Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Clavia-site och produkt

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Patbos:

gällande vad det är tror jag på någon, i mina ögon "tråkig" pryl, som en rhodes kopia tex, nått som säljer, i stil med Nord Elektron... som ja, inte är enbart riktat till synt-typer, utan mer "dansband".

Jag vet, jag generaliserar nu... men hoppas jag får fram ändå vad jag menar...

Jo, men det är kanske bara bra.

Man vet ju att man är på ett forum med stark lutning åt elektronisk musik när man sätter likhetstecken mellan rhodesljud och dansband!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 13:15

haha... mja...

Klargöra vad jag menar: För mig är inte nord electro och dyl av intresse... men är säkert jättebra inom andra intressegrupper, då dansband ofta får ta smällen där, fick de ta den även denna gång

inget illa mot dansband egentligen så, bara att de ofta kommer i klämm.

Ursprungligen av Patbos:

haha... mja...

Klargöra vad jag menar: För mig är inte nord electro och dyl av intresse... men är säkert jättebra inom andra intressegrupper, då dansband ofta får ta smällen där, fick de ta den även denna gång

inget illa mot dansband egentligen så, bara att de ofta kommer i klämm.

Jo, jag fattade det! tyckte bara det var jätteroligt!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 13:19

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 13:21

För övrigt vill jag säga att det var på tiden clavia uppdaterade sin sida...
var ju inte direkt nån "top of the line" sida designmässigt sätt...

Oh!!! jag vet var det är nu, är uppenbart egentligen när man tittat på bilden.

En strykbräda!

Ursprungligen av Patbos:

Oh!!! jag vet var det är nu, är uppenbart egentligen när man tittat på bilden.

En strykbräda!

Du menar som en controler, som en d-beam fast med ett strykjärn med midi?

DDRUM har egen ny sajt:
http://www.ddrum.com/
The Drum Revolution... hoho... har för mig det var nåt mindre amerikanskt bolag som köpte DDRUM. Dom lär inte kunna tävla med Roland TD-20.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-24 01:20

Haha! Det där var ju verkligen illa. Akustiska trummor med ddrum-logo? Inser mer och mer att Clavia gjorde ett snilledrag som gjorde sig av med varumärket ddrum & såg till att tjäna en liten slant på kuppen! Det var inte den mest spännande webdesign man skådat heller... med lite skräp inlagt i flashpresentationen, för att göra den mer... vintage?

Och med ganska risigt trumljud i den "spännande trailern".

Clavia sålde ddrum till Armadillo, den amerikanske distributören. Jag misstänker att de hade svårt att klara konkurrensen från Roland och Yamaha, och investeringen i att skapa ett nytt ddrumsystem skulle förmodligen blivit för mycket för Clavia om de samtidigt ska utveckla G2 och mystiska draperier med fötter.

Akustiska ddrum känns mest som ett sätt att åka snålskjuts på ddrums status som proffsmärke.

Rhodes och dansband? Måste väl ändå vara bra länge sen. Om de siktar på den marknaden är det väl mer sliskiga DX7-pianon med massa reverb som gäller? (Rhodes är ju för övrigt en stapelvara inom massa bra musik, jazz/soul/funk/reggae/viss indiepop osv.)

S90 och Triton, det är dansband det!

Att döma av de 4 benens form & placering så tror jag att det är ett instrument man ska sitta ned och spela på. Någon slags elpiano eller orgel, typ. Electro 3? Säkert något med physical modeling eftersom flera tekniker på det området tillämpas i G2.

  • Medlem
  • 2005-03-30 13:33

Alltså... kan det inte bara vara så att det är en tabletop eller klaviaturpryl som ligger på ett bord/stativ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 13:46

Rhodes-emulation i Nord Electro-liknande skal?

Det är rätt liten chans att det är något annat än ett Nord Electro 2 88 eller liknande.

Jag vet att det har varit mycket folk som velat ha ett vägt klaviatur med ett riktigt bra rhodesljud á la Nord Electro och i första början trodde väl Clavia att folk skulle köpa electron för orgelljuden och inte för att ha det som piano/elpiano,
därav det semi-vägda klaviaturet.

Nord Electron är förmodligen storsäljaren för Clavia,
vi säljer ungefär en av NMG2/NL2X/NL3 på tre stycken Nord Electro på JAM.

Jag vet i alla fall vi skulle sälja rätt mycket av det.

När det gäller analog-liknande synthar e t c så har ju Clavia en rätt vass arsenal som det är, och G2an är ju rätt ny och de lär ju snarare satsa på nya modeller e t c till den i första hand.

En ny variant av electron tror jag stenhårt på.. men jag hoppas på en G2x med inbyggd sampler och ännu mera kontrollers

Det kaaaaaaaan vara en virtuell Polymoog. Men vem vill ha det?

Ursprungligen av Real Parakeet:

Det kaaaaaaaan vara en virtuell Polymoog. Men vem vill ha det?

En kille som heter Mike Granditsky. Stenhårt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 23:42

Kikar man i PDF-filen så står det: "3xBEFORE" på ett ställe. Så, det kanske är en Nord Lead 4 ..?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-03-31 01:06

Det e ju teleskopben a la Rhodes Stage så det borde vara ett Electro Stage

Ja, en Nord Lead kan inte har sådana där fula ben. Möjligen att den har ett inbyggt trippelstativ i så fall. Men jag blir mer och mer ävertygad om att det är en hemmakeyboard - Nord Electone Entertainer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-31 08:23

På vilket sätt får ni ihop "3xBEFORE" med Electro? Det finns väl bara två Nord Electro idag, eller?

Sen är det nog fel att hänga upp sig på benställningen. Eller kommer Clavia att leverera den med tillsammans med deras mystiska produkt?

Står det inte "3xplore", fast spegelvänt?

Kanske bara en cool skrivning för "explore"? Å andra sidan kan man ju undra om Nord Lead 3 kommer att gå samma väg som NL2 (dvs NL2 -> NL2x) och bli NL3x. Kanske en kombination av NL3 och Electro? Eller trots allt "bara" en ny generation av Electro, vars OS ju idag är version 2.1 och därför skulle kunna tänkas uppgraderas till 3.0 eller kanske 3x.

(Sistnämnda är verkligen inte så "bara", eftersom Electro redan idag är en fantastisk orgel/elpiano/clavinet-emulator! Men t ex cembalo, pianet, RMI piano, Mellotronstråkar/kör/brass/flöjt och stråkmaskin typ Solina skulle förstås ytterligare förhöja värdet av Electron.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-31 09:02
Ursprungligen av FlowerP:

Står det inte "3xplore", fast spegelvänt?

Det har du ju rätt i Jag hänvisar till sommartidförskjutning, trötthet och flera timmars bråk med min studiodator och skyller på trötthet för att jag inte såg det. Sen var det en på Nord Modular-listan som lurade mig att det stod "3xBEFORE". Lättlurad. Illa

Ursprungligen av FlowerP:

Kanske bara en cool skrivning för "explore"?

Visst är det. Lite 1337 lixom.

Så då kanske rykten om Rhodes inte var så far-fetched trots allt
Ska bli spännande!

Vet vi om bilden över huvud taget har något med deras nya produkt att göra? Det skulle kunna vara en klockren skenmanöver som i alla fall fått 99% av 99musik att fundera på vad som döljer sig undet täcket. Bara för att de har en ny produkt så behöver det inte vara den på bilden. Fast å andra sidan kanske de vill att folk skall tänka att det är en skenmanöver. Enligt Murphys lag i strid så är det man tror är en skenmanöver, och som man avfärdar, det stora anfallet.

Jag har från rätt säkra källor hört att det är en ny Nord Electro med vägda tangenter.

Låter ju klart sannolikast. Och tråkigt. Skulle gärna ha en Electro, men det är priset och inte klaviaturet som hindrat mej...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-04-06 10:40

Får vi veta idag, eller?

antagligen

Bevaka tråden