Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor ang. Logic 7

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 18:51

Jag har två frågor angående trummor i logic.

1. Jag vill byta ut mina virrvel trummor på mina trumminsplningar..
insplningarna är med en riktigt trummis och är inspelat med 9 micar.
Jag vill göra så att logics tempo limmar efter virrvel och bastrummeslagen..
eller att datorn kan leta rätt vart bastrumman och virrveln slår så att man enkelt kan byta ut trummorna mot samplade, eller andra slag bara..
Hur är lättast att göra, finns det någon plugg eller dylikat som kan sköta det?
hörde att det fanns något som hette beat detective till pro tools.. finns det även till logic??

2. När jag har trummorna i logic kan jag då på något sätt assigna dem till
en speciel utgång så att jag kan styra volymen, lägga på pluggar och sådant över hela trummsettet? alltså typ som output regeln fast den skall ha samma
output som de andra instrumenten fast med en egen kanalstripp som styr alla trummor.. om någon förstår.. nu måste jag köra trummorna till output
3-4 och sedan sätta en I/O plugg på 3-4 och skicka den till 1-2.. lite krångligt..

//Tack på förhand!

#1: det finns ingen helautomatisk inbyggd plugg som fixar det, men dels finns Apulsoft apTrigga, dels så kan du använda Logics interna funktion för att omvandla audio till midi (kommer inte ihåg vad den heter just nu, sorry) och sedan låta EXS24 spela upp en sampling på varje slag.

#2: använd subgrupperna. Precis sånt de är tänkta till.

Funktionen heter "Audio to midi" eller Audio to score". Du hittar den i audioeditorn.

• Oregistrerad
  • 2005-04-15 20:24

Hur skapar man en subgrupp då?
och hur assaignar man kanalerna till den?

//Olof

• Oregistrerad
  • 2005-04-15 20:26

En fråga til föresten...
Kan jag sänka volymen på en automation alltså på hela linjen
så att alla toppar och bottnar sänks, hur gör man det?
och hur flyttar man runt pluggarna i kanalstrippen så man kan höra hur kjedjan påverkas
beroende på vart man lägger pluggarna.. vill bara kunna ¨hålla in äpple dra sedan släppa men kan inte förstå... det måste väl gå, eller?

//Olof

1
Bevaka tråden