Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Clavia-site och produkt

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Heads up era gamla bolsjöviker

http://www.clavia.se/index.htm

Nu är det dags att börja spekulera.

Eder

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-21 20:01

Den har ju ben!! Nån vidareutvecklad nord electro kanske??

  • Medlem
  • 2005-03-21 20:09

makari är inne på samma tanke som jag. Nästa Nord Electro? Eller en seriös performancemodell av G2 med större klaviatur? En stråkmaskin?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-21 20:24

en rhodes-klon???

Känns som både G2 och Electro är rätt kompletta. Bägge finns redan i rack och med olika klaviaturer. Hoppas nog på nått nytt. Och med tanke på tempot för G2-uppdateringar så måste dom haft fullt upp med nåt...

Antar att vi får vänta till Frankfurt...

Benen får mig också att tänka Rhodes, men det vore ju rätt underligt med tanke på Electron, som sagt. Det vore roligt med nånting helt nytt, men Clavia verkar vara inne på gamla orglar, epianon och liknande, så det är inte helt orimligt med nåt sånt.

Ett rykte ifrån yahoogruppslistan

"It is in fact a Clavia-Rhodes style piano, 88 key piano action with Grand samples as well as extensive EP libraries! At least thats my understanding after talking to Clavia."

Fan trot, förhoppningsvis skulle det innebära ett nytt godis till Electron...

Något helt nytt har jag svårt att tro att det skulle vara,

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-21 21:28

Är också inne på Rhodes/orgel spåret.
Tror på en ny hårdvara med samma syntes som electron.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-21 22:03

En Marimba kanske?!

En marimba..? Ja, ingen tokig gissning. Själv tror jag att det är ett keyboard med autokomp. Med ett sådant kan hela familjen ha kul.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-21 23:24
Ursprungligen av Real Parakeet:

En marimba..? Ja, ingen tokig gissning. Själv tror jag att det är ett keyboard med autokomp. Med ett sådant kan hela familjen ha kul.

Det är Clavia vi pratar om. Inte Casio.

Min första spontana tanke var att det är något åt electro-hållet pga benen. Men ändå...electro är redan väldigt bra. Känns svårt att vidareutveckla något så bra som den. :hmmm:

Tänkte faktiskt också marimba när jag såg bilden.
Men det är ju om möjligt en ännu hårdare nischad del av musikmarknaden, så jag tvivlar på det. Fast det vore rätt bisarrt med en ddrum/samplerinspirerad Nord-marimba med utbytbara ljud som i Nord Electro. (Den som är sugen på något sånt kan ju alltid köpa en Marimba Lumina...)

Tippar på någon orgelemulerare eller rhodes, benen ljuger alldrig

Citat:

...en ddrum/samplerinspirerad Nord-marimba med utbytbara ljud som i Nord Electro.

Oj! :kaaaka!: :kaaaka!: Då skulle jag börja spara!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-03-22 15:05

En virtuell lapsteel, kanske?

Det ska bli intressant att se vad det blir. Nord Electron känns visserligen bra som den är, men det kanske blir en Nord Electro 3, med fler grejer.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-03-22 15:07

Dom kan ju ha ställt nånting på ett Rhodes för att förvirra, tror det kan vara NordDrums typ trummaskin..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-03-22 15:16

enapa: bra gissning, känns det som... Hoppas den är billig isf. Och låter exakt lika bra som alla gamla klassiker.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-22 15:23

Kan det inte vara ett Rhodescase för Elektron så att alla som vill se tuffa ut på scen kan plocka i sin röda synt i en retrolåda med Fenderben.

Ursprungligen av oberg:

Kan det inte vara ett Rhodescase för Elektron så att alla som vill se tuffa ut på scen kan plocka i sin röda synt i en retrolåda med Fenderben.

Haha, det var faktiskt exakt vad pianisten/organisten i The Solution gjorde på Hultsfred i somras.. hade ett tomt rhodesskal med en NE i.

Jag tror och hoppas att det är ett ishockeyspel med tillhörande ben....
Vore coolt...

  • Medlem
  • 2005-03-23 07:33
Ursprungligen av peter80:

Jag tror och hoppas att det är ett ishockeyspel med tillhörande ben....
Vore coolt...

Coolio :eek:

Roliga tillbehör som lag bestående av ett Moog modular system som målis, en Rouge som kvick ytter. Minimoog som fet bas/back. Memorymoog som spelfördelare (har ju bra minne)
Taurus får öppna sargdörren. De får möta ARP laget med 2500 i mål med solus som sargdörrsprophet. 2600 är rätt given i centrum med Odyssey som hård vänsterback med Quadra som rundningsmärke på högern! :kaaaka!:

Fler förslag till lag

En helanalog maskin med klaviatur kanske? Hade varit kul med någon mer sån än Andromedan, på marknaden bland nytillverkade polyfoniska analoger (med klaviatur).

Vi kan nog glömma trummorna. Clavia har väl sålt ut d-drum? Nu gör de bara syntar.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 10:11
Ursprungligen av Real Parakeet:

Vi kan nog glömma trummorna. Clavia har väl sålt ut d-drum? Nu gör de bara syntar.

...vilket ju också var deras ursprungliga vision, ddrum gjordes bara för att finansiera syntprojektet.

Ursprungligen av Lemon:

...vilket ju också var deras ursprungliga vision, ddrum gjordes bara för att finansiera syntprojektet.

Va?

Så var det väl ändå inte - Hasse Nordelius startade väl Clavia tidigt åttiotal (tror det var typ 84 som första dDrum-prylen kom) och de gjorde hur många trumrelaterade produkter som helst innan första Nord Leaden 1995, de som var drivande i Nord Lead-projektet var ju inte ens med på företaget från början?

Men ändå, en trummaskin skulle sitta snyggt i deras sortiment och vara helt klart intressant.

Så de började med syntprojektet redan på 80-talet? D-Drum har ju funnits rätt länge.

  • Medlem
  • 2005-03-23 11:58

Jag tror det är Clavias nya vitvaruserie som introduceras med en äggkokare. Clavia@home

/Mein

  • Medlem
  • 2005-03-23 12:49

Det är Clavias nya automatiska lottospelare. ClaviaTur! Måste vara så.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 12:49

Ddrum var clavias första och enda produkt i början, och en bra bit efter det, tills Nord lead kom...

ddrum hade utvecklats rätt mycket innan syntarna kom...

gällande vad det är tror jag på någon, i mina ögon "tråkig" pryl, som en rhodes kopia tex, nått som säljer, i stil med Nord Elektron... som ja, inte är enbart riktat till synt-typer, utan mer "dansband".

Jag vet, jag generaliserar nu... men hoppas jag får fram ändå vad jag menar...

Bevaka tråden