Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är en dx 11 värd?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Rubriken sa allt, vad kan en sån vara värd?
Har en på gång för 2500:- är det värt?

  • Medlem
  • 2005-06-25 22:40

Jag tror inte du bör ge mer än 1000kr för en 4-OP FM-synth.

Runt 500 spänn tycker iaf jag låter lite vettigare. Kanske upp mot en lapp om man är väldigt sugen på en.

Ok tackar för råden, jag är inte så sugen på en...ville mest ha den för att den är populär i sina krettsar.

Zoran ger nog inte mer än tusen spänn för en men säljer den sedan för 5500:- D:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-26 01:39

Jag sålde min DX-7 för 1000kr, den hade iof en trasig tangent men det var väl ungefär vad den var värd då.. och nu..

Jag har haft några DX11, det var ett antal år sen. Kom över dem för 1000:- styck.
Tror att när jag sen sålde dom, att jag fick iaf 2000:- styck. Då hade jag iofs om det behövdes fixat tangenter som inte gick bra eller annat. De har en liten pitchparameter
som de andra fm-klaviaturerna inte har och det är tydligen därför de varit intressanta
för en viss "kulturs" musik.
Att säga om att jobba med fm, blev öm i örona på nåt sätt för det är så hög energi i hög diskant så man måste sänka diskanten vid avlyssningen och gör man musik med fm generellt mkt så bör man sänka diskanten vid inspelningen.
10-bitars (?) FB-01 var den i Yamahas Fm-familj som har en rundare diskant, pga ett annat utgångsfilter. Därför låter den också "varmare". Men i princip kan man eq-a vilken fm-synt på samma sätt.

Dom ligger på högre nivå än 1000:- nu med, kan inte tro annat. Det vet nog
Z också !

min får du inte köpa för 5000

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-26 11:49

En DX11 är en TX81Z med klav. Snygg design förvisso. Men det är en TX81Z med klav. I mintskick säger jag 1200:-, och det är generöst.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-06-26 12:02

Jag tror iofs att den är värd mer än de flesta är villiga att betala eftersom den är het i drdreas musikstil, dom brukar ligga högt i pris och vissa köper dom 303syndromet???

Åtminstone TX81z har också "microtuning", som jag antar är det drdreas är ute efter, men det är å andra sidan ingen klaviatursynt. Men jag har för mig att många (de flesta?) FM-syntar har någon form av microtune för att tex fixa kvartstoner och sånt.

Miin Yamaha V50 har otroligt ockulta stämningsmöjligheter. Förutom en massa färdiga så kunde man göra igen stämning på den. Jag fattade nada av det men jag kan tänka mig att det är väldigt användbart om man spelar vissa typer av etnisk musik. Det skulle vara intressant att höra någon göra det.

Jag misstänker att priset på dx 11 beror till största del på att man kan ställa in på något sätt så att man också får "terce" vilket innebär att man har toner som följer efter grundtonen med olika intervall.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-26 14:13

Kan man inte det på den vanliga också? Iaf DX-7 mark 2?

Faktiskt ingen aning, jag måste ta reda på det men dx 7 har ju inte micro tuning?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-26 14:16

DX7II, givet. Det kom först på den.

Då får jag hitta en dx 7II

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-26 14:28

Jag har en.

Det finns en på blocket för 1200 kr:

http://www.blocket.se/view/5009941.htm?caller=ggl_s&l=0&c=1&city=0

Men passa dig så att den inte rullar iväg när du spelar på den

David vad ska du ha för den skicka ett mail till drdreas (@)doctor.com
Tack för tipset porkij ska ringa honom nu på studs. saxat från killens annons "Bodes använda va professionella spelare
Kan också användas av nybörjare det är jätte rullig att spela på den"

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-06-26 19:32

Hmm...jag har aldrig haft ngn "rullig" synt. Kanske borde skaffa en?

  • Medlem
  • 2005-06-26 20:03

Det var en DX21 i den där annonsen. Jag har ingen aning om vilken skillnaden är, men alla DX:or hade ju inte de där specialskalorna...

Jepp såg de också, men jag har en polare som har några banker med ljud till dx 27 och 21 så det kanske kan va värt bara för det.
Killen svarar inte på telefonummret, kanske han är ute och spelar rulliga melodier.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-26 20:40

DX21 hade... ett våldsamt bra marimbaljud bland fabriksljuden. Men den är inte lika kompetent som den senare DX11 även om de är rätt lika "på pappret", med 8 röster och 4 op syntes. DX11 har microtuning samt de olika vågformerna - inte bara sinus. Sedan vet jag inte om DX21 är så bra på att vara multitimbral - möjligen är den duotimbral om jag minns rätt... hm. Man kunde väl lägga två olika ljud på varann med den? DX11/81Z kan spela 8 olika ljud samtidigt. Det finns en lillebror till DX21 också som heter DX27. Nästan samma men lite annorlunda (läs: lite bantad). Dock helt samma som DX100 i det fallet, men med fullstort klav. DX27 verkar rätt ovanlig? Och rent kronologiskt känns det som om DX21 & 27 ersatte den inte alls populära DX9.

Yamaha DX9. En DX7 utan Det. Ej anslagskänslig, ej lika välljudande - med 4 operatorer i stället för 6. Dock hade den samma look (och stridsvagnsvikt?) som den då omåttligt populära sjuan.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-06-26 21:30

Min flickvän fick en DX21 helt gratis av sin lärare, för att han ville bli av med den. Den stod bara och skräpade i ett rekvisitaföråd nämnligen... Klaviaturet var inte i det bästa skicket och hon lämnade den på skolan när hon flyttade där ifrån. Och dess vikt ger verkligen inte skäl för dess sound.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-26 21:47

drdeas: y've got mail.

Dx9 var väl den enklaste modellen. Jag tror den kom strax efter Dx7. Den hade väl varken belyst display eller anslagskänsla? Dx11 var väl värstingen av 4-op-modellerna. Okej, V50 var väl värre med samplade trummor och sequencer, men den räknar vi inte här. Om jag inte minns fel så hade Dx11 även enbyggd effektenhet. Den var över huvud taget mer påkostad och hade fler finesser än Dx21. Dx27 var väl en version av Dx21 fast med inbyggda högtalare. Både Dx11 och Dx21 hade pitch- och modhjulen till vänster ovanpå frontpanelen, inte till vänster om klaviaturern. Samma sak med Dx27.

Dx11 är i princip en klaviaturmodell av Tx81z, Dx21 en fullvuxen modell av Dx100 tror jag. Dx9 har jag inte riktigt fattat vad den är bra för. Eller... vad kunde en Dx21 göra som inte en Dx9 kunde göra? De verkar ju vara rätt lika.

Sedan har vi ju monstrena Dx1 och Dx5 också.

Tänk er en trippelmacka med en Matrix12, Dx1 och en Kord Dss1. FUnns det några ställ som ksulle klara den vikten?

  • Medlem
  • 2005-06-26 23:42

DX27 var den första synthen jag försökte sätta mig in i. (Dåligt val som övningssynth, men den väcker ändå varma minnen...) Det fanns en sådan på min högstadieskola. Den hade inte inbyggda högtalare. Däremot finns det en DX27S som har det. Fast en sådan har jag aldrig sett...

Edit:
"It is most renowned for its great analog bass sound" Man måste bara älska vitagesynth.com :kaaaka!:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-26 23:46

Whoa, den var inte liten :D. Men jag undrar vad det är i den som tar så stor plats, dx-7:an är väl hyffsat nätt och den här har väl bara dubbla polyfonin så så jäkla mycket mer elektronik behövs det väl inte?
Eller gjorde de den enorm bara för imponansfaktorn (och för att kunna höja priset med några lappar :eek: )

8 vs 12 bitar i Yamahas fm-syntar.

Skillnader i DX-familjen.

De tidiga, TX7, DX1/5/7/9/21/27/100, TX816 har 8-bitars upplösning i d/a-n. De låter därför inte särskilt rena. Själv tycker jag att brusnivån i stort gör dessa oandvändbara men åtminstone DX7 dög uppenbarligen för månget dansband, med saxofoner som väl maskerade dess kvantiseringsdistortion vid ett sekreterande dansgolv.

De senare DX7/II(F)D, DX7S, DX11, YS1/200, TQ5, DS55, V50, TX81Z, TX802 har 12-bitars upplösning och låter därför renare.

Multitimbrala FB01 har 10 bitar, det står 8 på sina håll men jag tycker den låter för bra för det. Dessutom har jag just läst nånstans att det är 10 bitar. Den är inte sysexkompatibel med DX21/27/100 som det felaktigt står här och var. Det fanns ett program för Atari som kunde konvertera dock. Det lite mjukare filter efter d/a-n rundar av lite mer så det tar bort lite diskantbrus/slagg på kuppen.

Slutligen, TG77 och SY99 hade även 6-op fm jämte pcm. Dessa är tidlösa monster tycker jag är något försummade och underskattade. Inte helt lätta, dessvärre analytiskt krävande. SY77 var skräp då displayelektroniken sände brus till utgångselektroniken.

Bevaka tråden