Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Clavia-site och produkt

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ska bli intressant att se hur den ser ut. Har svårt att föreställa mej att dom klarar sej ifrån kompomisser i gränssnittet...

Jag får vibbar av vissa äldre syntar som kombinerade stråkmaskiner med syntdel. Håller med Peter H - ska bli intressant att se hur den ser ut.

Haha, jag var på väg att formulera nåt dräpande relaterat till gamla Roland-burkar (typ MKS7), men avstod. Skönt att du gjorde det åt mej

SWING it Magistern!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-07 10:14

$$$

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-04-07 10:14

Jisses! :eek:
Det fulaste jag sett som rullat ut från Clavias garage.

EDIT: kolla placering av pitch- och modhjul. :rolleyes:

Prototyp? Om inte så kräks jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-07 10:30

ptich- modhjulets placering är logisk.
Man plinkar på med högerhanden, och vänsterhanden vilar man på "pianot", vilket gör att tummen och pekfingret ligger perfekt på..? Eller?

Kan inte Clavia börja göra rosa saker ist. för röda? Börjar bli fett less på den färgen, det var liksom roligt på de 2 första syntharna..

Njaaaeeeeee det vette fan om jag inte gillar den grabbar...:hmmm:

Jag tycker nog den är jättefin.

Alldeles för klyddig design imho, jämfört med de stilrena mästerverk Clavia brukar åstadkomma...

Ser dyr ut. Jag skulle vilja ha bara orgeldelen i en prisvärd liten ask... (hade ju inte gjort ont med dom algoritmerna i Modular G2 faktiskt)

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-04-07 11:48

sorry menade egentligen inte "placeringen", snarare "existerande". Pitch- å modhjul på ett stagepiano. Det går fetbort!
Jag hade hoppats på ngt liknande Rhodes mkII med en schysst "hylla" för en Nord Lead.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-07 11:59
Ursprungligen av Mårre:

sorry menade egentligen inte "placeringen", snarare "existerande". Pitch- å modhjul på ett stagepiano. Det går fetbort!
Jag hade hoppats på ngt liknande Rhodes mkII med en schysst "hylla" för en Nord Lead.

Nu skulle det ju gå fetbort att inte ha det eftersom det är en synt inbyggd! :rolleyes:

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-04-07 12:05

Åfan! Har den en synt inbyggd...då går det fetbort totalt. Lira syntljud på (förhoppningsvis) bra pianotangenter...näe!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-04-07 12:14

Håller med Mårre. Varken synt eller orgel går särskillt smärtfritt att spela på vägda tangenter. Däremot så kan man ju ha en midicontroller ovanför till just dom angelägenheterna.

Men den kommer nog att bli för dyr. Åtminstone för min del. Däremot lär den dyka upp i diverse tv-program ala Fame Factory och Bingolotto.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-07 12:36

Från Gearjunkies: "The Stage is not quite based on the Electro and Lead 3. However the Stage will contain an Organ, Piano adn a ONE-Oscillator synth engine."

OBS! Felstavningen är deras, inte min!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-04-07 12:39

Hahaha! Dagens sic!.

  • Medlem
  • 2005-04-07 13:18

Precis vad jag alltid önskat mig, en gammal pip-orgel med piano och 1 osc synth för i runda släng 15000 lök och uppåt. Nu behöver jag inte dra runt på min gamla...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-04-07 13:22

Jag läste någonstans att den skulle kosta strax under 30000?

Tror inte att vi riktigt är målgruppen. Men de som giggar mycket och behöver orgelljud, bra pianon och gärna något litet syntljud så har man ju allt i en låda utan att behöva köpa en Triton eller liknande. Själv undrar jag lite över vad detta betyder:
Synth section
Subtractive Synthesis
Wavetable Synthesis
FM Synthesis

Wavetable och FM?! På en Claviasynt? (FM är förvisso inte helt ologiskt, de har ju rätt mycket sånt i Nord Modular och i NL3, men ändå...)

Men särskilt snygg var den ju inte.

Nä, den är nog inte riktigt riktad till oss synthnissar...
Kan man förresten inte köra wavetables i NordModularerna också?

Hmmm... Hur gör man FM med EN oscillator?

Nord Modular har inget vågformsminne, men det går att göra enkla wavetables med sequencermodulerna (om man klockar dem lite snabbare än tänkt...). Fast Clavia har ju alltid sysslat med samplingar, från ddrum till Nord Electro, så det är inget jättesteg rent tekniskt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-04-07 15:38

Dagens gäsp...

  • Medlem
  • 2005-04-07 15:40

NordFrankenstein.

Man får hoppas att vi gamla sura Electroägare kunde få lite av kakan också och få klämma in lite pianet, vox och farfisa :kaaaka!:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-07 17:03

Jag tror så här: Underbart instrument!

  • Medlem
  • 2005-04-07 18:59

Jättefint instrument för live-bruk!

Hade dock hoppats på nått nytt inom Nordlead-serien! Men men det kanske kommer det också så småningom!

Skitkool mojäng. Jag har alltid vart lite torsk på kombiinstrument.

Mmm, tror att alla dansband har fått sig en ny favvoklaviatur!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-04-08 09:20
  • Medlem
  • 2005-04-08 09:57

Dagens suprice ju. Ett instrument för den SPELANDE musikern. Ett stort plus för inbyggda effekter. Skulle priset bli vettigt och soundet trevligt kanske man skulle konsultera sin portmonä. Men snygg är den väl inte

Bevaka tråden