Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

jaha, hur skall jag koppla upp allt det här då (RM1X etc)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter här med min lilla setup och känner att jag håller på att få magont för jag vet inte hur jag skall koppla upp den exakt .... det gäller främst MIDIdelen men även lite kring hur audion skall skickas i mixern.
Iaf.
Jag har en RM1X, som skall gå som sequencer. En AN1X, som skall gå som masterklaviatur... samt en Emu ESI2000 sampler som väl egentligen skall ta hand om de flesta ljuden är det tänkt. Problemet (?) är ju att jag vill att både RM1x och AN1x skall låta lite de också.
Efter att ha funderat lite och kollat de där MIDI-videosarna så har jag kopplat OUT på RM1x till IN på AN1x. Då kan sequencern styra hur AN1x låter. Sen har jag kopplat OUT på AN1x till IN på RM1x. Då kan man spela in saker i sequenern, från masterklaven. Sen har jag kopplat THRU på AN1x till IN på ESI2000. Här har jag tänkt att signaler från RM1x skall gå genom AN1x "orörda", och spelas upp av samplern.
Samplern skall väl, om jag fattat rätt, inte behöva skicka ut nån midi out dock.

Är jag inne på rätt spår? Jag är lite förvirrad över hur jag skall konfa upp midikanalerna sen men orkar inte grotta för mycket med det innan jag så att säga vet att jag har satt tåtarna rätt till att börja med.

Jag är ingen midiexpert, men det där borde väl funka

  • Medlem
  • 2005-07-13 07:22

Verkar bra. "Local off" på AN1x också?

Låter som det skall!
Local Off på An1x är endast nödvändig om du skall spela på ljuden i RM1x och ej AN1x egna ljud, eller skruva ned volymen på An1x.
För att kunna spela på ljuden i ESI (från AN1x asså, från RM1x seq funkar det) måste du koppla om eller köpa typ midi-merger. Isåfall får du koppla såhär:

* RM1x midi ut till AN1x midi in
* AN1x midi ut till RM1x midi in
* AN1x midi thru till Merger midi in
* RM1x midi thru till Merger midi in
* Merger midi ut till ESI midi in

Då styrs det via midikanal-nr på de olika maskinerna.

öh ursäkta om jag går lite off-topic i denna tråd men de dära midi-videosarna du nämnde (sybariten)...Var når jag dem? Är det de dära med den snygga killen i du menar?

Kan någon vänlig isåfall länka till denna tråd (med den snygga killen) för jag kan bara inte hitta den...

Hm. det här är ju lite knivigt. Tack för era svar iaf ... men som det är nu så är det inte optimalt för att spela på samplern från AN1xen alltså? Vad är egentligen en thrubox??

Jag har förresten local off på AN1x, och sen har jag satt upp en låt på RM1x där hälften av tracksen inte skickar nåt till tone generator utan skickar ut på olika midikanaler, och den andra hälften av tracksen skickar till TG men inte ut på midikanal. Bra lösning ?

Ursprungligen av herr Vogel:

öh ursäkta om jag går lite off-topic i denna tråd men de dära midi-videosarna du nämnde (sybariten)...Var når jag dem? Är det de dära med den snygga killen i du menar?

Kan någon vänlig isåfall länka till denna tråd (med den snygga killen) för jag kan bara inte hitta den...

Mister bird: böt öfcöurse! Här är tråden:
http://www.99musik.com/forum/showthread.php?p=146787#post146787
men du kan lika gärna gå direkt till hemsidan med videosarna:
http://qotile.net/videos.html

betvivlar att det kan vara helt legalt att lägga ut filmsnuttarna på det sättet, de är rätt långa och i bra kvalitet .... men in the name of utbildning...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-07-13 10:50

Jag köpte en liten Philip Rees midithruburk som jag hivar in midiout från rm1x som outar sig till alla midi-in som den räcker till (3st) sen thruar jag vidare från nån maskin om det behövs fler. Rätt bra investering för 100ingen att slippa thrua allt. Sen har jag kopplat in midiut från CZ1k till midiin på rm1x.....

Ursprungligen av enapa:

Jag köpte en liten Philip Rees midithruburk som jag hivar in midiout från rm1x som outar sig till alla midi-in som den räcker till (3st) sen thruar jag vidare från nån maskin om det behövs fler. Rätt bra investering för 100ingen att slippa thrua allt. Sen har jag kopplat in midiut från CZ1k till midiin på rm1x.....

Okej... öhh ... men CZ "låter" aldrig i din musik då? Den är bara klaviatur?

Ursprungligen av enapa:

Jag köpte en liten Philip Rees midithruburk som jag hivar in midiout från rm1x som outar sig till alla midi-in som den räcker till (3st) sen thruar jag vidare från nån maskin om det behövs fler. Rätt bra investering för 100ingen att slippa thrua allt. Sen har jag kopplat in midiut från CZ1k till midiin på rm1x.....

Om du har kopplat som du beskriver här kan RM1x spela på de andra syntharna och från CZ1000 kan du endast spela på RM1x.
Hävdar fortfarande att det behövs en merger...vet inte vad en Roland A-880 ligger på idag, men den har 8 midi in och 8 midi ut med valfri merge av 2 kanaler och tror det var 32 minnen.
Där hade jag den gamla Atari'n in på en ingång som mergas ihop med master-klav.
Resten gick på A880 midi ut. Enkelt att slå av/på valfria midi ut oxo...

http://www.annonsdirekt.se/asp/soegning/detail2.asp?annonceid=3453264

Några bilder:
http://hem.passagen.se/synthetic242/drumstation.htm

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-07-15 10:40

Syb: jag har en kabel hänger från inporten på czan som kan hakas på thru på sidstation om den ska spelas.

Synthetic: Man kan lira in midi på rm1xen som shåppar ut den till dom andra, dock så verkar det bara funka i rec-läget på Rmix men det är la okej....

enapa:
Ja, antagligen finns det en inställning i MIDI i RM1x (precis som i AN200) att out även skickar thru-signaler. perfa...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-07-15 14:18

Kan en A-880 splitta en ut från rm1x till 8ut? äre din till salu?

Jag sålde min för typ 2 år sedan....

Ja det kan den... Alltså det funkar INTE som man har 8 MIDI UT från sequencern som man kan välja vilken port, de 8 utgångarna körs parallellt. Däremot kan man filtrera bort olika skit...

Kolla Manual:
http://www.rolandus.com/product_manuals/manuals.download?DownloadId=MTgzNjQx

1
Bevaka tråden