Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nord lead 3....åsikter

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad tycker ni om denna synt?

Funderar på att köpa en, så det skulle va kul o höra vad folk tycker om den.
Själva synthinterfacet med lysdioder runt alla rattar är ju kanske det bästa (min åsikt) som finns där ute...otroligt smidigt o användbart för att programmera och att lära sej o förstå hur syntprogrammering funkar....

Så säg vad ni tycker.....

Peter

Den är jättebra. Interfacet är som du säger helt briljant.

Ljud och arkitekturmässigt är den ett stort steg framåt jämfört med dom gamla Leadarna, oscillatorer och filter är mycket komplexare. Sen är det fortfarande ingen jättedjup synth, modulationerna är ganska enkla, ingen matris som dom flesta andra VA's i den prisklassen har.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-05 10:14

Personligen var jag lite besviken på nl-3. Tyckte den lät mer utslätad, inte lika rå som tidigare NL2. Jag tyckte den lät mer Roland JP8000 plastig. Nått jag gillade med nl-1 och nl-2 var just att den lät eget och väldigt rå (analog) på ett bra sätt. Inte alltid bra att slänga på milijarder nya funktioner som den "coola" unison funktionen, ska låta bra också.

Men vad vet jag.

\\Gnutten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-05 10:25

NL2 har ingen som helst botten i ljudet som går att jämföra med en NL3. Därför låter nog NL2 mer mer rå eftersom man kompenserar med ljudvolym och bara har mellanregister.

NL3 är en jättegrym synth. Jag gillar den verkligen, även om jag inte har en .. än Nej, jag kommer nog inte att skaffa en heller utan tycker att min NL2 och Modular G2 gör jobbet rätt så bra. Användargränssnittet är så intuitivt och trevligt att jobba med, och den låter snyggt!

Mina två ören.

Jag är på samma linje som Rizzo,
tycker att det är en sjukt bra synth men G2an är mer min grej,
därav den istället.

Tycker nästan att du ska överväga en G2 istället, även om du inte är så sugen på att tweaka utan mest kommer köra färdiga patchar: du får så många fler synthar för pengarna

eller köp en vanlig nord modular den e inte så dum heller o jävligt överkomlig nuförtiden

Jo, helt klart.

Men det nya interfacet och editeringen via USB, nya editorn, modulerna och utökade processorkraften är helt klart värt pengarna i sammanhanget också.

Jag får hålla med, jag sålde min NL3a för att köpa en G2(X) och G2 är så sjuuuukt mycket mer synth för pengarna (den är också mer sequencer, FX-box, filterbank etc etc för pengarna)

peter80: Det är kortfattat en väldigt kompetent synt som helt enkelt låter skitbra! Jag använder min till elpianos, cellos, orglar och sådant som man annars inte brukar kunna använda den här typen av syntar till (utöver alla mer typiska syntljud). Den är inte lika enkel som nl1/2 med tanke på alla dess funktioner. Som tur är så följer det med en väldigt bra manual där de går igenom ganska så noga hur alla olika funktioner fungerar med en massa detaljerade grafer om hur signaler påverkas osv. Om du är väldigt intresserad av att lära dig hur syntar fungerar och tror att du kommer tycka att det är mest kul att sitta med en vit labbrock och vansinnesexperimentera via en dator och samtidigt vill ha en grym livesynt så tycker iaf jag att G2:an känns som ett lite bättre alternativ. Ljudmässigt så kan man väl säga att det inte finns någon anledning till att välja en G2 över en NL3 om du inte specifikt är ute efter väldigt annorlunda saker. NL3:an har ganska så enormt varierande ljudmöjligheter den med även om den inte är modulär. Det enda som jag saknar i NL3/G2-"soundet" är den lagom aggressiva digitala råheten som NL1/2 och de äldre modularerna har i sig (så jag har en nm key liggandes för sådant).. men i övrigt så kan NL3/G2 imho låta mycket snyggare och maffigare på alla vis.

gnutten: Det låter som att du testat fel synt.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-05 14:52

Nä jag tror det var rätt. Den var röd av plåt och hade rattar med fula lysande LED's runt... verkar vara samma samma som DDX3216 och V-Amp. Jag testade den bara i lurar kanske 20 minuter. (men som sagt det är min åsikt)

\\Gnutten

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-07-05 22:53

Fortfarande med samma "bläddriga" programvalsmetod!
Själv skulle jag hellre ta en Korg Z1 igen, om bara pengarna fanns...

Jaha dom nedkom jag med en kalasfin nord lead 3 ikväll.....
Knappt en repa på den.....
Priset då???

Håll i er....

9000 kr..... :eek: :eek:

Om jag är nöjd????

Det är inte samma "bläddriga" programvalsmetod i 3:an som i de tidigare. Själv så skulle jag hellre använda mig av en oexpanderad nord lead 1 än en expanderad Z1.

Peter: Mycket bra köp!

  • Medlem
  • 2005-07-05 23:41

Det är bara att gratulera till ett lyckat köp.

Själv kör jag NL3 sedan drygt ett år tillbaka och är mycket nöjd. Fantastiskt lättjobbad och med bra ljudkvalitet. Kan inte uttala mig om hur den är i jämförelse med föregångarna men nog är det bra botten i NL3, Unisonfunktionen (som inte kapar röster) skapar dessutom bra fetma i många ljud varför jag tycker avsaknaden av inbyggd effektenhet är väldigt liten. Sedan gillar jag Clavias byggkvalitet, plåt istället för plast.

NL3 kommer jag behålla trots att jag precis fått hem en helt ny NMG2X...

1
Bevaka tråden