Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vibrato genom att svaja med tangenterna..

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-27 16:49

Jag råkade stöta på denna tråd när jag sökte runt lite,

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=8103

och det här är helt otroligt, jag har försökt hitta nåt alternativ till modulation wheel, och har funderat lite på breath controller och sånt, men det här verkar ju ännu bättre.

Finns det fler klaviaturer med denna svaja-i-sidled-funktion? Några som går att få tag i idag, och som man någonsin kommer ha råd med? Vägda tangenter, och helst 88 stycken, skulle ju vara drömmen, men överhuvudtaget så vore det otroligt med en sådan funktion..

Den enda mojängen jag faktiskt känner till är fortfarande Electronic Sackbut.

På snubbens näsa skulle hela min parakitsläkt kunna bygga bo. Så vitt jag vet finns det alltså inga klaviatir på marknaden som har denna funktion.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-27 17:07

Så cs-80 och gx-1 har inte den funktionen? Han som demonstrerar cs-80 gör ju det i videoklippet!

  • Medlem
  • 2005-06-27 17:36

Jodå, de gamlingarna har allt den funktionen. Pippin har knaprat lite för mycket fågelfrö bara.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-27 18:00

Men det måste väl finnas andra modeller också? Vad jag förstått så är det polyphonic aftertouch som är i cs-80.

Grejen är att man ska kunna böja toner utan att behöva använda pitch-wheel, fast jag vet inte hur det blir om man böjer dem så, iofs, men det går ju få det att låta rätt intressant genom att ha nån slags vibrato genom polyphonic aftertouch. Kan man vibrera på tangentera med polyphonic aftertouch och få sån effekt, eller är det bara att man trycker hårt och länge på tangenterna?

  • Medlem
  • 2005-06-27 19:25

De flesta Ensoniq syntharna av senare snitt har Poly Aftertouchfrån VFX till TS-10!!! dessa är dessutom svinbra synthar även med dagens mått.

Det är en helt underbar modulationsfunktion! man blir väldigt kreativ och experimenterar med olika parametrar som LFO, EFX, PITCH mm när man trycker ner en tangent hårdare än de andra.

Passar som handen i handsken till Arturia CS-80V som nästan kräver Poly Aftertouch!!!!!

Jag har en TS-10:a till salu om du är intresserad? har nämligen två.

Medföljer en hardcase av Holmberg Case.

Den är i näst intill nyskick, vill ha 3500:- för den.
Mejla mig på octavius703@hotmail.com

:kaaaka!: :eek:

Nord Modular G2 kan göra det. Inte i sidled, men med aftertouch. Allokera en morph till pitchen, anvisa morphgruppen till aftertouch och så var det fixat. Slå ned tangenten och vibrera med fingret helt enkelt, som såhär:

G2 Pitch AT

Det där borde iofs gå att göra på de flesta moderna synthar även om tillvägagångsättet är annorlunda. Hur man gör det polyfoniskt (dvs. individuellt för varje tangent) är knivigare och jag har inte tid att mecka med det nu, men på G2 så borde man kunna göra det med hjälp av exempelvis dedikerade tangenter/morphgrupper, rent teoretiskt i alla fall. Men det blir ju föga intuitivt...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-06-27 19:49

TS-10 e cool! Jag har haft en sån OCH en TS-12 (dock inte samtidigt). Maffig effektdel som lyfter synten rejält!

Om jag minns rätt så har Ensoniq ett patent på polyfonisk aftertouch och det är därför det inte är några tillverkare utom dem som använder det.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-06-27 21:43

Hade inte CS-80 och de där andra enorma syntarna från Yamaha polyfonisk aftertouch?

Jag har alltid vart intresserad av polyfonisk aftertouch, och jag är lite intresserad Tolle, måste kolla upp lite mer om synten först. Sound osv...3500:- är inte så farligt hursomhelt.

  • Medlem
  • 2005-06-28 09:18

Jo visst! serrö!! Yamaha CS-80 har Polyaftertouch så det visslar om det och det är förmodligen de mest avancerade klaviaturen som tillverkats!

Det är pg a tillverkningskostnaden som ingen annan än Ensoniq tillverkar eller tillverkade Polyafttouch!

Ensoniq gick ju i stöpet bara pg a detta med klaviaturerna var så svindyra att tillverka, de gick inte med vinst helt enkelt.

Det finns några undantag gällande polyaftertouch GEM har någon eller ett par och Roland tillverkade ett masterkeyboard, kommer ej ihåg namnet men att den var svindyr vet jag i alla fall.

Kurzweil hade ett masterklaviatur dessutom som även den hade polyaftttuuch!?? jobbigt ord det där!

Kan bara tillägga att TS-10 är en av mina egna favoriter genom tiderna och det skriver jag inte bara för att sälja den utan det kommer ifrån hjärtat!

Har testat nästan allt som finns och har ägt säkert ett trettiotal synthar av olika märken men det föll en tår när Ensoniq gick i graven.

Det var enl mig de som utvecklade och förde syntharna till vad de är idag, tex multitimbralitet, sequenser i syntharna, efx mm. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-06-29 19:33

okay, vi har en TS-10 i skolan, får testa nu i höst, men det är jäkligt synd att TS-12 eller vad den heter, med vägda tangenter, inte har polyfonisk aftertouch. Vägda tangenter är ett krav, och jag har sett att bl.a. Roland A80, har både vägda och polyfonisk aftertouch, men priset är nog långt bort i horizonten..

1
Bevaka tråden