som inte är till Yamaha eller Roland (kanske). Eller är kina-mini-stuff (typ Korg micro-XXX).

1
Bevaka tråden