Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sovietsyntar

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har grubblat ett tag på alla dessa syntar som gjordes under sovieteran. Det vore ju väldigt fräck att skaffa en dylik, men så undrar man ju några saker. Först och främst, vilka (om några) syntar kan vara balla att skaffa? Det ser ju väldigt läckert när det är skrivet på ryska men frågan är ju hur de låter. Sen undrar man ju också hur mycket de betingar på begagnatmarknaden? I Sverige kanske det är svårt att få tag på, men om man tar en tur över Östersjön kanske det kan bli billigare/mer lättåtkomligt?

Någon som har några tips eller egna funderingar, så hosta upp dem bara. Vore om inte annat kul att lära sig lite.

Jag hittade tidigare en liten top-lista med de syntarna som en rysk syntare tyckte var ballast.. På första plats kom Ritm 2 som verkar hur ball som helst.. fast bara en oscillator.. men ändå! .. polivox på andra plats och altair (deras "minimoog") på tredje.

Går de att serva i Sverige då? Hur är det med kompabilitet med andra system? Har de till exempel samma standard för styrning (CV/gate) som "normala" syntar? Eller måste man kunna spela på dem? Kollade man den där annonsen på Vendolin så vart det ganska låga priser, jag inbillade mig att man fick, i teorin, mycket grej för pengarna. Men håller då?

"Går de att serva i Sverige då?"

T.om. japanska syntar går att serva i Sverige

"Har de till exempel samma standard för styrning (CV/gate)"

Vissa har t.om. MIDI. Men samma standard för styrning som vilka? Det finns ett bra gäng olika styrformat.. ett bra gäng olika CV/gate dessutom.

"mycket grej för pengarna"

hårdvarusyntar är relativt billiga numera.. så japp.. antagligen.. köp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-04 19:58

De brukar inte köra med vanlig CV/gate för sovjeterna kunde ju inte köra med samma standard som kapitalisterna i väst

"för sovjeterna kunde ju inte köra med samma standard som kapitalisterna i väst"

Det kunde ju inte ens kapitalisterna i väst.. hur många olika styrformat användes på amerikanska syntar innan midi kom?

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=7797&item=7332246379&rd=1

inte lite snygg/häftig! polivoksfilter också!

MAESTRO is a Soviet Union (USSR) compact replica of german PPG WAVE SYNTH. The first in Soviet Union microprocessor controlled synthesizer with WAVETABLE TECHNOLOGY. Very rare and hard to find even in Eastern Europe! It's a compact polyphonic synthesizer - most reliable and high-quality Russian / Soviet-made synth produced in 1980's. MAESTRO has 20 waveforms which processed thru ANALOG FILTERS (identical to Polivoks synth), fat analog chorus and lfo create a unique and beautiful sounds. It was manufactured in ex-USSR's millitary radio plant at Kachkanar city, West Siberia!!! The same one which manufactured now legendary POLIVOKS. NO MIDI ARE INSTALLED. My synth has been used in smoke-free home studio and all features of the machine are working great. NEAR MINT CONDITION. See pics for actual cosmetic condition.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 13:30

Jag köpte en Polivoks från killen som säljer på Vendolin. Han levererade den personligen till Frihamnen i Stockholm vilket känns tryggt jämfört med t.ex. ifrån Ebay. Dessutom blev det billigare än när jag bjudit på Ebay.

Jag är supernöjd med min Polivoks som nästan är i mint condition. Den stämmer dessutom riktigt bra om man låter den vara på i ca 20 minuter. Hur den är att laga om den går sönder... det finns kopplingsschema och det är diskreta kretsar så det borde gå.

Jag gjorde en liten demosnutt för någon månad sedan där Polivoks gör allt, även trummor. Lite otight då allt måste liras live och lite falska ljud ibland men ändå. Så här låter Polivoks i mina händer men den kan göra mycket hårdare/råare ljud om man vill.

Polivoks demo

Länk till en sida med några USSR syntar. Har rätt bra bilder och ljud demos.
http://www.ems.andrews.lv/

MVH
Demokid

antar att alla vet om den här, men den är värd att posta igen. :).
http://www.geocities.com/rusynth/

  • Oregistrerad
  • 2005-06-30 16:06

Det där bandekot GONG RM-1 verkar lite coolt. Undrar vad det kostar? Om man klickar på dom stora bilderna visas fler bilder.

\\Gnutten

Det finns ett ännu snyggare ryskt bandeko som var med på Musicthing för ett tag sen, men nu verkar bilderna på det ha gått hem.

Benny i malmö hade nån rysk grå monofonisk synth som mest lät spret och skit, kommer inte på vad den hette, men den var inte värd plasten den låg i ens...

1
Bevaka tråden