Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland U-110 - Dist?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-06-30 13:46

Köpte en Roland U-110 för någon månad sedan, hade en plats kvar i mitt lilla rack och hittade en u-110 med 3 kort till för 500:-.

Nu undrar jag vad jag gett mig in på. Först trodde jag att killen jag köpte den av blåste mig eftersom frakten blev skitdyr, men det visade sig att den var stor som ett kaffebord.

Sen när jag fick hem den var batteriet slut.(den hade legat nerpackat i 15 år) Som tur var, så behövde man inte löda fast det nya utan det fanns en batterificka ( ta lärdom av roland alla andra synthtillverkare) Sagt och gjort bytte jag batteriet, funkade prima (bortsett från disten, se nedan)

Tills för någon dag sedan då alla tecken bytes ut mot "matrix"-liknande tecken och den tog bara emot noteon midin ändrade velocityn hela tiden och lät som om någon circuit-bendade hela skiten. Stängde av och satte igång den 10-15 gånger om sedan var det borta.

Problemet är att den distar alla sina ljud utom trummorna, är detta normalt? Värst blir det när man tar ackord, för då låter det helvete

Låter helskumt ,även om U-110 är brusig så ska den inte dista. Är det dist på de separata utgångarna med?

  • Medlem
  • 2005-06-30 19:56

Vad bra, då behöver du inte köpa någon separat distburk när du redan har det inbyggt Nejdå, skämt åsido.... det ska inte dista om gamla 110:an, mig veterligen. Däremot brukar ju gamla digitalsynthar kunna dista rätt bra om man kör för hög volym på dom. Har du testat sänka volymen på patcher och sånt och se om det blir bättre? Min Kawai K4-r t.ex. distar rätt bra i ljudet om man har för hög volym på patcherna.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-01 16:53

Dalleponken : Har testat hörlursutgången och monoutgången. Distar lika mycket på båda.

Kada : Vid runt volym 60 brukar disten försvinna, det är ju mindre än hälften
Du råkar inte veta om det går att reset'a synthen, har manualen fast den är värdelös

  • Medlem
  • 2005-07-01 16:58

Jodå, håll nere PART och EDIT medans du slår på apparaten så ska den resetas (enligt en hemsida här).

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-01 17:13

Enligt säkra källor eller Den sitter fast i rack så jag vill inte skada de andra grejerna, och det är skitjobbigt att ta ut den.

  • Medlem
  • 2005-07-01 17:58

Det var vad jag hittade på google, så jag antar det... vad annars kan hända?

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-01 18:28

Dum som jag är läste jag "slå på" som i att ta sin näve och banka på skiten
Därav mitt dumma svar om att inte skada de övriga grejerna i racket. Fortfarande morgontrött hahaha förlåt.

Ska testas omedelbums. Bockar och bugar.

  • Medlem
  • 2005-07-01 19:03

Haha! Ja, det brukar ju också funka ibland. Min Juno 106 t.ex. brukar man få ge undersidan av näven några gånger ibland när den börjar spraka. :kaaaka!:

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-01 19:22

Min juno 106 sprakade också under en vecka förra året, vågade aldrig öppna den, men fick höra att det kan vara en kallödning, det var en av oscillatorerna som bråkade, eftersom det jämt var, var sjätte tangent. Konstigt hur som helst

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-03 17:30

Resetade den. Disten minskade, men synthen ballade ur och började knastra och spraka något förbannat och bytte konstant ljud hur den själv ville

Testade lite knappar på måfå till slut kom jag in på en testdel av synthen (genom att hålla inne DEC och INC när man startat igång den). Den gick igenom allt möjligt, och allt verkade OK förrutom min externa rom-kort, error på alla fyra men dom funkar likt förbaskat ändå. Funkade bättre efter denna genomgång fast nu är disten tillbaka

Har resetat den ca 5 gånger och kört "genomgången" 3 gånger.

Det var 2.0 på OS, låter ju hyfsat iallafall.

  • Medlem
  • 2005-07-03 18:42

Det var ju himla tråkigt måste jag säga.... jag tycker inte det låter som om den uppför sig riktigt så som den ska göra. Men det var väl ändå ett ganska hyffsat pris du fick den för? Om inte så är ju åtminstone korten värda 500:- tycker jag. Ett tips kanske kan vara att försöka få tag i en U220 (dom kostar inte många hundralappar) och lyfta med korten till den istället?

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-03 19:02

Sitter och trycker på 5 kort faktiskt.

*Latin & FX Percussion
*Orchestral Strings
*Synthesizer
*Guitar and Keyboards
*Rock drums

Lite av anledningen till att jag köpte den var att jag hittade extra kort till den.
Jag tyckte det var ett hyfsat bra pris, såg ytterliggare en nu på tradera för samma pris fast med ett kort mindre.

U-220 har väl bara två ingångar för korten, fast den har vad jag förstått en del av ljuden som finns på korten. Du har väl en u220? (tror jag läst det någonstans på forumet).

  • Medlem
  • 2005-07-03 20:11

Två stycker kortplatser i U220, det stämmer. Japp, jag har en sån och jag tycker den är riktigt bra för sin ålder! Jag köpte den begagnad på Musikbörsen för 1500:- (tror jag), och blev erbjuden att köpa en U110 samtidigt och få alltihopa för 2500:-. Jag bad att få provspela båda maskinerna med hörlurar först, och jag märkte direkt att U110 brusade om alla samplingarna, som om dom var samplade i 8 bit på ett gammal Soundblaster-kort ungefär. Det lät verkligen.... helkasst.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-04 19:39

Gillar lite småsunkiga grejer. Cheesy
Nu har nästa pryl börjat bråka, ska börja spela munspel istället.

1
Bevaka tråden