Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är en dx 11 värd?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-27 00:34

Makari: Bra fråga. Det kom snart en mindre variant av DX1, vid namn DX5. Nästan lika ståtlig även den och inte fullt så dyr. Har spelat på en DX5:a, det var riktigt kul. Låter som en fnisslig DX7:a men kan det som DX7II kan. Typ. Lägga två ljud på varann och så.

Jäklar vilken tråd det blev, detta kommer säkert till nytta när någon vill veta mer om dx´or

"Tänk er en trippelmacka med en Matrix12, Dx1 och en Kord Dss1. FUnns det några ställ som ksulle klara den vikten?"
Jag tror mitt ställ skulle klara av det, har haft triton pro x, karma, två kurzweilar och marklevinsson steg under en spelning, fast det är ju hemmabyggt delvist *skryt*

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-02 13:32

Dreamsound: Hmm, bara en liten kommentar - alltså jag tror det är 12 vs 16 bitar i D/A omvandlarna i de syntar du nämner. Från en artikel i Keyboard från feb 1987, då de var på Yamaha X-Days i Tokyo med presentationen av den då nya DX7II, står det:

"Better yet, the output of the new machines has been significantly improved. The DACs (digital-to analog converters) in the original DX were 12-bit resolution, which left the machine somewhat noisy. Aliasing and modulation noise were sources of constant complaint among DX users. Those complaints should disappear with the new machines, which feature 16-bit DACs, improving signal-to-noise by something like 30dB."

Det verkar också stämma bättre överens med hur DX7:an verkligen låter. Jag kan höra att det är mer än 8 bitar i DX7:ans DA-omvandlare. Skillnaden mellan 8 och 12 bitar är rätt markant. Sedan hör man iofs kvantiseringsbrus och sånt även på DX7II även om den är påtagligt lägre, men det hör lite till tycker jag.

Bevaka tråden