Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa grejer från Ebay...??

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 01:46

Jag funderar på att köpa prylar på ebay.com... Någon som har erfarenhet av det? Vad ska man tänka på när det gäller att lita på att säljaren är seriös m.m. Hur gör man för att slippa tull m.m.? Någon som har tips och erfarenhet?

\\Gnutten

Jag har köpt flera instrument från eBay. Kolla alltid feedback på köparen, är den bra så vågar du köpa!

För att slippa tull ber du säljaren skriva ner värdet på paketet, eller säger till att det ska skickas som en "gift"..

  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 02:24

Okej... hur vet man hur mucket frakten ska vara (ungifär)? Jag har sökt på t.ex. UPS för att kolla att inte säljaren lägger på förmycket i frakt. UPS och alla andra kräver postnummer för att kunna räkna ut frakt.

\\Gnutten

UPS och DHL är svindyrt att skicka paket med, USPS är det som är mest ekonomiskt, men det tar ett par tre veckor att få paketet.

Akta dig för ebay! Man blir alldeles galen!! :kaaaka!:

GlobalMotion lurade dit mig för ett tag sedan och nu har jag knappt råd till hyran. Min flickvän undrar om det kan ha att göra med att antalet manicker i studion verkar ha ökat lavinartat på sistone...

Allvarligt talat. Det är buskul! Med lite is i magen kan man göra lysande affärer, särskilt nu när dollarn är så svag, och har man tålamod så kostar långsamma fraktalternativ inte så mycket.

  • Medlem
  • 2005-02-19 11:40

Har hört att ebay är VÄLDIGT beroendeframkallande

det stämmer. ett problem är att man inte ens har råd med kognitiv beteendeterapi för att göra sig av med beroendet sen heller.

Risken med att skriva ned värdet på en pryl för att få billigare till är om något händer får du inte ut vad varan är värt av försäkringsbolaget. Har du köpt en Minimoog för 1000 dollar och säljaren skrivit att det är gammal elektronik värt 10 dollar, ja då är det inte så kul när du får paketet och inser att en container med en gammal bil krossat det. Då har di betalat 1000 dollat för något som är totalförstört. Eller..?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 13:13

Kan man ångra ett bud på ebay innan auktionen är slut?

\\Gnutten

  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 13:23
Ursprungligen av Gnutten:

Kan man ångra ett bud på ebay innan auktionen är slut?

\\Gnutten

Japp!
Skriv till eBay & tala om anledningen bara!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 08:52

Hmm, funderar lite på att köpa där med... verkar billigt, vågar man?

Verkar ok när man läser i den här tråden.

Men en grej.

När ni säger "kolla att säljaren är ok"
Jag kikade in, ALLA annonser jag tittade på hade minst 300 "WOW, Super greate!!! A+++" osv...

vissa hade upp emot 1500 sådana svar... är de jävligt hyvens killar då?!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-08 11:52
Ursprungligen av Patbos:

Men en grej.

När ni säger "kolla att säljaren är ok"
Jag kikade in, ALLA annonser jag tittade på hade minst 300 "WOW, Super greate!!! A+++" osv...

vissa hade upp emot 1500 sådana svar... är de jävligt hyvens killar då?!

De som har massor av feedback är ofta s.k. "Power Sellers", dvs. personer som köper och säljer en massa saker på eBay ofta. En del har till och med egna virtuella butiker (eBay Shops).

När man tittar på feedback från en amerikansk säljare så brukar massor av bra feedback vara ett gott tecken. Men om det enbart är feedback från amerikanska köpare så kan det vara så att säljaren är bra på att hantera betalningar och frakt på hemmaplan. När du kommer och vill ha grejer skickade till Sverige så kan det vara så att de inte alls har någon erfarenhet av det vilket kan resultera i missförstånd vad gäller fraktkostnader, betalning osv. Som sagt: bra feedback är ett bra tecken, men se alltid till att kontakta säljaren innan du budar för att "sondera terrängen".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 10:56

Det enda som jag tycker är lite läskigt är att man inte kan testa det man köper. Hur kan man veta att det verkligen är instrumentet på bilden man bjuder på? Många tråkiga saker kan hända vid frakt särskilt om säljaren inte packar varan ordentligt.

Jag skulle inte våga köpa analogsyntar, särskilt inte stora polyfoniska. Trummaskiner och mindre prylar kanske jag skulle våga köpa.

MVH
Demokid

  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 11:25

jo, det är just mindre saker jag kikar på... slog mig bara att vad man än söker på kan man hitta det rätt billigt...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-08 11:42

Jag har en liten FAQ-sida som handlar om tull, moms och annat i samband med att man köper syntar utomlands:

http://www.maaki.com/thomas/sas/tullfaq/

Mitt bästa tips om man ska köpa syntar via eBay är att köpa från länder inom EU. Det är bara om det är en mycket speciell synt som man kanske måste söka sig till andra sidan Atlanten och då måste man vara beredd att ta kostnaderna för frakt och moms. Tullavgiften i sig behöver man inte bry sig om eftersom den ligger på runt 3% (från USA), vilket är försumbart i sammanhanget.

Ett annat bra tips är att redan från början koppla på "scam-radarn". Maila säljaren och prata lite innan du lägger ett bud. Gå igenom eventuella fraktdetaljer, ställ frågor och försök avgöra om det är en person med rent mjöl i påsen. Spara alla mail tills affären har gått i lås och du har prylarna hemma. Extremt låga priser, dåliga kunskaper om det som säljs och en ovilja att prata om något annat än själva affären (=otrevliga mail) brukar jag tolka som dåliga signaler...

jag har oxå gjort många bra affärer på ebay. Man får hålla lite koll på vem det är som säljer, och ha lite kontakt med säljaren bara.

Men som många andra har sagt, det är sjukt beroende framkallande

Jag har köpt mig fattig på tyska ebay, har inte haft ett enda problem med transaktioner eller frakt.
Enda grej jag har stört mig på är bankernas stelhet för att överföra pengar till IBAN konton, men det är inte ebay's fel.
Problemet har varit att man 'egentligen' ska skriva en blankett för varje transaktion personligen i banken, och det går inte göra som privatnissekarlsson över internet...men dom har varit schyssta och vi har löst det med email och dom verifierar över telefon att JAG verkligen vill göra som emailet säger.
En avgift (ca 50:-) per banköverföring utgår också, den är säkert högre till staterna av samlade kohagar. Ganska onödigt tycker jag. Släpp IBAN fritt på internet och gör det gratis för svensson, inte bara företag.

  • Medlem
  • 2005-07-01 00:36

Jag fixar IBAN utan problem. SEB?

Nä HB. Fördelen är väl att dom inte tar ut nån avgift på att betala räkningar eller internetbank - mycket vettigt. Det är ju inte ens en gång i månaden jag flyttar mina slantar utanför sverige, så jag överlever.

  • Medlem
  • 2005-07-20 22:35

Fick veta att man nu kan få en "confirmed shipping adress". Vet dock inte hur. Någon annan som hört/vet nått om det?

1
Bevaka tråden